Hallo,
Kan iemand mij vertellen welk partnumber ik nodig heb om een nieuwe voorste aandrijfas te bestellen voor een 1997 Defender 90 (2.0 MPI)?
Staat er misschien ergens een partnumber op de aandrijfas zelf?
Alvast bedankt!
Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Dat is onder andere afhankelijk van het chassisnummer.
Vermoedelijk FRC8390 voor 4 cil. behalve Tdi. Vanaf MA 939976.
Echter wordt in mijn onderdelenboek de 2.0 MPI motor niet vermeld.
Maar wanneer de kruisjes versleten zijn dan kun je die los kopen en gewoon vervangen.
Groet,
Erik.
Vermoedelijk FRC8390 voor 4 cil. behalve Tdi. Vanaf MA 939976.
Echter wordt in mijn onderdelenboek de 2.0 MPI motor niet vermeld.
Maar wanneer de kruisjes versleten zijn dan kun je die los kopen en gewoon vervangen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Mijn chassisnummer is: VA114xxx dus dan wordt het FRC8390.
Ik had een behoorlijke trilling in de voortrein bij 30/60/90km en die verdween toen ik de voorste aandrijfas demonteerde en met difflock ging rijden. Heb toen de kruisjes vervangen, de aandrijfas weer gemonteerd en de trilling is zelfs wat erger geworden... Dus overweeg ik nu om de gehele aandrijfas te vervangen, tenzij iemand een idee heeft wat het anders zou kunnen zijn?
Kort samengevat:
- zonder voorste aandrijfas: geen trilling
- mét nieuwe kruisjes in voorste aandrijfas: wel trilling.
Ik had een behoorlijke trilling in de voortrein bij 30/60/90km en die verdween toen ik de voorste aandrijfas demonteerde en met difflock ging rijden. Heb toen de kruisjes vervangen, de aandrijfas weer gemonteerd en de trilling is zelfs wat erger geworden... Dus overweeg ik nu om de gehele aandrijfas te vervangen, tenzij iemand een idee heeft wat het anders zou kunnen zijn?
Kort samengevat:
- zonder voorste aandrijfas: geen trilling
- mét nieuwe kruisjes in voorste aandrijfas: wel trilling.
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Mocht je besluiten om een nieuwe cardanas te kopen, meet voor de zekerheid even de lengte van de huidige as op (ingeschoven/uitgeschioven)
en chek die maatvoering van te voren bij de leverancier, dit ivm je " afwijkende" blok, en misschien net even een andere positie van je TB.
wellicht is het een optie om je huidige as bij een specialist te laten balanceren?
kosten van kruisjes heb je al gemaakt, en balanceerkosten zijn zeker niet zoveel als een nieuwe as.
is de trilling er gaandeweg in gekomen of abrupt?
en chek die maatvoering van te voren bij de leverancier, dit ivm je " afwijkende" blok, en misschien net even een andere positie van je TB.
wellicht is het een optie om je huidige as bij een specialist te laten balanceren?
kosten van kruisjes heb je al gemaakt, en balanceerkosten zijn zeker niet zoveel als een nieuwe as.
is de trilling er gaandeweg in gekomen of abrupt?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
heb je toen je de as er tussenuit gehaald hebt, de hele as uit elkaar gehaald? Dus heb je het schuifstuk ook uit elkaar gehaald?, dan kan het zijn dat je de as niet op de juiste manier weer in elkaar geschoven hebt of misschien heb je de vooras en de achteras ten opzichte van elkaar gedraaid. Ik bedoel de aandrijfassen met de kruisjes natuurlijk. Als die 2 assen niet gelijk staan kan je ook een ergere trilling krijgen
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
robb schreef:heb je toen je de as er tussenuit gehaald hebt, de hele as uit elkaar gehaald? Dus heb je het schuifstuk ook uit elkaar gehaald?, dan kan het zijn dat je de as niet op de juiste manier weer in elkaar geschoven hebt of misschien heb je de vooras en de achteras ten opzichte van elkaar gedraaid. Ik bedoel de aandrijfassen met de kruisjes natuurlijk. Als die 2 assen niet gelijk staan kan je ook een ergere trilling krijgen
Nee, de as is niet uit elkaar geweest. Ik had gelezen dat de as op de juiste manier in elkaar moest worden gestoken, dus heb toen besloten er maar vanaf te blijven.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Je zou nog even kunnen kijken of de voorste aandrijfas 'goed' in elkaar zit.
Bij de achterste aandrijfas zitten de ogen (voor het kruisstuk) in lijn d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien. Bij de voorste aandrijfas daarentegen zitten ze net 45 graden verdraaid (dit om trilling tegen te gaan).
Groet,
Erik.
Bij de achterste aandrijfas zitten de ogen (voor het kruisstuk) in lijn d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien. Bij de voorste aandrijfas daarentegen zitten ze net 45 graden verdraaid (dit om trilling tegen te gaan).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Erik Peters schreef:Je zou nog even kunnen kijken of de voorste aandrijfas 'goed' in elkaar zit.
Bij de achterste aandrijfas zitten de ogen (voor het kruisstuk) in lijn d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien. Bij de voorste aandrijfas daarentegen zitten ze net 45 graden verdraaid (dit om trilling tegen te gaan).
Groet,
Erik.
Goede tip! Ik zal dit weekend even onder de auto kijken. Ben al vaker wat vreemde oplossingen tegen gekomen die het onderhoudspersoneel van de Carabinieri had toegepast. Zou mij niets verbazen als zij de aandrijfas een keer verkeerd in elkaar hebben gezet en weer gemonteerd. De aandrijfas zat ook niet met de juiste bouten vast...
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Ik had vandaag even tiid om onder de auto te kijken. De kruisstukken staan wel onder een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar dus dat lijkt mij ok. Maar toen ik de nieuwe kruisjes bekeek zag ik toch wel een probleem:

Die verkleuring wordt volgens mij veroorzaakt door te veel wrijving. Ik heb beide nieuwe kruisjes na de montage vol met vet gespoten maar vond toen toch dat een van de kruisjes wat stroef was. Blijkbaar heeft het vet niet geholpen. Morgen haal ik de aandrijfas er maar weer onderuit....
Hieronder een foto van de andere 'tak' van hetzelfde kruisje:

Die ziet er wel goed uit.

Die verkleuring wordt volgens mij veroorzaakt door te veel wrijving. Ik heb beide nieuwe kruisjes na de montage vol met vet gespoten maar vond toen toch dat een van de kruisjes wat stroef was. Blijkbaar heeft het vet niet geholpen. Morgen haal ik de aandrijfas er maar weer onderuit....
Hieronder een foto van de andere 'tak' van hetzelfde kruisje:

Die ziet er wel goed uit.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas
Tja, die blauw verkleuring komt doordat het daar te heet wordt (het vet lekt er uit). Te veel wrijving is waarschijnlijk de oorzaak, maar normaal hoort dat niet. Is er iets bij in gevallen tijdens montage? Stroef draaien kan wel trillingen veroorzaken.
Het is mij wel eens overkomen dat een naaldje onderin viel, maar dan past het niet meer goed in elkaar en krijg je de borgring er niet in.
Dat een kruisje stroef gaat na montage gebeurt mij ook wel eens, als de borgringen goed in de groef zitten (en de groef goed schoon is) het oog afsteunen en afwisselend op de andere gaffel tikken om het lagercupje goed tegen de borgring te drukken. 180 graden ronddraaien en hetzelfde herhalen. Doorgaans is het stroeve draaien dan wel voorbij en altijd de kruisjes vol vet pompen.
Groet,
Erik.
Ik zou denk ik (weer) een nieuw kruisje monteren.
Het is mij wel eens overkomen dat een naaldje onderin viel, maar dan past het niet meer goed in elkaar en krijg je de borgring er niet in.
Dat een kruisje stroef gaat na montage gebeurt mij ook wel eens, als de borgringen goed in de groef zitten (en de groef goed schoon is) het oog afsteunen en afwisselend op de andere gaffel tikken om het lagercupje goed tegen de borgring te drukken. 180 graden ronddraaien en hetzelfde herhalen. Doorgaans is het stroeve draaien dan wel voorbij en altijd de kruisjes vol vet pompen.
Groet,
Erik.
Ik zou denk ik (weer) een nieuw kruisje monteren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten