Def td5 2001 gierend geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Re: Def td5 2001 gierend geluid

Berichtdoor Jankouwenberg » 17 Okt 2016, 17:52

Vandaag bij de garage geweest.

Mijn diagnose was juist lager van de alternator kapot.

Nieuwe kost 750 pond.... dat is even slikken bij paddock kost de Denso alternator 213 pond. Na even aandringen lukte dat geen in Nederland bij de dealer nooit lukt. De denso alternator wordt besteld en er woensdag onder gezet. ben ik voor 350 pond klaar.

uiteraard stopte het geluid op de terugweg over een flink hobbelige greenlane. Lagerkogeltjes geschut geen gepiep meer. Uiteraard ga ik toch voor de nieuwe alternator

Wat me wel opvalt aan de lagers van alle onderdelen van de riem dat ze kennelijk niet al te best tegen water kunnen. We hebben in februari in Furstenau met onze landrover 10 minuten tot net onder de luchtinlaat onder water gestaan. Daarna heb ik de keerring van de poelie inclusief de poelie, de lagers van de ventilator en nu dus de dynamo moeten vervangen. Heeft een lik vet aan de buitenkant van de lagers enig nut tegen water? f draaien ze daarvoor veel te snel rond.

Ik hoop over twee dagen een happy end te melden. Hij moet het nog even volhouden

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

ppw

Berichtdoor ppw » 17 Okt 2016, 18:06

neem je oude mee terug & laat 'm reviseren... kost je €100, en je hebt een spare... ;)
of je doet het zelf voor minder... :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Okt 2016, 19:59

ppw schreef:neem je oude mee terug & laat 'm reviseren... kost je €100, en je hebt een spare... ;)
of je doet het zelf voor minder... :mrgreen:

Precies, een (dynamo) lagertje kost de kop niet. De dynamo die ik op IJsland heb gerepareerd (alleen een nieuw lagertje) heeft het nog lange tijd vol gehouden.
Jankouwenberg schreef:Wat me wel opvalt aan de lagers van alle onderdelen van de riem dat ze kennelijk niet al te best tegen water kunnen. We hebben in februari in Furstenau met onze landrover 10 minuten tot net onder de luchtinlaat onder water gestaan. Daarna heb ik de keerring van de poelie inclusief de poelie, de lagers van de ventilator en nu dus de dynamo moeten vervangen. Heeft een lik vet aan de buitenkant van de lagers enig nut tegen water? f draaien ze daarvoor veel te snel rond.

In veel gevallen worden dichte lagers gebruikt. Bij voorkeur gebruik je lagers met achter de maatvoering de aanduiding 2RS, die zijn voorzien van een dubbele rubberen lip.
Lagerafdichting 2RS.png
Lagerafdichting 2RS.png (13.1 KiB) 3674 keer bekeken
Echter zijn die lagers alleen maar spatwaterdicht, dus bij onderdompelen kan er water binnenkomen.
Vet aan de buitenkant zou ik niet doen, daar plakt dan zand en stof aan waardoor een prima slijppasta ontstaat, die de levensduur van de rubberen afdichting verkort.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 17 Okt 2016, 21:59

De oude neem ik inderdaad mee terug.

En Erik bedankt voor de info over de lagers. Ik zal geen vet aan de buitenkant smeren :D

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

conny

Berichtdoor conny » 18 Okt 2016, 11:19

Na een doorwading alles verzuipen in de WD40 (water displacement). ;)

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 19 Okt 2016, 11:45

Om het verhaal af te maken.

Vanochtend bij de Garage geweest en de alternator is vervangen. De oude ligt achterin mijn Landy met een kapot lager. Nu verder onbezorgd genieten van het prachtige landschap en zonnige (tenminste vandaag :D ) weer hier.

Bedankt voor alle hulp.

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Terug naar “Techniek”