Ik heb een Defender, 3 deurs. Afgelopen week was ik kamperen in Friesland: het was er werkelijk vergeven van de muggen. Ik slaap op een matras die op een plank achterin ligt. Ik probeerde de ramen voor af te sluiten met gaas...dat ging nog wel. Maar de achterdeur afdichten met gaas was een ander verhaal. Dat lukte niet en ik zie er nu uit of ik de mazelen heb! Er zitten allerlei obstakels rond die achterdeur (bv. elektradraad voor achterruitverwarming en -wisser, slot, scharnieren etc) Heeft iemand een slim idee om de achterdeur goed mug-dicht te maken? (Behalve dan die helemaal dicht te doen, maar dat is geen optie) Wie weet ga ik volgend jaar naar de Noordkaap en dan is een goed systeem om muggen buiten te houden, erg handig.
Bedankt vast voor eventuele tips!
Everhard Mulder
110 1991 2,8 hs internat. muggen
-
Everhard Mulder
Re: 110 1991 2,8 hs internat. muggen
slapen onder een klamboe
en wellicht een oprol/schuifbare hordeur? kun je op maat maken...
en wellicht een oprol/schuifbare hordeur? kun je op maat maken...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Ik zie verschillende opties, weliswaar allen met toch de achterdeur dichthouden (waarom is dat geen optie?) maar toch:
- Je ziet wel eens ventilatieroosters in de strook bóven de achterdeur. Je zou daar met een pc-ventilatortjes een geforceerde luchtstroom (kleppen dash open) van voor naar achter (of andersom) kunnen opwekken.
- Tropendak. Heeft meestal 4 "patrijspoorten" in het dak.
- Vervang de linker en rechter achterruitjes naast de achterdeur door een stuk alu, plexiglas of trespa. Maak hierin ventilatieroosters (met gaas en ventilatortjes).
Ik heb zelf een vijfdeurs, en heb in de 2de rij deuren van trespa, met 'n h-profieltje, roostertjes en wat gaas inzetstukjes gemaakt:

Succes!
- Je ziet wel eens ventilatieroosters in de strook bóven de achterdeur. Je zou daar met een pc-ventilatortjes een geforceerde luchtstroom (kleppen dash open) van voor naar achter (of andersom) kunnen opwekken.
- Tropendak. Heeft meestal 4 "patrijspoorten" in het dak.
- Vervang de linker en rechter achterruitjes naast de achterdeur door een stuk alu, plexiglas of trespa. Maak hierin ventilatieroosters (met gaas en ventilatortjes).
Ik heb zelf een vijfdeurs, en heb in de 2de rij deuren van trespa, met 'n h-profieltje, roostertjes en wat gaas inzetstukjes gemaakt:

Succes!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Ik heb de interieurventilator voorzien van een traploze regeling. Deze kan nu 's nachts doordraaien op een laag pitje. In luchtinlaat in de rechter wing heb ik voorzien van fijnmazig gaas. Voor de rest blijft alles dicht. Wat ik nog wel wil: ventilatieroosters in de achterkant, bovenin in het dakgedeelte. Moet wel iets zijn waar water (regen, straal van de tuinslang) niet door naar binnen kan.
-
Landmarcs
Everhard Mulder schreef:Ik heb een Defender, 3 deurs. Afgelopen week was ik kamperen in Friesland: het was er werkelijk vergeven van de muggen. Ik slaap op een matras die op een plank achterin ligt. Ik probeerde de ramen voor af te sluiten met gaas...dat ging nog wel. Maar de achterdeur afdichten met gaas was een ander verhaal. ....
Dag Everhard,
Ik slaap ook bij tijd en wijle achterin de 110HT en dat dan ook in Scandinavië, of gewoon naast de Nieuwkoopse Plassen.
(NB Muggen zijn nog vriendelijk in vergelijking met knutjes. Knutjes kunnen zo erg zijn dat je in het water springt om er - voor even - van af te zijn.)
Ik had een 110 met klepjes onder de voorruit, heb nu zo'n moderne zonder klepjes
Voor de zijramen heb ik "zonwerend" horregaas (dat is horregaas dat eenzijdig een alu-kleurtje heeft -- kan ik aanbevelen, het verkleint de lichtinval en meer nog ook de inkijk). Om het hoorgaas deugelijk op de binnenkant van de voorportieren vast te zetten heb ik zelfklevend klitteband (het niet klittende "pluche") rond het portier geplakt en het horregaas netjes op maat met de naaimachine van een strookje klittend klitteband.
Uiteindelijk gebruik ik het niet heel vaak, maar indien er veel muggen zijn en ventilatie gewenst is het uiterst efficiënt. O ja, aan de onderrand heb ik gewoon een strookje teveel horregaas, dan dicht het voldoende af zonder gedoe (de horretjes raken door het klittende band al genoeg in de war).
De achterdeur is natuurlijk iets anders, daar wil je doorheen kunnen als je achterin slaapt. Eerst dacht ik aan zo'n stroken-deur-hor (inkorten en aan de dakgoot hangen). Maar ... toen ik voor iets anders bij IKEA moest zijn zag ik daar donkergroene kunststof-vitrage-gordijnstof. Ik heb nu een lap van 1m50 x 1m50 en nog steeds twee handjes wasknijpers. Gordijntje vastknijperen op de dakgoot en het werkt zolang het niet te hard waait (dan ook een paar gewichtjes of gewoon wasknijpers onderaan hangen). Nog steeds moet ik een meer "sophisticated" montage fröbelen maar met de knijpers gaat het al bovenverwachting goed dus de noodzaak/prioriteit is laag.
Als je onder het gordijntje door naar binnen stapt blijft 99% of meer van de muggen buiten. Die allerlaatste is dan nog best lastig wegvangen, zelfs met zo'n hoogspannings tennisrekje.
Qua ventilatie: Gerard4t's oplossing staat ook nog op mijn to do lijstje. Een tot fluisterstand teruggeregelde aanjager zorgt voor frisse lucht en een minieme overdruk, muggen blijven dan nog makkelijker buiten (zolang het horregaas voor de achterdeur niet teveel opwaait).
En qua roostertjes achter, ook die staan op mijn to do lijstje. Er zijn zelfs originele LandRover roosterjes met een rubber flapje erin, vroeger werden die standaard in de achter-dakrand geleverd, de roostertjes zijn nog steeds leverbaar (tegen een serieus prijsje). Roosterjes bovenin achterin maken zeker bij een HardTop de ventilatie ook overdag tijdens het rijden een heel stuk efficiënter. (Eigenlijk moet er ook een roosterje achter onderin want 's winters blijft er heel lang een bel steenkoude lucht hangen, een bel lucht die dan als je remt ineens naar voren komt rollen.)
Groeten MarcS
PS Er zijn in Scandinavië soms zulke dichtheden muggen dat campings zelfs dicht gaan, en bordjes naar natuurreservaten weggehaald worden. Ik was ooit op zo'n plek, de muggen keken hongerig door de voorruit naar binnen .... zo van "kom naar buiten als je durft". We zijn na een paar stappen buiten weer omgekeerd op zoek naar beter. Overigens, de mugdichtheden in Scandinavië zijn misschien fameus, ik heb het nog heel veel erger gezien in NO-Polen, daar waren zelfs muggen die door dikke sokken of een stevige spijkerbroek heen staken.
Hoi Marc,
heb je misschien een link van een webshop waar ik die roostertjes kan kopen?
Ik heb een keer op fietsvakantie bij het Noord-Oostzeekanaal kennis mogen maken met knutjes. Wat een gekriebel. Sindsdien kijk ik heel goed of ze ergens zitten, zo nodig zoek ik dan wel een andere plek om de tent op te slaan.
heb je misschien een link van een webshop waar ik die roostertjes kan kopen?
Ik heb een keer op fietsvakantie bij het Noord-Oostzeekanaal kennis mogen maken met knutjes. Wat een gekriebel. Sindsdien kijk ik heel goed of ze ergens zitten, zo nodig zoek ik dan wel een andere plek om de tent op te slaan.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:heb je misschien een link van een webshop waar ik die roostertjes kan kopen?
Ik heb ze gewoon bij de dealer/stealer besteld - ik meen dat ze toentertijd bij de "usual suspects" niet veel goedkoper waren.
Ik zou de doosjes moeten opzoeken om een bestelnummer te vinden, maar ... d'r zijn hier vast lieden die het nummer eerder vinden langs digitale weg.
- Zie daar ... in 6 minuten staat het al hieronder ... ik had beslist langer moeten zoeken in de reële wereld
Groeten MarcS
PS Toch mooi dat er hier nog meer mensen zijn die de LandRover wel eens laten staan en aan een fietsvakantie beginnen
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Sep 2016, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc en Roger: mijn dank is groot!
Landmarcs schreef:...(Eigenlijk moet er ook een roosterje achter onderin want 's winters blijft er heel lang een bel steenkoude lucht hangen, een bel lucht die dan als je remt ineens naar voren komt rollen.)...
Blijkbaar geen uniek idee, ik kwam dit plaatje tegen, wellicht inspiratie voor een volgend knutselprojectje...

Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <