Tja, d'r is geen rubriekje voor voorbijgaande dingen, daarom dus maar hier.
De ALDI heeft vanaf vandaag (of is het inmiddels gisteren) een acculader in de aanbiedingsrekken.
Hoe goed ie werkt zal de tijd leren, nog geen € 15 voor een apparaatje dat als "snellader" met 4 Amps doorlaadt tot 14,8 Volt, en dat ook met lager vermogen als druppellader de accu op peil houdt is niet gauw een miskoop.
Verder hebben ze ook een leuke accu-LED-looplamp met magneetvoet in diezelfde aanbiedingsrekken.
Groeten MarcS
Druppellader plus ...
Re: Druppellader plus ...
Deze bevorderen vaak de accu verkoop....das heel fijn 
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: Druppellader plus ...
Peu schreef:Deze bevorderen vaak de accu verkoop....das heel fijn
Leuk, van zo'n antwoord worden we niet wijzer... Dus, leg 's uit?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Druppellader plus ...
Ik denk dat ie bedoelt dat 14,8 Volt een te hoge laadspanning is voor een standaard accu (je produceert dan knalgas). En voor sommige accu's is 4 Ampére laadstroom te laag.
Groet,
Erik.
ACCU LADEN:
Zorg ervoor dat u een lader heeft die geschikt is voor de te laden accu. Dit is vooral belangrijk bij de VRLA, LITHIUM, AGM en GEL accu’s want hier heeft u vaak een speciale lader voor nodig (of een lader met betreffende accu functie), doet u dit niet dan zullen er altijd problemen ontstaan. Ook belangrijk is de laadcapaciteit van de lader, dit is maximaal 10% van de accu. Dit mag 2% erboven zitten en 5% eronder, dus als u een 100 ah accu wil laden mag dit maximaal met een 10 Ampère lader (dus minimaal 5 Ampère en maximaal 12 Ampère). Niet alleen is de ampère belangrijk maar ook het voltage tijdens het laden.
6 volt calcium accu = laadspanning 6,9 volt (bijvoorbeeld oldtimer)
12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
Deep cycle accu = Het voltage kan per situatie anders zijn (ook i.v.m. aantal), afhankelijk van type.
Lithium accu = Hier heeft u een speciale lader voor nodig die dus geschikt is voor lithium.
VRLA accu = Bij het apparaat horende lader of SPE lader, GEEN auto/motor lader.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Druppellader plus ...
Over het algemeen zijn dat geen hoogfrequente laders en electronisch niet juist afgeregeld. De spanning is op papier wel ok en knalgas moet ie produceren. De gasspanning zorgt er juist voor dat het electroliet goed gemengd wordt in de accu.
Misschien is het af en toe gebruiken van dit soort inferieure apparaten beter dan een accu inde auto maanden aangesloten te laten "leeglopen"
Misschien is het af en toe gebruiken van dit soort inferieure apparaten beter dan een accu inde auto maanden aangesloten te laten "leeglopen"
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: Druppellader plus ...
eerlijk is eerlijk,
het zijn leuke dingen om je accu even te laden als hij stil gevallen is (hoewel dat ook niet top is als het zo lees) maar voor een goed behoud van je accu zou ik investeren in een goede accu lader.. ik heb zelf een c-tek gekocht om twee redenen. ten eerste een goed merk en ten tweede omdat ik 100Ah accu's heb en die kunnen de standaard laders niet laden. veel te zwaar.
zou een beetje stom zijn om wel een dure accu in je laro te zetten en deze dan naar de balle te helpen met een goedkope lader die er drie maanden lang op staat te laden.
het zijn leuke dingen om je accu even te laden als hij stil gevallen is (hoewel dat ook niet top is als het zo lees) maar voor een goed behoud van je accu zou ik investeren in een goede accu lader.. ik heb zelf een c-tek gekocht om twee redenen. ten eerste een goed merk en ten tweede omdat ik 100Ah accu's heb en die kunnen de standaard laders niet laden. veel te zwaar.
zou een beetje stom zijn om wel een dure accu in je laro te zetten en deze dan naar de balle te helpen met een goedkope lader die er drie maanden lang op staat te laden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Druppellader plus ...
Oops .... ben ik even buitenslands valt iedereen over een druppellader.
