Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor VeeTee » 06 Okt 2016, 20:55

The_Dutchman schreef:Ik had vandaag even tiid om onder de auto te kijken. De kruisstukken staan wel onder een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar dus dat lijkt mij ok. Maar toen ik de nieuwe kruisjes bekeek zag ik toch wel een probleem:


Een hoek van 45 graden lijkt mij niet OK, dan staan ze uit fase.

image.jpeg


Zie ook. https://youtu.be/hw_BJsI-Ttw
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

The_Dutchman
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor The_Dutchman » 07 Okt 2016, 01:33

VeeTee schreef:
Een hoek van 45 graden lijkt mij niet OK, dan staan ze uit fase.

image.jpeg


Zie ook. https://youtu.be/hw_BJsI-Ttw


Wat je verteld is het tegen gestelde van deze feedback :

Erik Peters schreef:Je zou nog even kunnen kijken of de voorste aandrijfas 'goed' in elkaar zit.
Bij de achterste aandrijfas zitten de ogen (voor het kruisstuk) in lijn d.w.z. het oog aan de aandrijfas en aan het schuifstuk zitten op één lijn vanaf de zijkant gezien. Bij de voorste aandrijfas daarentegen zitten ze net 45 graden verdraaid (dit om trilling tegen te gaan).

Groet,

Erik.


Het gaat hier om de voorste aandrijfas. Volgens deze video behoort de voorste aandrijfas 'uit fase' te zijn:

https://youtu.be/hWGM7fnMV9g

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor Erik Peters » 07 Okt 2016, 07:59

The_Dutchman schreef:Het gaat hier om de voorste aandrijfas. Volgens deze video behoort de voorste aandrijfas 'uit fase' te zijn:
https://youtu.be/hWGM7fnMV9g

Precies!
Dit omdat de kruisstukken van de voorste aandrijfas (bij de Defender) onder verschillende hoeken staan.

Groet,

Erik.

Edit: Zie ook dit draadje op het forum.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 07 Okt 2016, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor VeeTee » 07 Okt 2016, 08:33

I stand corrected! :oops:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor JanTD5 » 08 Okt 2016, 11:29

Vetee je zit wel een beetje goed hoor. De Td5 defenders hebben idd de gaffels van de voorste propshaft onder een hoek verdraaiing staan van 45°.

http://lrch.nl/sites/default/files/verv ... uisjes.pdf

Zie hier,

Groetjes Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

The_Dutchman
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21

Re: Def90, 1997 2.0 MPI Partnumber voorste aandrijfas

Berichtdoor The_Dutchman » 31 Okt 2016, 14:55

tim schreef:Mocht je besluiten om een nieuwe cardanas te kopen, meet voor de zekerheid even de lengte van de huidige as op (ingeschoven/uitgeschioven)
en chek die maatvoering van te voren bij de leverancier, dit ivm je " afwijkende" blok, en misschien net even een andere positie van je TB.


Spijtig genoeg heb ik bovenstaand advies niet opgevolgd. Toen ik zaterdag de nieuwe aandrijfas wilde monteren bleek deze bijna 5 cm langer te zijn dan de oude aandrijfas:

Afbeelding

Wat ik niet begrijp is hoe het mogelijk is dat de bestaande aandrijfas korter is als de bedieningshendels van de R380 versnellling en de tussenbak high/low gear op normale plek zitten als bij elke Defender, en de vooras ook gewoon op de standaard plek zit? Dat je een langere -achterste- aandrijfas nodig hebt voor een 110 ipv voor een 90 lijkt mij duidelijk. Tuurlijk zit er een andere motor in mijn Defender, maar als de bedieningshendels op dezelfde plaats zitten, dan moet een eventueel verschil in motorpositie ergens tussen de motor en de versnellingsbak zijn ondervangen, vermoedelijk in de bellhousing?

Afijn, deze aandrijfas gaat retour leverancier, en ik ga nog eens een poging wagen met opnieuw een kruisje vervangen. Krijg er zo wel handigheid in ! 8-)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten