Defender 110 300 Tdi ´98 wiellager stuk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
steefklei

Defender 110 300 Tdi ´98 wiellager stuk

Berichtdoor steefklei » 28 Sep 2016, 21:53

Hallo,
Zes jaar geleden heb ik de wiellagers rondom vervangen door lagers uit het bekende blauwe doosje. Nu heb ik twee maanden geleden links en gisteren rechts de voor wiellagers moeten vervangen. Er kwamen vogeltjes geluiden uit. Ik heb links vervangen door FAG en rects door Timken lagers.
Het kan toch niet dat een lager maar zes jaar mee gaat, of doe ik iets verkeerd?
Steef
IMG_0910.jpg
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Erik Peters

Re: Defender 110 300 Tdi ´98 wiellager stuk

Berichtdoor Erik Peters » 29 Sep 2016, 00:16

In mijn 110 300 Tdi uit hetzelfde bouwjaar zitten nog steeds de originele wiellagers. Wel af en toe eens gereinigd en opnieuw ingevet, afgesteld en uiteraard een nieuwe naafkeerring gemonteerd.
Als ik jouw lager bekijk dan is ie ook wel toe aan vervanging met die putjes in de rollen. Origineel zitten er wel Timken lagers in dacht ik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Sep 2016, 00:23

Kan zeker wel, hangt vooral af van de montage. In de fabriek worden ze vanaf 50 meter afstand beneveld met 3 mg vet en dan gemonteerd. Althans zo was het bij mijn 2008 Defender 130. :shock: :shock:

Feit dat Erik nog originele heeft geeft aan dat ze ooit ook beter gemonteerd werden. Als je ze zelf wisselt is het zaak om gewoon een handvol lagervet in je hand te pakken en het lager door en door vol te drukken met vet. Of je dan een Timken hebt of een Bearmach of Brittpart maakt naar mijn ervaring weinig uit. :lol: :lol:

Toen ik mijn 130 300 Tdi net had heb ik oom alle naven even losgehaald en opnieuw ingevet. Ook daar keek ik op van de onvoorstelbare absentie van vet in de lagers... (en een gebrek aan olie in de diffs, tussenbak en juist een halve liter teveel in het blok)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Sep 2016, 07:52

Edward schreef:Feit dat Erik nog originele heeft geeft aan dat ze ooit ook beter gemonteerd werden.
Nee hoor, ik heb ze gewoon op tijd voorzien van voldoende vet :D en ze hebben nu 208.000 km gedraaid.
Edward schreef:Als je ze zelf wisselt is het zaak om gewoon een handvol lagervet in je hand te pakken en het lager door en door vol te drukken met vet.
Precies, door en door vol met vet en omdat ik niet van 'gesmeer' hou gebruik ik een spits aanzetstuk op de vetspuit. Zoiets:
5803-15.jpg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Sep 2016, 09:18

Onze Disco heeft nog twee originele naven die nu 325.000 km gedraaid hebben. Die vervang je met lagers en al dus smeren is niet mogelijk. Valt me ook niet tegen. Al zag ik laatst wel dat de laatste originele voornaaf ook aan vervanging toe is :D

Maar dan nog vind ik drie ton zonder onderhoud meer dan prima
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2016, 12:27

Tja, af fabriek is het de vraag hoeveel vet de lagers te zien krijgen. (Of misschien is het niet de vraag, dwz is het antwoord: "weinig".)

Mijn oude trouwe blauwe Td5 had eenzijdig na een jaar of 5-6 een voor een eerst voor en toen achter nieuwe lagers nodig vanwege rspectievelijk piepen & kraken en vogel-gepiep. Aan de andere zijde (de zonzijde?) hielden ze het minstens 10 jaar uit.
Bij mijn huidige "Puma" heb ik na ruim 6 jaar nog steeds de originele lagers. En ... ik heb ze nooit extra in het vet gezet, misschien heeft de dealer ze eenmalig extra aandacht gegeven bij de laatste garantiebeurt .... maar dat zou dan erg voorkomend geweest zijn van deze dealer.
Mijn enige, maar misschien al afdoende, extra aandacht bij de huidige "Puma" was het extra invetten van de steek-as/meenemer uiteinden (onder de plastic dopjes) zodat enerzijds de meenemer-splines schoon/droog/vet blijven en wellicht minder slijten, en anderzijds de vocht-indringing richting buitenste lager tot een minimum beperkt wordt. (Bij de oude trouwe blauwe was ik wat nonchalanter, en .... daar kwam heel wat oranje-stof onder de plastic dopjes tevoorschijn.)

Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn denk ik dat de "modernere" montage met een passende bus tussen de lagers de lagers in zekere zin beschermt. De tussen de lagers opgesloten bus zorgt in ieder geval voor een extra bescherming op het moment dat er wel iets mis gaat.
Het klopt dat je met die bus ertussen het lager niet gauw zal na-stellen, maar de andere kant is dat de lagers netter/gelijkmatiger belast worden met een bus die alles strak op z'n plek houdt. Normaal zal een kogellager zo weinig slijten dat na-stellen niet gauw nodig is.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 29 Sep 2016, 13:06

haha moet je eens gaan terreinrijden; dan ben je elk jaar aan de beurt :D En dan zien die lagers er echt niet meer uit zoals op jouw foto, maar dan moet je ze met de haakse slijptol eraf prutsen. Dus het valt allemaal reuze mee. 6 jaar. ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Sep 2016, 07:51

Ja, maar dat komt dan omdat de naaflkeerring de bagger niet buiten weet te houden. Vet en zand maakt uitstekende slijppasta.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”