ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Roger » 18 Sep 2016, 19:08

ik rijd nu ongeveer 6 maanden met bovengenoemde Landrover en ik moet zeggen, ik ben onder de indruk.

na 15 jaar Defender TD5, een licht verschil, hahaha.
wat een auto!!!

super rijeigenschappen op het vlak van geluid, trekkracht, economie (ongeveer 1 op 10), comfort, bergruimte, materiaalkeuze en looks.
ik heb nog niet hetzelfde vertrouwen als ik had in mijn good old Defender, maar de eerste indrukken zijn werkelijk geniaal.
de automaat en motor lopen als nieuw, geen enkel rammeltje of irritant geluid, alles functioneert naar behoren. chapeau !!

enige nadeel tot nu toe is eigenlijk psychologisch.
als deze er mee stopt heb ik werkelijk geen idee hoe ik m weer aan de gang moet krijgen.
kijkend naar het blok incl alle elektronica en de moed zakt je in de schoenen.
een ander reëel nadeel zijn de prijzen voor onderhoud.
ff distributie vervangen kost hier in Frankrijk 1600€.
:(

maar tot op heden zeer tevreden.
ik hou u op de hoogte.

PS.
ik voel me wel minder "echt" Landrover rijder trouwens zonder mijn Defender.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2016, 10:48

Roger schreef:ik rijd nu ongeveer 6 maanden met bovengenoemde Landrover en ik moet zeggen, ik ben onder de indruk.

na 15 jaar Defender TD5, een licht verschil, hahaha.
wat een auto!!!

.....

een ander reëel nadeel zijn de prijzen voor onderhoud.
ff distributie vervangen kost hier in Frankrijk 1600€. :(

....

ik voel me wel minder "echt" Landrover rijder trouwens zonder mijn Defender.


Ja, Ja, is allemaal waar. (Behalve dan dat "lichte verschil", vlgs mij is de Disco 3 een best beetje zwaarder.)

We - die anderen die nog wel een Defender(oïde) rijden - zwaaien niet meer naar je ..... dus het is een stuk minder "echt".

En die distributie vervangen is waarschijnlijk overal duur.
Een goede Franse vriend ruilde zijn Peugeot met TDV6 in voor en andere toen ie wist wat de aanstaande vervanging van de distributie ging kosten.

Groeten MarcS

PS Voor een andere goede vriend is het mooie van de veel PK Megane ook een beetje voorbij: De Gendarmes hebben inmiddels net zo snelle Meganes! En het grote verschil is dat die Gendarmes ongestraft hard mogen rijden.
En verder moeten er speciale dure en kwetsbare banden onder zijn Megane, en dus moest ie al eens een lang weekendje in België vieren in afwachting van een nieuwe dure band.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Roger » 19 Sep 2016, 17:10

tja dat zwaaien is waar inderdaad.

ik vind inderdaad ook dat ik er nu minder "bij hoor".

:cry:

we zullen wel zien.

het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
(zal ooit wel weer een Defender kopen verwacht ik zo).
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Roger » 28 Dec 2016, 15:37

tja de eerste liefde is inmiddels na 10 maanden Discovery 3 wel over.


--gloeipluggen moeten worden vervangen en dat blijkt een nachtmerrie waar niemand zich aan durft te wagen.
--centrale vergrendeling met FOB werkt op geen enkele sleutel meer en ligt blijkbaar aan een voor mij onvindbare splice in de kabelboom in de dorpel die door waterlekkage minder goed zou geleiden.
--bij stevig remmen schudt het gehele voertuig, maar vooral het stuur.

-- en tenslotte de eerste foutmelding is een feit, en gelukkig zijn het er gelijk 10.
:evil:

transmission fault, special programs off, HDC fault en nog een paar.

omdat de vering langzaam aan het inzakken was dacht ik is een ideaal moment om ook de valve blocks te reviseren.
alle 3 onder handen genomen en voorzien van nieuwe joints, van binnen schoongemaakt, er bevindt zich aardig wat gruis en stof, afkomstig van de airdryer, en herplaatst.

dus ook gelijk de compressor en airdryer aangepakt. een kit met alle joints, alsmede de joints voor de valveblocks en een nieuwe deksel van alu voor de dryer en Bobs your uncle.
totale kosten ongeveer 125€.
1,5 dagje sleutelen en je leert een boel.
helaas na alles weer te hebben geïnstalleerd blijkt toch de compressor overleden en moet ik helaas aan een nieuwe.
Dunlop voor 500€ en klaar is Clara.
wederom geïnstalleerd en nieuwe relais geplaatst zoals voorgeschreven, maar helaas, pomp slaat aan maar de auto blijft gewoon lekker op z'n blokken staan en beweegt geen centimeter.
alle foutmeldingen blijven ook gewoon verschijnen alsmede als de irritante 'ping' na het starten.
begin langzaam m'n Defender te missen.
wat een rampenplan ......
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Disco RonL
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Disco RonL » 29 Dec 2016, 16:58

het kan best enige tijd duren voor dat de computer doorheeft dat hij wat moet doen, dus laat de motor zeker 5min draaien, en sluit wel alle deuren en de achterklep anders wil de computer zowiezo niet gaan pompen.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

___________________________

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Dutchhills
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Dutchhills » 29 Dec 2016, 18:27

Nieuwe schijven voor monteren om van het schudden af te komen bij het remmen. Zit er ergens in je schijf een oneffenheid.
Ik had het bij redelijk nieuwe schijven ook ineens. Eenvoudig klusje, je moet alleen niet bang zijn om met een flinke hamer op je oude schijf te moeten rammen om die los te krijgen.

Ik had ook problemen met mijn FOB's. Bij de bekende Chinese groothandel een nieuwe besteld en geherprogrammeerd met de IIDtool. Probleem verholpen.

Gloeipluggen niet aan beginnen. Er zullen maar weinig D3's rondrijden van die leeftijd met 6 werkende gloeipluggen. Ik heb er nog maar 1 die het doet. Maar toch bij -16 de auto kunnen starten in Zweden dit jaar, wel dankzij de 2e accu en flink wat geduld. Of installeer een remote op je standkachel. Er is overigens speciaal gereedschap waarmee je in 20 minuten de pluggen er gegarandeerd eruit krijgt, gebroken of niet. De prijs is ook nog wel te overzien, alleen niet voor maar 1 auto. Maar stukken goedkoper dan kop liften. Alleen geen enkele garage in Nederland kent het systeem, Landrover of niet. Lijkt me gouden handel.. :lol:

Ik zie dat je voor de Dunlop hebt gekozen. Waarom niet de betere AMK? Om niet te hoeven herprogrammeren?
Neem aan dat je goed gecontroleerd heb op eventuele lekken na het monteren van alles?

Het duurt best wel even voordat het hele luchtreservoir onder de auto gevuld is. Reken zeker op een paar minuten of meer. Omhoog of omlaag gaat hij alleen als inderdaad alle deuren dicht zijn, pompen doet hij altijd wanneer nodig. Welke foutcodes geeft hij precies? De eerste paar keer starten kunnen ze idd terugkomen. Kun je je auto live uitlezen? Je kunt dan meekijken met de luchtvering.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Roger » 29 Dec 2016, 22:12

hahaha.

dank voor al deze reacties.
doet me goed.
inderdaad wilde ik herprogrammeren voorkomen om niet naar een dealert te hoeven gaan.
ik woon echt à la campagne hier.
ik geloof inderdaad dat de AMK een betere keuze was. blijft wat kouder denk ik.
inderdaad heb ik me ook georiënteerd op het hotwiren van mn standkachel.
heb hem nog nooit zien werken eigenlijk.

maar ik heb het idee dat de conpressor nu alleen het reservoir vult en geen enkele van de valveblocks wordt aangestuurd.
ik heb n Engelse vriend die de computer binnenkort komt uitlezen en wellicht resetten.

hou jullie op de hoogte.

die tool voor de plugs ken ik niet maar is veelbelovend en beter dan kop lichten inderdaad.

de mijne start bij -2 al nauwelijks dus denk inderdaad dat ik ook niet veel pluggen meer werkend heb.
de hoeveelheid witte rook en stank is niet te harden en de motor loopt als een 1 cylinder.
de eerste foutcodes begonnen overigens na zeeeeeeer slecht starten.
ik denk dat daardoor de accuspanning dermate laag was dat de computer daardoor ook spookmeldingen gaf en nu blijft geven.
ik las dat de D3 erg gevoelig is voor te lage spanning.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2016, 23:32

Roger schreef:tja de eerste liefde is inmiddels na 10 maanden Discovery 3 wel over.

......


Ja, Ja, zo'n fraaie Disco 3 is als het mooiste meisje van de klas.

Als je eraan begint is iedereen jaloers .... maar ja vroeger of later (en meestal vroeger) komen de bezwaren.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2016, 23:39

Landmarcs schreef:
Roger schreef:tja de eerste liefde is inmiddels na 10 maanden Discovery 3 wel over.

......


Ja, Ja, zo'n fraaie Disco 3 is als het mooiste meisje van de klas.

Als je eraan begint is iedereen jaloers .... maar ja vroeger of later (en meestal vroeger) komen de bezwaren.

Groeten MarcS


Wat ik toe nu toe lees is dat er wat onderhoud is, niet raar bij een wagen van 3 ton oud. Veel van de problemen daarna zijn te herleiden tot het feit dat Roger veel zelf moet doen en geen goede specialist in de buurt heeft. Bij een maat van me was de enige "ellende" van een versleten compressor een dagje werken in de showroom van de garage en een factuur van 1800 euri (inclusief een beurt). :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: ervaring D3 TDV6 uit 2006 met 300.000 km

Berichtdoor Erik Peters » 30 Dec 2016, 00:03

Roger schreef:die tool voor de plugs ken ik niet maar is veelbelovend en beter dan kop lichten inderdaad..

Misschien dit: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2011/3/vibropac-demonteert-klemmende-gloeibougies-10122974

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten