Ruitenwissers gaan aan bij bediening licht (en meer ellende)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
willef

Ruitenwissers gaan aan bij bediening licht (en meer ellende)

Berichtdoor willef » 16 Okt 2016, 21:17

Sinds ongeveer een jaar heb ik het probleem dat wanneer ik het licht inschakel de ruitenwissers ook aangaan. Soms maar heel even, soms gedurende langere tijd, soms helemaal niet. Het probleem doet zich met name voor bij vochtiger weer. Ik heb al een paar mogelijke boosdoeners gevonden (gammele kentekenplaatverlichting, en een iets te lange schroef die bijna contact maakte met het blauwe draadje in het schakelaar voor de ruitenwisser) maar het effect van de verbetering was twijfelachtig.

Vandaag nog maar eens goed gekeken en dat had ik beter niet kunnen doen. Het probleem is nu nog groter: richtingsaanwijzers doen het niet, grootlicht indicatorlampje blijft branden, de ruitenwisser kruipt over het raam en is niet stil te zetten, de brandstof meter slaat alleen aan bij het seinen met grootlicht etc (ben vast nog een symptoom vergeten).

Schakelingen zijn allemaal origineel (300 tdi 1997, 90") en ik heb nu ook de lier en apart (via separate relais) geschakelde verstralers en werklamp afgekoppeld.

Iemand tips? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Erik Peters

Re: Ruitenwissers gaan aan bij bediening licht (en meer ellende)

Berichtdoor Erik Peters » 16 Okt 2016, 23:01

Lastig probleem.

Ik heb een 110 300 Tdi uit 1998 en daar heb ik in 2008 o.a. de hele kabelboom (motor kabelboom en hoofd kabelboom) vervangen nadat de auto (eind 2007) deels uitbrandde als gevolg van kortsluiting in een constante stroomdraad die loopt van de dynamo naar het egr kastje onder de middenstoel/cubbybox. Vlak voor het egr-kastje zit wel een zekering, maar de kabelboom langs de versnellingsbak was doorgeschuurd.
Ook de kabelboom die door het schutbord naar binnen loopt heb ik vervangen, want in het motorcompartiment was de isolatie er volledig afgebrand. De oude kabelboom had wel wat 'smeltplekjes', maar nog geen kortsluiting achter het dashboard. Of dit kwam door de brand of dat dit voor die tijd ook al was....????
Die hoofd kabelboom kwam inclusief zekeringenkast (bij de versnellingspook). Daarachter zitten ook de nodige relais (ruitenwisser interval relais, etc.)

Succes met de zoektocht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

willef

Berichtdoor willef » 17 Okt 2016, 09:30

Bedankt voor je reactie Erik, al word ik er niet meteen vrolijk van :). Ik heb het dashboard los en zie dat alles (draad, schakelaars, verbindingen) er keurig uitziet. Geen rare delen te vinden zo op het eerste gezicht. De EGR is in het verleden 'afgedopt'. Betekent dat dat het kastje er nu ook uit kan? Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk elementen uitschakelen om het aantal mogelijke verstoorders te verkleinen.

Het vervangen van de kabelboom is een ultieme optie, maar dat zal wel wat tijd (en dus geld) kosten denk ik?

gr. Frits

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 17 Okt 2016, 16:24

Niet dat ik je kan helpen, maar toen ik je bericht las, dacht ik: "Waar heb je, toen je nog eens ging kijken, aan gezeten"?. Kennelijk ben je in de buurt van het probleem geweest waardoor het verergerde. Ik zou daar in de buurt nog eens goed zoeken. (maar dit had je zelf ook al wel bedacht, lijkt me)

ppw

Berichtdoor ppw » 17 Okt 2016, 17:36

ook ik heb een uitgebrand dashboard/middenconsole gehad... na m'n waterdebacle...was uiteindelijk de voorgloeirelais waar continue spanning op stond...
alle electra & relais vervangen inmiddels...
ik vermoed dat je lichtschakelaar kortsluiting geeft op bijv. je stuurkolom... en dus een plus geeft aan oa. je ruitewissers...
ik zou eerst eens een zweedse lichtschakelaar plaatsen... met evt. een aparte knop ipv,stuurhandel om licht aan te zetten..
en dan je ruitewissers nog eens testen... gewoon elke stroomgever/verbruiker ertussen uit halen; óf door zekering, óf door plug los te koppelen...
ik heb buiten m'n ruitewissers NIETS meer volgens Lucas...geeft uiteindelijk alleen maar ellende en kopzorgen :roll: :roll:
en brandstofmeter ect. is veelal slechte massa....zou dat ook even checken en desnoods een extra massadraad... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Okt 2016, 20:34

willef schreef:De EGR is in het verleden 'afgedopt'. Betekent dat dat het kastje er nu ook uit kan?

Ja dat kan, ik heb zelfs een maand rond gereden zonder aangesloten kastje (vergeten de stekker er weer in te doen :oops: ) en dat gaf geen problemen.
ppw schreef:ik heb buiten m'n ruitewissers NIETS meer volgens Lucas...geeft uiteindelijk alleen maar ellende en kopzorgen :roll: :roll:

Bij mijn 300 Tdi zit (bijna) alles origineel, behalve bij de lichtschakelaar, daar heb ik twee extra relais geplaatst om niet de volle stroom door de lichtschakelaar te krijgen. Eigenlijk nooit problemen ook niet na vervanging van de kabelbomen. Wel de kabelboom die over het koppelingshuis en langs de versnellingsbak loopt van extra ommanteling voorzien en deugdelijk opgehangen en een zwevende zekering geplaatst bij de dynamo in de constante stroomdraad die naar de egr loopt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

willef

Berichtdoor willef » 19 Okt 2016, 12:57

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels alle massa punten bekeken, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Geen resultaat, zag er ook gewoon goed uit (geen corrosie). Nieuwe verdachte is nu de ruitenwisser motor en met name de schakelaar die daarop gebouwd is.

Zweedse schakeling overweeg ik ook, maar wil eerst de oorzaak vaststellen, de schakelaars zijn namelijk nog erg netjes, dus ik vermoed dat daar het probleem niet zit.

Met de nodige volharding gaat dit lukken. Als ik wat vind laat ik het hier weten!

gr. Frits

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2016, 14:09

willef schreef:....
Zweedse schakeling overweeg ik ook, maar wil eerst de oorzaak vaststellen, de schakelaars zijn namelijk nog erg netjes, dus ik vermoed dat daar het probleem niet zit.
....

Verkijk je niet op de originele lichtschakeling. Zelfs bij een schakelaar die bewezen stuk was kunnen de contactjes er netjes uitzien.
De contactjes worden een beetje heet, daardoor zakken ze iets dieper in het isolerende plastic en dan worden ze nog heter en dan is er ineens geen contact. De Zweedse (of een andere) oplossing voorkomt dat er een grote stroom door de lichtschakelaar gaat.

Wat overigens verder ook nog een bron van ongemak kan zijn is een beroerd, ingesleten, contact in het contactslot.

Maar de dwarse onderlinge beïnvloeding van licht en ruitewissers ... is toch eerder het gevolg van een "zwevende" massa en/of een doorgesleten bekabeling.

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Okt 2016, 14:22

soms kan zoiets op de meest stomme plaatsen zitten, laatst een probleem gehad dat mijn dynamo lampje niet meer uit wilde. wat bleek, ik had de draad per ongelijk tussen twee metalen delen geklemd die ik tegenelkaar getrokken had. mantel beschadigd en tja dan gaat dat lampje niet uit.

mijn punt is vooral, controleer echt gewoon heel de bekabeling of er niets toevallig dingen tegen elkaar zitten die geen contact mogen maken. als ik dit zo hoor, dan klinkt het alsof ergens een aantal draden met elkaar versmolten zitten of op een andere manier contact met elkaar maken. en dat kan idd door een te warme draad waarvan de mantel weg is. daardoor krijg je een valse spanning op de draad. maar dat kan idd ook door een plakkende schakelaar.

ik heb er overigens ook zo eentje. het is al dik vier jaar het geval dat mijn kachel motor gaat draaien als ik stadslicht aan zet en andersom ook, dus stadslicht gaat aan als ik de kachelmotor aan zet. tot nu toe gaat het goed, maar mijn kabelboom is een ramp :P. dus ruim langzaam de dingen op die er niet thuis horen en dan op een dag zal het wel opgelost zijn :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2016, 19:47

willef schreef:Het vervangen van de kabelboom is een ultieme optie, maar dat zal wel wat tijd (en dus geld) kosten denk ik?

Zeker weten, niet alleen veel tijd ook geld (ik had originele bekabeling besteld bij Land Rover).
DSCF3646.jpg

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”