Allereerst die 14,8 V haalt ie alleen in de doorlaadstand, daarna valt ie terug naar 14,4 V (als ik het goed heb, men leze de bijsluiter alvorens tot aanschaf over te gaan). En verder, als je nu toch heel precies bent moet je die gas-spanning ook nog weer corrigeren voor de accu-temperatuur.
Wil je de accu-levensduur echt oprekken dan schijnt het zelfs te lonen om periodiek (maar ook kort-durend) tot ruim over de gas-spanning te gaan.
Verder is het misschien wel waar voor de eeuwigheid dat je betere laders hebt en dat je daarmee de accu let eeuwige leven geeft .... echter, de praktijk leert dat je een 100 Ah accu (zoals die in mijn Defender nieuw werd gemonteerd) voor een langere tijd het leven kan verlengen met zelfs slechts een 2 Amp druppellader. Ook een ± 60 Ah accu die door een ten onrechte niet uitschakelend kofferbaklampje echt helemaal plat was kon ik met die 2 Amp lader weer nieuw leven inblazen (dit was wel een bijna nieuwe accu en bovendien 's zomers). 't Is natuurlijk casuïstiek, maar het geeft in ieder geval ook aan dat het allemaal niet zo vreselijk nauw komt.
Natuurlijk kan het allemaal een stuk beter etc. maar bedenk dan dat meestentijds de accu geladen wordt door de dynamo en dat de laadkarakteristiek van de spanningsregelaar verre van ideaal is, een stuk minder als de goedkopere druppelladers. Nu gaat vlgs de statistiek (dwz een amerikaans onderzoek) een auto-accu gemiddeld ± 5 jaar mee, en een jaartje langer als de accu niet warm/heet onder de motorkap staat (gewoonlijk verbeter ik die statistiek, maar met al die jaren moet je oud worden om het zeker te weten ... als je echt lief bent voor de accu kan ie een stuk langer meegaan). Anyway ... als ik 's winters de klemspanning onderuit zie zakken dan kan ik inmiddels kiezen uit twee goedkope druppelladers ... da's beslist beter als géén druppellader (of een dure druppellader heel veel extra jaren zou kunnen toevoegen weet ik niet, ik denk dat de tijd dat de auto zonder druppellader het alleen met de dynamo moet doen meer kwaad doet aan de accu als welke druppellader dan ook).
Maar goed, doe er je voordeel mee, of anders je achterdeel. (Geen idee overigens of er nog van die laders in de schappen liggen.)
Groeten MarcS
Allereerst die 14,8 V haalt ie alleen in de doorlaadstand, daarna valt ie terug naar 14,4 V (als ik het goed heb, men leze de bijsluiter alvorens tot aanschaf over te gaan). En verder, als je nu toch heel precies bent moet je die gas-spanning ook nog weer corrigeren voor de accu-temperatuur.
Wil je de accu-levensduur echt oprekken dan schijnt het zelfs te lonen om periodiek (maar ook kort-durend) tot ruim over de gas-spanning te gaan.
Verder is het misschien wel waar voor de eeuwigheid dat je betere laders hebt en dat je daarmee de accu let eeuwige leven geeft .... echter, de praktijk leert dat je een 100 Ah accu (zoals die in mijn Defender nieuw werd gemonteerd) voor een langere tijd het leven kan verlengen met zelfs slechts een 2 Amp druppellader. Ook een ± 60 Ah accu die door een ten onrechte niet uitschakelend kofferbaklampje echt helemaal plat was kon ik met die 2 Amp lader weer nieuw leven inblazen (dit was wel een bijna nieuwe accu en bovendien 's zomers). 't Is natuurlijk casuïstiek, maar het geeft in ieder geval ook aan dat het allemaal niet zo vreselijk nauw komt.
Natuurlijk kan het allemaal een stuk beter etc. maar bedenk dan dat meestentijds de accu geladen wordt door de dynamo en dat de laadkarakteristiek van de spanningsregelaar verre van ideaal is, een stuk minder als de goedkopere druppelladers. Nu gaat vlgs de statistiek (dwz een amerikaans onderzoek) een auto-accu gemiddeld ± 5 jaar mee, en een jaartje langer als de accu niet warm/heet onder de motorkap staat (gewoonlijk verbeter ik die statistiek, maar met al die jaren moet je oud worden om het zeker te weten ... als je echt lief bent voor de accu kan ie een stuk langer meegaan). Anyway ... als ik 's winters de klemspanning onderuit zie zakken dan kan ik inmiddels kiezen uit twee goedkope druppelladers ... da's beslist beter als géén druppellader (of een dure druppellader heel veel extra jaren zou kunnen toevoegen weet ik niet, ik denk dat de tijd dat de auto zonder druppellader het alleen met de dynamo moet doen meer kwaad doet aan de accu als welke druppellader dan ook).
Maar goed, doe er je voordeel mee, of anders je achterdeel. (Geen idee overigens of er nog van die laders in de schappen liggen.)
Groeten MarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Druppellader plus ...
Peu schreef:Landmarcs schreef:Oops .... ben ik even buitenslands valt iedereen over een druppellader.
Allereerst die 14,8 V haalt ie alleen in de doorlaadstand, daarna valt ie terug naar 14,4 V (als ik het goed heb, men leze de bijsluiter alvorens tot aanschaf over te gaan). ......
Ik kan een stuk meekomen met je verhaal Marc. Maar het komt wèl nauw, helaas. Als je druppelfase 14,4V is dan is dat zeker niet goed. Dit is meestal 13,90V maar mooier is 13,70V zoals de beter laders doen. Dan heb je het minste warmte ontwikkeling en verlies van accuzuur! Een goede acculader zoals de 12/7 en 12/15 van Exide zijn zelfs zo ontwikkeld dat de laadcurve stopt als de accu volgeladen is. Als de klemspanning onder de 12,50V zakt begint de laadcyclus opnieuw. Das veul beterder dan "druppelen". Dit laatste is wellicht beter dan een half jaar de auto aan zijn lot over laten zoals ook in de meeste boten en caravans gebeurt. Ook de diepgewortelde mythe van een lampje aansluiten op je accu om hem leeg te trekken verwijs ik naar het land der fabelen....dit bevorderd in ieder geval wel de accu verkoop
Ik moet mijn eigen advies beter opvolgen. "Lees de bijsluiter" (of te wel: read the F...ing manual) !!
En lees goed, dwz een tikje creatief, want de tekst is zelf ook wat creatief ... waarschijnlijk net zo goed vertaald als het instructieboekje dat ik bij de Td5 kreeg.
Die max. 4 Amp tot 14,8 V is het "snelladen" in de koude "Mode", voor normale temperaturen gaat ie (als de de juiste "Mode" kiest) naar 14,4 V.
Hij laadt dan door tot de laadstroom gezakt is tot 1 Amp (ik neem aan dat ie dan in het instandhoudings-programma terugvalt, de tekst is wat beknopt op dit punt).
De instandhoudingslading gaat met max. 1 Amp, tot 14,4 V, zakt de laadstroom dan tot 0,2 Amp stopt het opladen totdat de accu-spanning tot onder de 13,7 V zakt (hier is de tekst niet geheel duidelijk). Tot zover de "schriftlezing" van de "handleiding" van het Aldi-ding (ik denk dat het loont om de "black-box" door te meten in het gebruik).
Mijn eenvoudiger Biltema druppellader laadt op een vergelijkbare wijze, maar wat eenvoudiger, hij gaat naar ik meen 14,3 V door en valt dan terug op 13,7 V. Ik zette deze eenvoudige dan zelf bij tijd en wijle aan en uit omdat ik dan zelf als accu-bewaker naar de klemspanning keek.
Anyway, 't lijkt dus zeker niet een van de 13 uit het dozijn goedkopere dingen die je bijv. bij de ACtion wel vindt.
Zoals ik al schreef: waarschijnlijk is Aldi al lang door de voorraad heen, jammer genoeg heb ik geen aandelen.
Groeten MarcS
Re: Druppellader plus ...
@Marc
Ik kan een stuk meekomen met je verhaal Marc. Maar het komt wèl nauw, helaas. Als je druppelfase 14,4V is dan is dat zeker niet goed. Dit is meestal 13,90V maar mooier is 13,70V zoals de beter laders doen. Dan heb je het minste warmte ontwikkeling en verlies van accuzuur! Een goede acculader zoals de 12/7 en 12/15 van Exide zijn zelfs zo ontwikkeld dat de laadcurve stopt als de accu volgeladen is. Als de klemspanning onder de 12,50V zakt begint de laadcyclus opnieuw. Das veul beterder dan "druppelen". Dit laatste is wellicht beter dan een half jaar de auto aan zijn lot over laten zoals ook in de meeste boten en caravans gebeurt. Ook de diepgewortelde mythe van een lampje aansluiten op je accu om hem leeg te trekken verwijs ik naar het land der fabelen....dit bevorderd in ieder geval wel de accu verkoop
Nog ter aanvulling. Een goede lader heeft ook temeratuurcompensatie. Deze bevind zich in de min aansluiting aan het eind van de kabel bij zowel de vaste aansluiting als bij de klemmenset. Deze zorgt er voor dat bij kou de accu ook juist wordt opgeladen. Meestal door 1V hoger af te regelen want de meeste hobby spullen staan in een onverwarmde schuur of botenstalling. Bij hogere buitentemeraturen is het net anders om om te voorkomen dat de accu te snel aan de gasspanning komt. Tevens zit er een tijdsfactor ingebouwd dat als de lader er te lang over doet stopt deze met laden omdat er dan wat mis is met de accu en tot (gevaarlijke) schade kan lijden!
Ik kan een stuk meekomen met je verhaal Marc. Maar het komt wèl nauw, helaas. Als je druppelfase 14,4V is dan is dat zeker niet goed. Dit is meestal 13,90V maar mooier is 13,70V zoals de beter laders doen. Dan heb je het minste warmte ontwikkeling en verlies van accuzuur! Een goede acculader zoals de 12/7 en 12/15 van Exide zijn zelfs zo ontwikkeld dat de laadcurve stopt als de accu volgeladen is. Als de klemspanning onder de 12,50V zakt begint de laadcyclus opnieuw. Das veul beterder dan "druppelen". Dit laatste is wellicht beter dan een half jaar de auto aan zijn lot over laten zoals ook in de meeste boten en caravans gebeurt. Ook de diepgewortelde mythe van een lampje aansluiten op je accu om hem leeg te trekken verwijs ik naar het land der fabelen....dit bevorderd in ieder geval wel de accu verkoop
Nog ter aanvulling. Een goede lader heeft ook temeratuurcompensatie. Deze bevind zich in de min aansluiting aan het eind van de kabel bij zowel de vaste aansluiting als bij de klemmenset. Deze zorgt er voor dat bij kou de accu ook juist wordt opgeladen. Meestal door 1V hoger af te regelen want de meeste hobby spullen staan in een onverwarmde schuur of botenstalling. Bij hogere buitentemeraturen is het net anders om om te voorkomen dat de accu te snel aan de gasspanning komt. Tevens zit er een tijdsfactor ingebouwd dat als de lader er te lang over doet stopt deze met laden omdat er dan wat mis is met de accu en tot (gevaarlijke) schade kan lijden!
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Druppellader plus ...
Tja ... als ik alles nog eens teruglees ... dan was de Aldi aanbieding eerst gewoon niks (dit oordeel was overigens ook gebaseerd op "nix").
En daarna blijft het niks of bijna niks.
Nu heb ik geen Aldi-aandelen, en het kan mij ook verder niks schelen.
Een beetje behoorlijke "druppellader" (met een meer of minder subtiele laadkarakteristiek) is al vele malen beter als niks doen en daarna de laadkarakteristiek van de spanningsregelaar+dynamo combi loslaten op de accu (of misschien nog beroerder: de traditionele veel Ampere transformator+gelijkrichter). Rijdt je regelmatig en ook regelmatig langere einden dan loopt het wel los, en dan is bovendien een matig beperkte acculevensduur een ondergeschikt onderdeeltje in de kilometerprijs.
Staat de auto soms iets langer (of zelfs gewoon echt lang) stil dan is een min of meer sophisticated "druppellader" snel een lonende investering.
Wat het Aldi-ding precies doet wanneer de accu vol is is me niet geheel duidelijk, de "bijsluiter" is wat obscuur waar het de precieze beschrijving van de werking betreft. Tegen de tijd dat mijn accu weer wat extra aandacht wil zal ik de multimeter niet sparen en dan weet ik het.
Vlgs de bijsluiter zit er een aan-uit accu-bewaking op (dus beter als mijn Biltema-ding dat ik tot nu toe gebruikte -- dat ik zelf aan-uit zette).
Natuurlijk kan het allemaal nog veel mooier, met temperatuurbewaking en temperatuur-compensatie etc. etc. ... maar dat zit sowieso al niet in het standaard regelcircuit op mijn Defender dus een lader die bij koude tot 14,8 V doorloopt is dan al beter als het standaard bijladen tijdens de rit.
Bij vrieskoude laadt de Defender ook slechts tot 14,3 a 14,4 V, en dus wordt de accu in het winter seizoen krapjes op peil gehouden.
Overigens zijn er twee kanten aan de warmteontwikkeling in de accu: Is de stroom laag dan is die warmte-ontwikkeling ook laag, en anderzijds ... als je de accu wilt benutten dan kan het geen kwaad als ie een beetje voorverwarmd is, en voorverwarmd door de inwendige warmte-ontwikkeling is dan zelfs eerste keuze: de accu-capaciteit is dan een stuk hoger, en dus is de start-stroom-belasting een stuk vriendelijker voor die accu ... en het daaropvolgende weer bijladen gaat dan ook weer beter.
Of te wel: Het kan allemaal beter, het kan misschien zelfs best, maar in de harde praktijk is ongeveer goed al heel veel beter als vertrouwen op het boordsysteem totdat de accu zegt "doe het zelf maar". En ik ga gewoon in de praktijk eens kijken wat het Aldi-ding voor mij doet ... ik weet al wat het Biltema-ding deed, die deed het ook al leuk (ook al kon ik hiervoor lezen dat mijn accu ervan stuk zou gaan ... gelukkig denkt mijn accu daar anders over).
Groeten MarcS
PS Ik zag vandaag bij "mijn" Aldi nog een stapeltje van die "nix" dingen (voor bijna niks) liggen
En daarna blijft het niks of bijna niks.
Nu heb ik geen Aldi-aandelen, en het kan mij ook verder niks schelen.
Een beetje behoorlijke "druppellader" (met een meer of minder subtiele laadkarakteristiek) is al vele malen beter als niks doen en daarna de laadkarakteristiek van de spanningsregelaar+dynamo combi loslaten op de accu (of misschien nog beroerder: de traditionele veel Ampere transformator+gelijkrichter). Rijdt je regelmatig en ook regelmatig langere einden dan loopt het wel los, en dan is bovendien een matig beperkte acculevensduur een ondergeschikt onderdeeltje in de kilometerprijs.
Staat de auto soms iets langer (of zelfs gewoon echt lang) stil dan is een min of meer sophisticated "druppellader" snel een lonende investering.
Wat het Aldi-ding precies doet wanneer de accu vol is is me niet geheel duidelijk, de "bijsluiter" is wat obscuur waar het de precieze beschrijving van de werking betreft. Tegen de tijd dat mijn accu weer wat extra aandacht wil zal ik de multimeter niet sparen en dan weet ik het.
Vlgs de bijsluiter zit er een aan-uit accu-bewaking op (dus beter als mijn Biltema-ding dat ik tot nu toe gebruikte -- dat ik zelf aan-uit zette).
Natuurlijk kan het allemaal nog veel mooier, met temperatuurbewaking en temperatuur-compensatie etc. etc. ... maar dat zit sowieso al niet in het standaard regelcircuit op mijn Defender dus een lader die bij koude tot 14,8 V doorloopt is dan al beter als het standaard bijladen tijdens de rit.
Bij vrieskoude laadt de Defender ook slechts tot 14,3 a 14,4 V, en dus wordt de accu in het winter seizoen krapjes op peil gehouden.
Overigens zijn er twee kanten aan de warmteontwikkeling in de accu: Is de stroom laag dan is die warmte-ontwikkeling ook laag, en anderzijds ... als je de accu wilt benutten dan kan het geen kwaad als ie een beetje voorverwarmd is, en voorverwarmd door de inwendige warmte-ontwikkeling is dan zelfs eerste keuze: de accu-capaciteit is dan een stuk hoger, en dus is de start-stroom-belasting een stuk vriendelijker voor die accu ... en het daaropvolgende weer bijladen gaat dan ook weer beter.
Of te wel: Het kan allemaal beter, het kan misschien zelfs best, maar in de harde praktijk is ongeveer goed al heel veel beter als vertrouwen op het boordsysteem totdat de accu zegt "doe het zelf maar". En ik ga gewoon in de praktijk eens kijken wat het Aldi-ding voor mij doet ... ik weet al wat het Biltema-ding deed, die deed het ook al leuk (ook al kon ik hiervoor lezen dat mijn accu ervan stuk zou gaan ... gelukkig denkt mijn accu daar anders over).
Groeten MarcS
PS Ik zag vandaag bij "mijn" Aldi nog een stapeltje van die "nix" dingen (voor bijna niks) liggen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten