Rovertjes
Op vakantie in het prachtige lake district, gebeurde gisteren op de heenreis het volgende.
20 km voor aankomst merk ik dat de vertrouwde roffel van de TD5 plotseling is veranderd in het gieren van een benzinemotor op 6000 toeren per minuut. Qua rijgedrag is er niets veranderd.
Dit heb ik gedaan voor contact met jullie op te nemen:
uitlezen met nanocom => geen foutmeldingen
Controleren of het met de aandrijflijn te maken heeft => nee in zijn vrij met koppeling in of uit gieren blijft
Turbodruk is in orde, geluid lijkt ook van de inlaatkant van het blok te komen.
Blok is schoon, oliepeil oke, en ik voel nergens lucht ontsnappen.
Riem is in orde.
Suffe loshangende kabeltjes etc gecontroleerd.
Het is zeer duidelijk hoorbaar niet alleen voor mij maar ook voor de kinderen en mijn vrouw.
Wat kan dit zijn?
Zelf reeds bedacht:
Turbo opgeblazen of lager aan het overlijden, maar turbodruk is in orde en geluid lijkt van andere kant te komen
Lager van een van de riemonderdelen: Poeli net vervangen, lager ventilator net vervangen, kan dus alleen de dynamo, waterpomp, waterpomp of stuurbekrachtiging kunnen zijn.
Een van de hoofdlagers van het motorblok?
Iemand tips, wat zie ik over het hoofd
Voor het geval dat weet iemand een goede garage in het lake district.
Dank alvast
Jan
Def td5 2001 gierend geluid
-
Jankouwenberg
Def td5 2001 gierend geluid
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- RobStewart
Re: Def td5 2001 gierend geluid
... at what rpm do you get the noise and does it make a difference if the vehicle is stationary or while driving ?
Where in the Lake District are you ?
Rob
Where in the Lake District are you ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Jankouwenberg
Hallo Rob
Ik zit in de buurt van Grasmere (Langdale)
Stationair is het geluid nauwelijks hoorbaar (maar het is er wel). Oplopend toerental wordt het steeds luider en overstemd het het natuurlijke motor geluid wat nog wel op de achtergrond hoorbaar blijft. Ook bij remmen op de motor is het geluid vol aanwezig.
Het klinkt gruwelijk.
Ik heb geen ventilator sleutel bij me maar kan wel proberen straks even de riem los te koppelen en te kijken of ik het dan nog hoor.
Net nog 20 km gereden en qua prestaties niets aan de hand.
Ik zit in de buurt van Grasmere (Langdale)
Stationair is het geluid nauwelijks hoorbaar (maar het is er wel). Oplopend toerental wordt het steeds luider en overstemd het het natuurlijke motor geluid wat nog wel op de achtergrond hoorbaar blijft. Ook bij remmen op de motor is het geluid vol aanwezig.
Het klinkt gruwelijk.
Ik heb geen ventilator sleutel bij me maar kan wel proberen straks even de riem los te koppelen en te kijken of ik het dan nog hoor.
Net nog 20 km gereden en qua prestaties niets aan de hand.
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- RobStewart
Lakeland Land Rover is 22kms south of you near Torver on the side of Coniston Water open until 16:00 today 01539 441317
http://www.lakeland-landrover.co.uk/contact-us/
Rob
http://www.lakeland-landrover.co.uk/contact-us/
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- Erik Peters
Misschien een krom uitlaatspruitstuk (met een afgebroken bout)?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
... that was my first thought too, you would get the noise above 3000 rpm irrespective if the vehicle is under load or not.
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Jankouwenberg
Het is niet het uitlaatspruitstuk had ik al naar gekeken, maar had idd gekund.
Maar ik ben al wat verder, de riem er af gehaald en jawel het geluid is weg. Dus een van de riem onderdelen die piept. Ik vermoed de dynamo/vacuum pomp.
Ik ben redelijk gerust gesteld. heb olie en vet bij me. Ga proberen het piepen tijdelijk te verwijderen.
Jullie horen over een uurtje of het is gelukt
Dank voor het meedenken
Jan
Maar ik ben al wat verder, de riem er af gehaald en jawel het geluid is weg. Dus een van de riem onderdelen die piept. Ik vermoed de dynamo/vacuum pomp.
Ik ben redelijk gerust gesteld. heb olie en vet bij me. Ga proberen het piepen tijdelijk te verwijderen.
Jullie horen over een uurtje of het is gelukt
Dank voor het meedenken
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Jankouwenberg
alle riem onderdelen bekeken.
Ventilator loop soepel (lager is net vervangen)
airco loop soepel
spanner loop soepel
linker geleide rolletje loopt niet echt soepel meer, maar is volgens mij niet het probleem. Ga hem wel in Nl vervangen.
Dynamo loopt niet soepel. nu weet ik niet of dat hoort door door de vacuum pomp of dat de lagers versleten zijn.
Ik een en ander geprobeerd schoon te maken en voor zover dat kon te smeren.
Riem er weer op en...... helaas geluid is er nog steeds.
Nu is de vraag kan ik het een week uitzingen of zeggen jullie hup naar de Torver (dank Rob voor het adres) of stop ik watjes in mijn oren en zing ik het een weekje uit?
Jan
Ventilator loop soepel (lager is net vervangen)
airco loop soepel
spanner loop soepel
linker geleide rolletje loopt niet echt soepel meer, maar is volgens mij niet het probleem. Ga hem wel in Nl vervangen.
Dynamo loopt niet soepel. nu weet ik niet of dat hoort door door de vacuum pomp of dat de lagers versleten zijn.
Ik een en ander geprobeerd schoon te maken en voor zover dat kon te smeren.
Riem er weer op en...... helaas geluid is er nog steeds.
Nu is de vraag kan ik het een week uitzingen of zeggen jullie hup naar de Torver (dank Rob voor het adres) of stop ik watjes in mijn oren en zing ik het een weekje uit?
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
Misschien kan je met een "stethoscoop" de bron van het gegier nog nader bepalen ?
Een slang met een pen oid erin als opnemer en je hebt een geïmproviseerde "stethoscoop".
Wel goed uitkijken dat de draaiende delen je vingers en loshangende kleding ongemoeid laten.
Groeten MarcS
Een slang met een pen oid erin als opnemer en je hebt een geïmproviseerde "stethoscoop".
Wel goed uitkijken dat de draaiende delen je vingers en loshangende kleding ongemoeid laten.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Jankouwenberg schreef:Dynamo loopt niet soepel. nu weet ik niet of dat hoort door door de vacuum pomp of dat de lagers versleten zijn.
Ik zou het (laten) repareren.
Ik heb met een 1984-er 110 eens stil gestaan op IJsland met een vastgeslagen voorste dynamolager (en een gebroken V-riem) en dat lager maakte niet echt lawaai. Bij een boer (waar ik naar onderweg was) het lager vervangen (had die man op voorraad liggen
En eens vanuit Groningen naar huis stil gevallen met mijn 300 Tdi uit 1998 (ook het voorste dynamolager en de multiriem kapot), maar daar brak ook het voorste dynamo-schild (waardoor de vlammen uit de dynamo sloegen, dit geblust met sneeuw). Ondanks dat het lager wel wat lawaai maakte, dacht ik mijn huis nog wel te kunnen halen. Dus midden in de nacht door de ANWB thuis gebracht.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht