tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2016, 18:58

VeeTee schreef:Hier staat nog een handige tip. Lekker simpel, en moet te doen zijn. Zou ik eerder doen dan een of andere wankele en ingewikkelde bok constructie. ;)


Ja zo simpel em voor de hand liggend dat je er bijna niet op komt.
Een paar glij-baantjes in het verlengde van de dakdragers, bijv. die steigerbuizen, en de daktent landt netjes op de aanhanger.

Een vrijstaande steiger-takel-constructie vraagt allerlei diagonale verstevigingen om niet ineens tegen de vlakte te gaan.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor VeeTee » 28 Aug 2016, 19:07

Ja, en met een beetje creativiteit maak je een constructie met (holle) wieltjes om met een handliertje de daktent zo over die steigerbuizenglijbaan omhoog te lieren:
image.jpeg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor Edward » 28 Aug 2016, 19:32

Dik 50 kilo in je eentje over twee gammele niet aan elkaar verbonden glijijzers is vragen om een ongeluk! :shock: :shock:

Je moet weer iets onder de tent maken om te voorkomen dat ie niet zijdelings van de glijders schuift, je staat onder het niet geborgde gewicht en ga zo maar door.

Nee, doe mij maar een goed doordacht hijsbokje die je op je gemak een keer test met het dubbele gewicht. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor VeeTee » 28 Aug 2016, 19:38

Duh, je moet er ook niet onder gaan staan (zou ik trouwens ook niet bij bok doen), als je een handliertje gebruikt sta je sowieso aan de andere kant van de auto te lieren.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: tips gevraagd voor één man om daktent te plaatsen en op te slaan

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2016, 21:20

En wie heeft het over niet verbonden glij-ijzers ?
Mij lijkt dat je ze op de een of andere manier aan de dakdragers aanhaakt, en aanhaken op de landingsplaats lijkt mij ook handig.

Verder is 50 kg niet direct gevaarlijk zolang de glijhoek maar een beetje vlak is ... d'r zijn zat mensen die een wasmachine de trap op duwen (of af laten hobbelen) en dat is een stuk stijler, en beslist niet 100% veilig (maar met wat verstand best doenlijk).

Een solide bok kan ook, maar die bok moet je hebben en ook opbergen.
Een wankel steiger-achtig bouwpakket lijkt mij het recept voor een mikado-gelijkend ongeluk.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten