Lightweight IIA 1971 montage achterste aandrijfas
Lightweight IIA 1971 montage achterste aandrijfas
Ik ben met de LW bezig voor de aankomende APK. Hij staat lange tijd stil dus even remtrommels eraf en visuele inspectie. Ik zie dat de beschermhoes van de achterste aandrijfas helemaal weg is dus een nieuwe besteld. Ik heb de LW al 15 jaar en het rubber zal ik wel vaker hebben vervangen. Ik pak toch even het manual erbij en lees dat je erop moet letten dat de merkpijltjes op een lijn dienen te zitten ivm balans. Terloops staat vermeld let op het schuifstuk zit bij de voorste aandrijfas tegen het voordif aan en bij de achterste aandrijfas tegen de handremtrommel. Laat deze bij mij nu tegen het achterdif zijn gemonteerd. Is mij nooit opgevallen!!!! waarschijnlijk altijd gemonteerd zoals ik hem los had gemaakt. Zo zie je maar weer altijd scherp blijven bij ogenschijnlijk simpele reparaties.
- Erik Peters
Re: Lightweight IIA 1971 montage achterste aandrijfas
De Series 3 (109 stawag) die ik gehad heb had alleen bij de voorste aandrijfas een hoes rond het schuifstuk. Achter dus niet. Dit was bij mijn 110 uit 1984 ook zo (de latere types (300 Tdi,Td5) hadden bij de voorste aandrijfas ook geen hoes meer). En inderdaad het schuifstuk tegen de handremtrommel.
De aandrijfassen zo in elkaar zetten dat de ogen (voor het kruisstuk) in lijn zitten d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien (de ogen van de beide flenzen staan daar dan haaks op).
Groet,
Erik.
De aandrijfassen zo in elkaar zetten dat de ogen (voor het kruisstuk) in lijn zitten d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien (de ogen van de beide flenzen staan daar dan haaks op).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb ik de twee pijltjes naar elkaar uitgelijnd maar dan staan de vorken van de aandrijfas niet geheel in lijn. Kan dit kwaad. Ga morgens eerst eens rijden of ik verschil merk. Anders weer opnieuw afstellen zonder de pijltjes. Ik lees elders dat dit verschil nodig kan zijn om het verschil in snelheid te compenseren. Dit vanwege de hoek die de kruiskoppelingen maken.
- Erik Peters
Waarschijnlijk staat de hartlijn van de uitgaande as van de tussenbak niet in lijn of evenwijdig met de hartlijn van de pignonas, waardoor de de hoeken die de beide kruiskoppelingen maken verschillend is. Door het kruisstuk iets verdraaid te monteren kan het zijn dat trillingen die ontstaan minder zijn.
Bij de voorste aandrijfas van de Defender is dit ook het geval en daar zit het schuifstuk 45 graden verdraaid gemonteerd.
Bij een kruiskoppeling die onder een hoek draait wordt een eenparige rotatie omgezet in een oneenparige beweging, per 90 graden ontstaat een versnelling of vertraging van de beweging, en aan de andere kant gebeurt het tegenovergestelde, voorop gesteld dat de hartlijnen van de flenzen evenwijdig lopen. Dus beide flenzen draaien met een eenparige beweging terwijl het tussenstuk (de buis) afwisselend sneller en langzamer draait.
Bij de lightweigt zitten kruiskoppelingen in de swiffelbollen en daar treed dit ook op. Maak maar eens een bocht op verharde ondergrond met de 4wd ingeschakeld. Het stuur zal dan 'slaan/schudden' door de versnelling en vertraging van de voorwielen. Op onverharde weg kan makkelijk iets slip optreden waardoor je het niet/minder merkt.
Daarom wordt tegenwoordig veelal gebruik gemaakt van homokineet koppelingen.
Groet,
Erik.
Bij de voorste aandrijfas van de Defender is dit ook het geval en daar zit het schuifstuk 45 graden verdraaid gemonteerd.
Bij een kruiskoppeling die onder een hoek draait wordt een eenparige rotatie omgezet in een oneenparige beweging, per 90 graden ontstaat een versnelling of vertraging van de beweging, en aan de andere kant gebeurt het tegenovergestelde, voorop gesteld dat de hartlijnen van de flenzen evenwijdig lopen. Dus beide flenzen draaien met een eenparige beweging terwijl het tussenstuk (de buis) afwisselend sneller en langzamer draait.
Bij de lightweigt zitten kruiskoppelingen in de swiffelbollen en daar treed dit ook op. Maak maar eens een bocht op verharde ondergrond met de 4wd ingeschakeld. Het stuur zal dan 'slaan/schudden' door de versnelling en vertraging van de voorwielen. Op onverharde weg kan makkelijk iets slip optreden waardoor je het niet/minder merkt.
Daarom wordt tegenwoordig veelal gebruik gemaakt van homokineet koppelingen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht