tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor ernsts » 26 Aug 2016, 11:34

Hallo,

een Defender 90, een hardshell daktent van 50 kilo, een opslag met toegangshoogte van 1.85 mtr, en één persoon.
Dat zijn de ingrediënten waar ik op puzzel. Hoe kan ik in mijn eentje de tent op plm. 2.10 mtr plaatsen en er af halen en hem in een garage met deurhoogte van 1.85 mtr stallen op/boven de aanhanger die daar staat...

Er is een idee, maar ik tob met de uitvoering qua materialen en skills.
Het idee is dat ik een constructie op wielen met palen over de auto heenrijd (wielen dus aan weerszijden), de tent er aan bind en de palen dan plm 5 cm opvijzel. Auto er onderuit rijden, palen 75cm laten zakken en het geheel de garage inrijden langs/over/boven de aanhanger. Daar blijft het geheel dan staan/hangen. Aanhanger kan er onderuit gereden als nodig.
Weer op de auto: ding naar buiten, 75 cm omhoog vijzelen, auto eronder, 5 cm zakken, bevestigen.
Simpel en geniaal :D toch? Zie ook het tekeningetje; groen in de hoge stand, blauw in de lage. (krijg de foto niet rechtop geplaatst, sorry)

WP_20160826_001.jpg

Maar nu de uitvoering. Het grote probleem zit in het verhogen/verlagen van de staanders met 75 cm. Ik heb zitten denken aan draadeinden, maar dat is mij te gammel en je draait je een ongeluk aan moeren voor 75 cm verloop (maal 4 staanders). Andere mogelijkheid; steigerspindels maar dat is weer erg lomp (veel te zwaar uitgevoerd voor 50 kilo), wordt duur en ook daar draai je je verloren aan die spindels.

Wie heeft een idee om dat verloop aan te pakken, zodat je het met één persoon kan doen? Uitschuifbare/klembare (tent)stokken? Ik loop vast op de hoogte die ik moet kunnen schuiven, 75 cm is veel. Het ding hoeft in de hoogste stand overigens niet te rijden, dus dan mag het wat minder stabiel zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie kunnen verzinnen!
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Roger B.

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor Roger B. » 26 Aug 2016, 12:00

De poten van kokers maken die in elkaar schuiven. Met staalkabels trek je de bovenste tov de onderste omhoog

Met een beetje denkwerk maak je een liertje met twee trommeltjes, een aan elke zijkant en op elk trommeltje 2 kabels (voorste en achterate poot) en kun je in 1 lierbeweging de constructie rechtstandig omhoog bewegen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2016, 12:01

Gewoon een simpele kettingtakel oid aan een demontabel juk is toch veel eenvoudiger? Vier poten tegelijk omhoog draaien vraagt veel engeneering en 1 voor 1 is ook heul veel rond rennen. Demontabele bok is simpel zat te maken uit hout of ijzer, afhankelijk van je gereedschap, mogelijkheden en gereedschap.

artikelen_fotos_35627_800.jpg

50 kilo is niks dus als je het van standaard sls constructiebalkjes met wat multipex zou maken is het al sterk zat. Kost zowat niks. Takeltje vind je met een beetje zoeken voor een appel en een ei op Mp. Maar met wat oud ijzer is het ook zo in elkaar gelast.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 26 Aug 2016, 13:00

Ik zat ook aan het idee van Roger te denken, met zo'n liertje til ik mijn dakrek vanaf een balk van mijn balkon ook van de land rover:
Afbeelding

Als kleiner alternatief zou je een oversized motortakel kunnen maken, die precies hoog en vergenoeg reikt om de daktent eraf te pakken: Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2016, 15:05

Tis wat simpel, maar voor ik een heftruck had vroeg ik gewoon de buurman ff om hulp. :roll: :roll:

Kost niks en is makkelijk. Wellicht tè simpel?
Edward van Vugt

ernsts

Berichtdoor ernsts » 26 Aug 2016, 16:25

Alvast dank voor alle reacties (en hopelijk nog meer..), ik kom er op terug.

Maar voor nu even dit: https://www.youtube.com/watch?v=Ftte72pkuJ8 Hoe je het nog véééél ingewikkelder kan maken ;)

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2016, 22:25

Wat een dwaas. Maar goed dat is wel wat ik bedoel alleen dan dat gekloot met de lier vd auto gewoon door een simpel kettingtakeltje of handliertje vervangen je bent voor weinig klaar. Blijf erbij dat je in de tijd dat je die traverse opgebouwd hebt de tent al lang en breed op de wagen getild hebt met twee man, maar dat terzijde ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2016, 23:31

Tja, het hangt even af van de hoeveelheid ruimte die je hebt.
Heb je voor de garage en boven de deuren van de garage wat ruimte dan kan je ook een ∏-vormig raamwerk maken, en dit raamwerk bijv. voor/naast de garagedeuren plaatsen. De dwarsbalk moet zo hoog zitten dat je dit raamwerk zover schuin naar voren kan uitzwenken, en afspannen, zodat je een goed hijspunt hebt. Dit scheelt een heleboel raamwerk en een heleboel (in)stabiliteit. Een beetje als een ouderwetse derrick-kraan* dus, maar dan dubbel met een dwarsbalk. Het binnenrijden in de garage kan daarna bovenop de aanhanger.

Grappig, als je zoek op derrick-kraan krijg je verschillende Derrick Kraan verwijzingen .... naar lieden die zo heten

Groeten MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 28 Aug 2016, 17:20

Update:

Ik ben er uit qua constructie, onderdelen besteld.

Jullie reacties:
- Roger's idee is goed, maar heb ik uiteindelijk toch laten gaan omdat ook dat erg zwaar wordt in verhouding met wat ik er mee wil heffen. Liertjes e.d. is slimmer dan mijn idee, maar ik vond het qua uitwerking toch ingewikkeld worden.
- Edward, ook goed. Ik bleef nog wel wat tobben op het demontabele van een hijsbok, maar mijn oplossing is een variant daarop geworden. En ik kan zelf niet lassen, heb geen oud-ijzer voorraad in mijn buurt.
- motortakel had ik ook al aan gedacht, maar de meeste standaard zijn te laag qua maximum hoogte en ik zie mij zo'n ding nog niet aanpassen, plus prijzig.
- heftrucks zijn hier dun gezaaid, en de buurman is 1.50 mtr... ;)
- Marc, die garage is gehuurd en staat elders, daar kan ik buiten niet aan knutselen (overigens daar ook geen 230V; wel in de auto maar max 180w, dus de elektrische takels e.d. vallen ook af).

Wat het dan wel gaat worden... :!:
Een constructie zoals ik heb getekend, van 27mm steigerbuis, waarbij de poten kunnen scharnieren t.o.v. het bovenste raamwerk. Met een paar katrollen en touw wil ik dan het omhoog en omlaag verplaatsen begeleiden. De poten schuiven als het ware naar buiten toe uit, waardoor de daktent zakt. Is de daktent laag genoeg dan landt hij op de aanhanger. De poten kunnen dan daarna langs elkaar naar binnen vouwen, zodat ik een (aluminium) ding heb van max 250 lengte dat ik op z'n kant kwijt kan (hoop ik).

Risico is dat het theoretisch is bedacht en dat ik nog geen beveiliging heb bedacht op het van verticaal naar binnen doorschieten van die poten. Ik hoop dat te voorkomen door ze altijd iets in een hoek naar buiten te laten staan, ze zijn daar lang genoeg voor (als het goed is).

Kortom, na voltooiing (gaat nog even duren) plaats ik nog wat foto's. Dank voor de tips!

Groet
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 28 Aug 2016, 17:48

Hier staat nog een handige tip. Lekker simpel, en moet te doen zijn. Zou ik eerder doen dan een of andere wankele en ingewikkelde bok constructie. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”