Na 453000 km komt er de laatste tijd een enorme ratel uit mijn kilometerteller. Soms giert het, soms alleen ratelen, soms beide. Het begint rond de 80 km per uur. Na een paar kilometer rijden verdwijnt het, om na enige tijd stilstaan, weer opnieuw te beginnen. Is daar iets aan te doen (in de zin van smeren of zo) en zo ja: wat en hoe? (ik neem aan dat je die teller niet zomaar open kunt maken) Of moet er een nieuwe teller in?
Dank!
Everhard Mulder
110 1991 2,8 hs internat. km teller ratelt
-
Everhard Mulder
Re: 110 1991 2,8 hs internat. km teller ratelt
Zit de kabel er nog wel goed in? Of is de kabel versleten? Dat kan aan beide kanten van de kabel met hetzelfde effect.
G-J
G-J
- Erik Peters
Hallo Everhard,
In mijn 300 Tdi uit 1998 heb ik een extra signaalgever (t.b.v. de cruisecontrol) in de kilometertellerkabel. De (flexibele)binnenkabel in dit tussenstukje heeft een licht knikje en dat uit zich met name 's winters als het lekker koud is in een getikker/geratel van de kilometerteller vanaf zo'n 60 km/h. De wijzer slaat dan ook op en neer. Als het interieur warm wordt is het getikker, en het slaan van de wijzer, over.
Overigens als ik de kilometertellerkabel rechtstreeks in het tellerhuis druk dan heb ik nergens last van. Het zit duidelijk in het extra tussenstukje en dat irriteerde mij zo dat ik een nieuwe besteld had, gemonteerd en nog steeds hetzelfde probleem heb.
Met koud weer is dat stukje kabel gewoon te stug.
Groet,
Erik.
In mijn 300 Tdi uit 1998 heb ik een extra signaalgever (t.b.v. de cruisecontrol) in de kilometertellerkabel. De (flexibele)binnenkabel in dit tussenstukje heeft een licht knikje en dat uit zich met name 's winters als het lekker koud is in een getikker/geratel van de kilometerteller vanaf zo'n 60 km/h. De wijzer slaat dan ook op en neer. Als het interieur warm wordt is het getikker, en het slaan van de wijzer, over.
Overigens als ik de kilometertellerkabel rechtstreeks in het tellerhuis druk dan heb ik nergens last van. Het zit duidelijk in het extra tussenstukje en dat irriteerde mij zo dat ik een nieuwe besteld had, gemonteerd en nog steeds hetzelfde probleem heb.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Everhard Mulder
Dank voor de tip: ik zal eens de kabel wat anders leggen: wie weet scheelt dat. Maar het klinkt wel alsof het uit de km.teller zelf komt en ik vroeg me af of dar wieltjes zitten die je kunt/moet smeren.\
Je zou de (binnen)kabel nog kunnen smeren. Het haperen/schommelen bij een bepaalde snelheid duidt ook op een (lichte) knik ergens of wat weerstand.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
Dat getikker bij mij komt ook uit de kilometerteller en wordt veroorzaakt door de binnenkabel die schoksgewijs rond draait iedere keer als ie het knikje 'door' moet, daardoor 'rammelen' de tandwieltjes. Die radertjes zijn van kunststof en daar is niet veel aan te smeren, laat staan dat je er bij komt. En normaal gesproken is dat 'voor het leven gesmeerd'.
Ik heb nog nooit een kilometerteller gesmeerd. Zou je het ding willen demonteren dan dien je heel voorzichtig de felsrand van de buitenste ring, die het 'glas' vast houdt, van de achterkant af open te buigen.
Bij een urenteller van een landbouwtrekker wel eens gedaan, maar je krijgt het niet weer 100% netjes in elkaar, laat staan ook nog waterdicht (wat bij zo'n landbouwtrekker wel belangrijk is anders heb je meteen condens onder het glas).
Groet,
Erik.
Ik heb nog nooit een kilometerteller gesmeerd. Zou je het ding willen demonteren dan dien je heel voorzichtig de felsrand van de buitenste ring, die het 'glas' vast houdt, van de achterkant af open te buigen.
Bij een urenteller van een landbouwtrekker wel eens gedaan, maar je krijgt het niet weer 100% netjes in elkaar, laat staan ook nog waterdicht (wat bij zo'n landbouwtrekker wel belangrijk is anders heb je meteen condens onder het glas).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht