Bas75 schreef:Ik ben nog steeds ''lost'' wat dit onderwerp betreft. De een zegt dat het normaal is dat ze iets zakken, de ander beweert stellig dat er dan wel een lek moet zijn. Gisteren gebeld met Bas van Slooten die er toch al een paar heeft langs zien komen en die zegt dat ze allemaal na een week stilstaan tot op de blokken zakken???
Ga vrijdag naar Leeuwenkamp 4x4, eens kijken wat die er van vinden. Voor wie het interesseert zal ik de uitkomst hier vermelden.
Misschien is het wel zo dat het "normaal" is dat een wat oudere Disco 3 hier of daar een lekje heeft.
Het is redelijk zeker dat Bas van Slooten niet de meest precieze, dealer bezoekende, klanten heeft, en veeleer klanten die een goedkoper onderhoud ambiëren. Wellicht is het onder die klanten "normaal" dat de auto vrij rap tot op de blokken zakt.
Ik had ook zo'n band: iedere paar weken was die zover leeggelopen dat ik eerst langs de luchtpomp moest. Met lucht erin bleef ie lang op spanning.
Vorig jaar toch de binnenband eens getest en dus gewoon een klein lekje dat onder spanning lang vrijwel dicht gedrukt werd.
Met name bij de luchtbalgen schijnt dit ook op te treden: ze lijken lucht te houden zolang ze onder spanning staan, het lekje wordt dan (vrijwel) dichtgedrukt.
Groeten MarcS
PS Als je even wat inschattingen doet mbt de inhoud van het lucht-veer-systeem en de werk-druk dan kan je eenvoudig berekenen hoeveel lucht er weglekt, en dus hoeveel de compressor extra moet werken, en ook hoeveel sneller een en ander en ook de luchtdroger problemen gaan geven.
Of te wel: wat er niet op zit kan ook niet stuk, en dat wat geen minimaal onderhoud krijgt gaat extra snel stuk.