Ik wil ander banden onder mijn series 2 88 1969. Deze moeten niet te breed en een stoer uiterlijk hebben die bij de series 2 passen.
Zelf dacht ik aan Fedima Maxima 750 x 16, Michelin XZL off road of Hankook Dynamic MT RT01.
Heeft iemand ervaring met deze banden of kan iemand mij adviseren, of heeft iemand een andere band ter advisering? De landrover heb ik voor plezier, dus rijd ik er niet veel kilometers mee.
Ik kijk uit naar reactie.
Groeten
Arnold
banden series 2
- Erik Peters
Re: banden series 2
Wat voor banden er onder een Series 2a 88 moeten is hoofdzakelijk afhankelijk je eigen smaak/keuze.
Echter standaard zaten er 6.00 x 16 banden onder. Dit is ook afhankelijk van de velgmaat. De 6, 6.5 en 7 inch banden werden op 5.00 x 16 velgen gemonteerd (en misschien nog wel smaller). Ook 7.50 inch was een optie voor de 88 (swb), maar die werden op 5.50 x 16 velgen gemonteerd.
In inch maten is de bandenkeuze tegenwoordig beperkt en Fedima is een merk dat gecoverde banden levert (dus nieuw rubber op een 'oud' karkas).Een kennis met een oude Suzuki SJ rijdt tot volle tevredenheid op Fedima's (met het grofste profiel dat mogelijk is en de grootste maat die nog net past onder zo'n Suzuki SJ).
Groet,
Erik.
Echter standaard zaten er 6.00 x 16 banden onder. Dit is ook afhankelijk van de velgmaat. De 6, 6.5 en 7 inch banden werden op 5.00 x 16 velgen gemonteerd (en misschien nog wel smaller). Ook 7.50 inch was een optie voor de 88 (swb), maar die werden op 5.50 x 16 velgen gemonteerd.
In inch maten is de bandenkeuze tegenwoordig beperkt en Fedima is een merk dat gecoverde banden levert (dus nieuw rubber op een 'oud' karkas).Een kennis met een oude Suzuki SJ rijdt tot volle tevredenheid op Fedima's (met het grofste profiel dat mogelijk is en de grootste maat die nog net past onder zo'n Suzuki SJ).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
klopt. het is voor een deel afhankelijk van smaak. wat je een keer kunt doen (als je banden nog niet super versleten zijn) is gewoon een keer naar een dag van de LRCH gaan en eens banden gaan kijken. dan kun je een beetje kijken wat je mooi vind en dan kun je die gaan bestellen
.
zelf heb ik onder mijn series 3 235-85/16 zitten. heb dat gedaan omdat ik het ten eerste wel stoer vond staan en daarnaast omdat ik de nodige keren in het terrein zit, geeft dat net wat meer bodem vrijheid, maar goed je zou ook een iets minder massalere versie kunnen nemen.
zelf heb ik onder mijn series 3 235-85/16 zitten. heb dat gedaan omdat ik het ten eerste wel stoer vond staan en daarnaast omdat ik de nodige keren in het terrein zit, geeft dat net wat meer bodem vrijheid, maar goed je zou ook een iets minder massalere versie kunnen nemen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
AM-Morris-03-53 schreef:Ik wil ander banden onder mijn series 2 88 1969. Deze moeten niet te breed en een stoer uiterlijk hebben die bij de series 2 passen.
Zelf dacht ik aan Fedima Maxima 750 x 16, Michelin XZL off road of Hankook Dynamic MT RT01.
.......
Dag AM-Morris-03-53,
Je vraag is wat ambigue ... moeten ze nu wel of niet "stoer" zijn?
Passend bij de Series II in de zin van "historisch verantwoord" kom je niet bij erg stoer uit. De oude Michelin X, of Avon banden die je veel onder de oudere LandRover zag hadden een soort vrachtwagen-profiel met net iets grovere randen. De in de 70er jaren gebruikelijke banden zijn overigens niet echt aan te bevelen, ze geven zowel in het terrein als op een natte of anderszins gladde weg weinig tractie en zijn meest ook nog eens weinig comfortabel.
Michelin XZL komt redelijk in de buurt van een "Militair profiel" maar is duur, lawaaiig en nogal slijtage-gevoelig.
Wil je wat meer comfort dan zou je ook kunnen denken aan Michelin XPC (iets te modern, en nog steeds zijn er zo nu en dan mooie 2º hands te vinden), niet de stoerste band, maar wel een betrouwbare, slijtvaste en degelijke band, met veel grip op een gladde weg. De Michelin Latitude Cross is veels te modern, niet "mijn band" maar je ziet ze regelmatig onder een Series ... wellicht geven ze een comfortwinst ... het is in ieder geval beslist geen "stoere" band.
De keuze in "smal" dwz 7.5x16 (of 6.5x16) is overigens nogal beperkt. Kijk ook naar wat er 2º hands en in militaire "dump" circuits langs komt, daar vind je meer in de categorie "smal" + "stoer". O ja, vergeet niet dat oudere banden - in de betekenis van langer op de plank gelegen - ook gewoon verouderen, het rubber wordt stugger/harder en de tractie neemt dus navenant af.
Bedenk dus ook wat je wilt ... historisch verantwoord, echt stoer en geschikt in modderige terrein, of een zeker comfort en veiliger op de verharde weg (of gaat het alleen om de "looks").
Groeten MarcS
PS In 235/85x16 is er heel veel meer keuze, alleen is deze maat niet "smal" noch origineel, en "mag" ie eigenlijk niet op 5.5x16 velgen gemonteerd. In tegenstelling tot wat PietG suggereert geeft 235/85x16 nauwelijks extra bodemvrijheid.
ow en je moet ook kijken wat je wilt wat betreft binnen banden. wil je wel of geen binnenbanden, dat bepaald ook weer de keuze die je hebt in passende banden en velgen.
ik weet dat je over het algemeen binnen banden ook kunt gebruiken bij tubeless banden. alleen hoor je verschillende berichten over het slijtage van je binnenband door de ruwe buitenband. persoonlijk heb ik het een keer gehad, maar ben er snel weer vanaf gestapt omdat mijn binnenband zeer snel lek was door een ruw randje.
let wel, als je tubeless wilt, dan moet je defender velgen hebben. die van een series zijn niet lucht dicht. je kunt proberen ze lucht dicht te maken, maar dat is ook niet altijd een garantie
.
ik weet dat je over het algemeen binnen banden ook kunt gebruiken bij tubeless banden. alleen hoor je verschillende berichten over het slijtage van je binnenband door de ruwe buitenband. persoonlijk heb ik het een keer gehad, maar ben er snel weer vanaf gestapt omdat mijn binnenband zeer snel lek was door een ruw randje.
let wel, als je tubeless wilt, dan moet je defender velgen hebben. die van een series zijn niet lucht dicht. je kunt proberen ze lucht dicht te maken, maar dat is ook niet altijd een garantie
------
-
Landmarcs
Tja, een Series II heeft waarschijnlijk "dunne" wiel-bout-eindjes en dito moeren.
Ik weet niet hoe die samengaan met de nieuwere wielen.
Als dat geen probleem is - de wielen moeten centreren op de conische moeren - dan kan je goed tubeless rijden met de laatste lichting standaard-wielen (die dus echt tubeless zijn, met twee tubeless-humbs). Je doet een nauwelijks zichtbare concessie* aan de authenticiteit maar je maakt het verder wel allemaal een stukje makkelijker. * het meest zichtbare verschil is dat de velgen erg wit zijn, en niet creme-wit of gelig-creme
O ja, de Michelins heten allemaal "tubeless" maar als je even verder kijkt staat er in kleine lettertjes op dat ze ook tubed gemonteerd mogen, de Michelins banden zijn dus universeel (en dus ook keurig glad van binnen).
Groeten MarcS
Ik weet niet hoe die samengaan met de nieuwere wielen.
Als dat geen probleem is - de wielen moeten centreren op de conische moeren - dan kan je goed tubeless rijden met de laatste lichting standaard-wielen (die dus echt tubeless zijn, met twee tubeless-humbs). Je doet een nauwelijks zichtbare concessie* aan de authenticiteit maar je maakt het verder wel allemaal een stukje makkelijker. * het meest zichtbare verschil is dat de velgen erg wit zijn, en niet creme-wit of gelig-creme
O ja, de Michelins heten allemaal "tubeless" maar als je even verder kijkt staat er in kleine lettertjes op dat ze ook tubed gemonteerd mogen, de Michelins banden zijn dus universeel (en dus ook keurig glad van binnen).
Groeten MarcS
-
AM-Morris-03-53
Dank tot nu toe voor alle reacties. Ik krijg nu wel een betere kijk op banden. Dat op mijn velgen binnenlanden nodig zijn, en mede bepalend zijn voor de buitenlanden had ik mij niet gerealiseerd. Echt haast heb ik niet want de banden die nu onder mijn landrover zitten zijn nog geen twee jaar oud, dus kunnen nog lang mee. Alleen met de diameter van 72 cm vindt ik de banden te "vriendelijk" en de landrover net te laag. Ik ga op mijn gemak rondkijken bij een bijeenkomst om een beeld te krijgen van wielen onder andere series.
Groeten Arnold
Groeten Arnold
-
Landmarcs
Dag Arnold,
Toevallig zie ik bij de "Rovertjes" net dit: viewtopic.php?f=17&t=9613
Misschien qua prijsstelling niet het beste buitenkansje, echter 4 nieuwe 7.5x16 XPC zijn inmiddels wel een buitenkansje.
Met 7.5x16 banden/wielen heb je ipv 72 cm (= 6x16 ? )een wiel-diameter van 78 a 79 cm.
Je gaat dus van wat wel "kruiwagenwieltjes" genoemd wordt naar een volwassen wielmaat.
En je krijgt 3 cm meer bodemvrijheid (en moet eigenlijk de snelheidmeter aanpassen).
De Michelin XPC kan zowel tubed als tubeless gemonteerd.
Groeten MarcS
Banden-diagram
donkerrood - Michelin XPC
grijsblauw - GeneralGrabber TR
grasgroen - Michelin XZL
heldergeel - Michelin XS
blauwgroen - Goodyear G90
Toevallig zie ik bij de "Rovertjes" net dit: viewtopic.php?f=17&t=9613
Misschien qua prijsstelling niet het beste buitenkansje, echter 4 nieuwe 7.5x16 XPC zijn inmiddels wel een buitenkansje.
Met 7.5x16 banden/wielen heb je ipv 72 cm (= 6x16 ? )een wiel-diameter van 78 a 79 cm.
Je gaat dus van wat wel "kruiwagenwieltjes" genoemd wordt naar een volwassen wielmaat.
En je krijgt 3 cm meer bodemvrijheid (en moet eigenlijk de snelheidmeter aanpassen).
De Michelin XPC kan zowel tubed als tubeless gemonteerd.
Groeten MarcS
Banden-diagram
donkerrood - Michelin XPC
grijsblauw - GeneralGrabber TR
grasgroen - Michelin XZL
heldergeel - Michelin XS
blauwgroen - Goodyear G90
- peter191064
Ik heb nu ook 235/85/16 op wolf-vlegen onder de 2A zitten maar vindt t uiterlijk net te breed. Hiervoor XLZ 750/16 op stalen velgen en dat staat goed. Statige smallere banden en toch mooi hoger en dat vult de kasten ent wat beter dan de 700 of de originele 650 banden.
Het rijden met de 235 banden is wel luxer door de soepelere wangen.
Let ook op dat met de 750 en de 235/85 de banden met maximaal inveren aanlopen in de wielkasten achter. Ook is bij 235 de stuur uitslag beperkter door de totale breedte van de band.
Hoe dan ook, je moet t eigenlijk zien wat jezelf mooi vindt staan.
Mijn setup zal worden met 750 (195mm breed ) banden, en dan op wolf velgen. Ik heb ook 8-spoke velgen maar dat staat net niet onder de series IIA STW.
Het rijden met de 235 banden is wel luxer door de soepelere wangen.
Let ook op dat met de 750 en de 235/85 de banden met maximaal inveren aanlopen in de wielkasten achter. Ook is bij 235 de stuur uitslag beperkter door de totale breedte van de band.
Hoe dan ook, je moet t eigenlijk zien wat jezelf mooi vindt staan.
Mijn setup zal worden met 750 (195mm breed ) banden, en dan op wolf velgen. Ik heb ook 8-spoke velgen maar dat staat net niet onder de series IIA STW.
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
peter191064 schreef:Let ook op dat met de 750 en de 235/85 de banden met maximaal inveren aanlopen in de wielkasten achter.
Dat kun je simpel oplossen door een spacertje te maken die je tussen de bumpstops en chassis bout.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968