Vorige week met mijn Series 3 naar de garage geweest om compressie te laten meten van de cilinders nadat ik ontdekte agv rottig starten, schudden en inhouden van de motor dat hij op 3 cilinders liep in plaats van op 4. De bougies het dichtst aan de voorkant bleek een verbrande kop te hebben en na met een cameraatje in de bougiesgaten te hebben gekeken bleek dat die cilinder ook zwarter was dan de rest.
Compressie gemeten van alle 4 de cilinders, prima en voor alle 4 cilinders gelijk.
Dus maar nieuwe bougies geinstalleerd, hij startte als een zonnetje waarna ik de wagen weer vrolijk naar huis heb gereden.
Vandaag 170 miles gereden en vlak bij huis, toen ik de snelweg afkwam, stilstond voor een stoplicht om richting de dijk te rijden voelde ik bij het optrekken dat het weer mis was en ik weer op 3 cilinders reed.
Thuis wilde ik de 4e bougies checken, maar geen europese sleutel helaas, dus morgen even kopen.
Wat mij opviel aan de temperatuurwijzer was dat deze bijna een cm zakte toen de motor op 3 cilinders reed, terwijl hij normaliter eigenlijk altijd iets onder het rood hangt, zeker in de zomer.
Mijn vraag is nu, wat kan het zijn met die 4e cilinder, wanneer de compressie van de cilinders toch goed is maar er dus 1 zo, na stoppen en optrekken ineens wegvalt.
Nieuwe bougies, nieuwe kabels, electronische ontsteking, gereviseerde carburateur.
Bedankt voor het medenken!
Andrea
S3 88" benzine Defender motor 1984 loopt ineens op 3 cilinders
Re: S3 88" benzine Defender motor 1984 loopt ineens op 3 cilinders
Op drie cilinders naar de Praxis gehobbeld, een inferieure europese bougiessleutel gekocht waarmee ik de betreffende bougies niet loskreeg en iemand van de nabij gelegen garage gevraagd om met een betere sleutel de boel los te draaien.
De bougies, net een week oud, was zwart en vet. Niet goed dus. Nieuwe bougies gemonteerd en daarna de motor warm gereden en een blikje Super Charge van Wynn's bij de olie gegoten en de olie weer wat bijgevuld. Daarna weer een paar km gereden al Reiki sturend naar het blok teneinde alle afdichtingen te doen genezen van lekkage.
Wagen reed als een zonnetje maar bij inparkeren nog veel blauwe rook (olie).
Nu kijken of de prut van Wynn's iets doet voor de afdichtingen. Anders vrees ik een revisie van de betreffende cilinder, ondanks prima compressiedruk.
Voor de zekerheid een doosje bougies, de flutbougiessleutel en mijn Engelse bougiessleutel en een container motorolie 20w50 mee achterin.
Andrea
De bougies, net een week oud, was zwart en vet. Niet goed dus. Nieuwe bougies gemonteerd en daarna de motor warm gereden en een blikje Super Charge van Wynn's bij de olie gegoten en de olie weer wat bijgevuld. Daarna weer een paar km gereden al Reiki sturend naar het blok teneinde alle afdichtingen te doen genezen van lekkage.
Wagen reed als een zonnetje maar bij inparkeren nog veel blauwe rook (olie).
Nu kijken of de prut van Wynn's iets doet voor de afdichtingen. Anders vrees ik een revisie van de betreffende cilinder, ondanks prima compressiedruk.
Voor de zekerheid een doosje bougies, de flutbougiessleutel en mijn Engelse bougiessleutel en een container motorolie 20w50 mee achterin.
Andrea
Hallo Andrea,
Waren alle bougies zwart en vet of alleen die van de cilinder die niet meespeelt?
Fenna
Waren alle bougies zwart en vet of alleen die van de cilinder die niet meespeelt?
Fenna

fenix2 schreef:Hallo Andrea,
Fenna
Ha Fenna,
Alleen die van de uitgevallen cilinder die het na plaatsen van een nieuwe bougies weer deed.
-
Landmarcs
Dag Andrea,
Ik ben een domme dieselaar ... maar houdt wel van het theoretisch puzzelen.
Je heb dus één cilinder die moeilijk doet en je hebt wel een goede en gelijke compressie over de 4 cilinders.
En je hebt blauwe rook.
Wellicht komt er ruim teveel olie in die ene cilinder, dat zou de waarnemingen verklaren.
En toen kwam mijn hopeloze geheugen* me te hulp, ik herinnerde me dat klepseals vervangen bij een diesel weinig tegen roeten zou helpen omdat er nauwelijks vacuüm heerst in het diesel-inlaat-traject. Bij een benzine is er wel een vacuüm waar je rekening moet houden.
Dus ... ook al gaat het volgende over een 2,25 diesel (de zelf-ontbrandende variant op jouw benzine-blok, of heb je al een 2,5) ... lees dit eens:
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000785
't Is dus slechts een gokje, maar wellicht zeikt er olie langs een klepseal in die ene weigerachtige cilinder.
En als het een klepseal is dan scheelt het weer een hele revisie.
Groeten MarcS
Je heb dus één cilinder die moeilijk doet en je hebt wel een goede en gelijke compressie over de 4 cilinders.
En je hebt blauwe rook.
Wellicht komt er ruim teveel olie in die ene cilinder, dat zou de waarnemingen verklaren.
En toen kwam mijn hopeloze geheugen* me te hulp, ik herinnerde me dat klepseals vervangen bij een diesel weinig tegen roeten zou helpen omdat er nauwelijks vacuüm heerst in het diesel-inlaat-traject. Bij een benzine is er wel een vacuüm waar je rekening moet houden.
Dus ... ook al gaat het volgende over een 2,25 diesel (de zelf-ontbrandende variant op jouw benzine-blok, of heb je al een 2,5) ... lees dit eens:
't Is dus slechts een gokje, maar wellicht zeikt er olie langs een klepseal in die ene weigerachtige cilinder.
En als het een klepseal is dan scheelt het weer een hele revisie.
- * hopeloos is dat ik teveel onthoud, maar zelden de nuttige dingen / dat wat ik van vandaag om morgen moest onthouden
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Dag Andrea,
En je hebt blauwe rook.
En als het een klepseal is dan scheelt het weer een hele revisie.* hopeloos is dat ik teveel onthoud, maar zelden de nuttige dingen / dat wat ik van vandaag om morgen moest onthouden
Groeten MarcS
Dank Marc, ik denk ook richting de de seal, dank voor de link! Ik heb een 2.25 benzine Defender motor in mijn Series 3. Ik ga even aankijken of het prutje helpt dat ik heb bijgevoegd, anders klepseal vervangen.
Groet,
Andrea
CasperLi schreef:Landmarcs schreef:Dag Andrea,
....
En als het een klepseal is dan scheelt het weer een hele revisie.* hopeloos is dat ik teveel onthoud, maar zelden de nuttige dingen / dat wat ik van vandaag om morgen moest onthouden
Groeten MarcS
Dank Marc, ik denk ook richting de de seal, dank voor de link! Ik heb een 2.25 benzine Defender motor in mijn Series 3. Ik ga even aankijken of het prutje helpt dat ik heb bijgevoegd, anders klepseal vervangen.
Groet,
Andrea
Ik zie het mijzelf niet doen trouwens, met die druk in de cilinder
-
Landmarcs
CasperLi schreef:Ik zie het mijzelf niet doen trouwens, met die druk in de cilinderzoals beschreven in de link, ik was hem al tegengekomen en toen dacht ik al, hopelijk is het wat anders.
Je hoopte gezellig op een partiële motor-revisie ?
Groeten MarcS
- Erik Peters
Gaat ook niet lukken indien alles nog origineel is. De klepseal (een simpele o-ring) zit in een groef in de klepgeleider en de klepsteel moet zo ver naar beneden getrokken worden dat de o-ring vrij komt en eruit gepeuterd kan worden. De cilinderkop eraf halen lijkt mij beter.CasperLi schreef:Ik zie het mijzelf niet doen trouwens, met die druk in de cilinder zoals beschreven in de link
Dan zou je ook de zuiger uit het blok kunnen halen om de olieschraapveer van de betreffende cilinder te controleren op breuk.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Gaat ook niet lukken indien alles nog origineel is. De klepseal (een simpele o-ring) zit in een groef in de klepgeleider en de klepsteel moet zo ver naar beneden getrokken worden dat de o-ring vrij komt en eruit gepeuterd kan worden. De cilinderkop eraf halen lijkt mij beter.CasperLi schreef:Ik zie het mijzelf niet doen trouwens, met die druk in de cilinder zoals beschreven in de link
Dan zou je ook de zuiger uit het blok kunnen halen om de olieschraapveer van de betreffende cilinder te controleren op breuk.
Groet,
Erik.
Dank Erik, hier heb ik wat aan!
Groet,
Andrea