C-tek met accu weer ingeleverd en onder garantie een nieuwe accu gekregen. Nu hang ik bij tijd en wijle een "grote" acculader, ook gewoon een goedkoop ding dat van een kunstproject overgebleven is, eraan en deze accu gaat al 3 jaar mee........
Druppellader plus ...
Re: Druppellader plus ...
Och Marc, lkaat maar lullen. Op de heftruck had ik een heule dure C-tek die de accu in "perfecte conditie" zou houden volgens de leverancier. Maar na een jaar was de accu net zo kapot als de vorige...
C-tek met accu weer ingeleverd en onder garantie een nieuwe accu gekregen. Nu hang ik bij tijd en wijle een "grote" acculader, ook gewoon een goedkoop ding dat van een kunstproject overgebleven is, eraan en deze accu gaat al 3 jaar mee........

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Och Marc, laat maar lullen. Op de heftruck had ik een heule dure C-tek die de accu in "perfecte conditie" zou houden volgens de leverancier. Maar na een jaar was de accu net zo kapot als de vorige...![]()
![]()
C-tek met accu weer ingeleverd en onder garantie een nieuwe accu gekregen. Nu hang ik bij tijd en wijle een "grote" acculader, ook gewoon een goedkoop ding dat van een kunstproject overgebleven is, eraan en deze accu gaat al 3 jaar mee........![]()
Zo zie je maar, d'r is de theorie, er zijn de luxe oplossingen en er is de harde praktijk.
Mijn eenvoudige 2 Amp ding van de Biltema mist allerlei controle-opties .... maar kon daardoor wel een accu die werkelijk plat was weer tot leven wekken. Waarschijnlijk betrof het wel een gevalletje "resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst" of te wel: ik had een boel geluk (en een nieuwe accu die slechts kort helemaal plat stond).
Groeten MarcS
Dat was reden dat Exide haar laders daar niet laat makenEdward schreef:Och Marc, lkaat maar lullen. Op de heftruck had ik een heule dure C-tek die de accu in "perfecte conditie" zou houden volgens de leverancier. Maar na een jaar was de accu net zo kapot als de vorige...![]()
![]()
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Peu schreef:.... het komt wèl nauw, helaas. Als je druppelfase 14,4V is dan is dat zeker niet goed. Dit is meestal 13,90V maar mooier is 13,70V zoals de beter laders doen. Dan heb je het minste warmte ontwikkeling en verlies van accuzuur!
Toch nog even enkele meer of minder theoretische uitstapjes.
Mbt verlies aan accuzuur:
Mijn basis-kennis chemie verzet zich tegen deze alchemistische gedachte, warmte en zwavelzuur gaan best samen.
- (VeeTee kan hier vast meer over zeggen.)
Mijn basis-kennis natuurkunde zegt hierover dat zolang het om een gezonde accu gaat de ruststroom bij een volgeladen accu gering zal zijn, bij 14,4V heb ik even geen cijfers, tussen de 13,7 en 13,9 V is de ruststroom laag, zelfs erg laag, de warmte-ontwikkeling in de accu zit in de grootte orde van slechts enkele Watt (en bovendien ... zodra ik iets verder rijd als de eerste kilometers loopt de boordspanning ook richting 14,3-14,4 V en dat kan afhankelijk van de rit uren duren, daar kan de accu "gewoon" tegen).
Bij een herfstige of winterse omgevingstemperatuur loopt de temperatuur in de accu dus wel iets op maar niet meer dan iets. (Ter vergelijking: voel eens aan een stadslicht- of achterlicht-bolletje dat langere tijd aan staat ... zelf heb ik de ervaring niet*, maar het extra vermogen dat het remlicht levert kan het bolletje doen smelten, maar waarschijnlijk alleen 's zomers en alleen bij een erg drukke kruising.)
Anyway: de opwarming van de accu is aanwezig maar de temperaturen waar je het over hebt zijn 's winters niet zorgelijk, 's zomers wordt het boven heet asfalt een stuk warmer in de accubak (bij auto's met de accu onder de motorkap kan de extra motor-warmte de accu-levensduur zelfs verkorten).
Wanneer je de accu alleen maar langdurig op peil wilt houden is de extra opwarming verder geen voordeel (en dus vooral een theoretisch nadeel), wil je daarentegen 's winters ook zo nu en dan op stap dan is een (minimaal) opgewarmde accu eerder een voordeel omdat de accu-capaciteit en de accu-temperatuur sterk gelieerd zijn.
Of te wel: Het komt allemaal heel nauw als je de accu het eeuwige leven wilt geven, maar als je de accu het eeuwige leven wilt geven dan kies je beter een High-Cap start-combinatie en gebruik je de lood-accu alleen ter stabilisatie van een en ander. De automobiele omgeving is eigenlijk rampzalig voor een lood-accu, en het is een wonder dat de accu het vele jaren uithoudt .... of te wel: het komt dus niet zo nauw als je van de accu een normale tot matig verlengde levensduur verwacht.
- Ik heb het smeltende bolletjesverhaal uit betrouwbare bron. Zelf dus geen ervaring en dat terwijl ik de hellingproef met wegrijden vanuit de handrem nooit goed onder de knie heb gekregen ... ik ben ooit begonnen met de moeilijker hellingproef met de voetrem en paradoxaal genoeg is de voetrem-hellingproef voor mij nu de makkelijkste. Echter, omdat ik ook weet dat bij stilstand langdurig gebruik van de voetrem eerder tot kromme remschijven leidt ben ik - wanneer de remmen heet zouden kunnen zijn - ook zuinig met de voetrem waar je de handrem kunt gebruiken.
Groeten MarcS