Td5 05 Fusable link 5 kapot

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peter63

Td5 05 Fusable link 5 kapot

Berichtdoor Peter63 » 25 Aug 2016, 22:39

Hoi, sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een Defender 110 Td5 uit 2005. Vorige week tijdens een rit in zware regenbuien, met zo'n beetje alles aan (achterruit verwarming, lampen, fan etc.) klapte de link 5 zekering (60 amp) tijdens het openen van het linker raam. Gevolg is dat de auto nu electrisch zo'n beetje dood is. Met contact uit heb ik de zekering vervangen maar die brandde gelijk door. Lijkt dus heel erg op kortsluiting, maar ik kan niet waar. Wie heeft een idee? Alvast bedankt voor je reactie!

Waterrover
Beheerder

Re: Td5 05 Fusable link 5 kapot

Berichtdoor Waterrover » 26 Aug 2016, 09:10

Peter63 schreef:Hoi, sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een Defender 110 Td5 uit 2005. Vorige week tijdens een rit in zware regenbuien, met zo'n beetje alles aan (achterruit verwarming, lampen, fan etc.) klapte de link 5 zekering (60 amp) tijdens het openen van het linker raam. Gevolg is dat de auto nu electrisch zo'n beetje dood is. Met contact uit heb ik de zekering vervangen maar die brandde gelijk door. Lijkt dus heel erg op kortsluiting, maar ik kan niet waar. Wie heeft een idee? Alvast bedankt voor je reactie!

Haal de accupolen los van de accu en verbind deze met elkaar. Sluit een ohm meter aan op de contacten van de fusible link, zet alles uit, en zet beurtelings een circuit aan, kijk op de meter, wanneer deze richting de 0 ohm gaat heb je kortsluiting. Kijk ook in het stroomschema welke apparaten door deze link ondersteund worden. Misschien een gerafeld draadje wat tegen de massa ligt, of kortsluiting in een component.

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Aug 2016, 10:34

leuke manier om te testen, maar werkt alleen op "direct"geschakelde circuits, alles wat via electronica aangestuurd wordt of via een relais zal zo niet ingeschakeld worden..
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Aug 2016, 19:39

Roger B. schreef:leuke manier om te testen, maar werkt alleen op "direct"geschakelde circuits, alles wat via electronica aangestuurd wordt of via een relais zal zo niet ingeschakeld worden..

Je hebt helemaal gelijk, was even vergeten dat relais wel aangestuurd dienen te worden.... :o

Peter63

Berichtdoor Peter63 » 27 Aug 2016, 22:04

Bedankt voor de reactie. Is het logisch dat bij kortsluiting in eerste instantie de normale zekering doorbrand? Dat zou een hoop zoeken schelen, want alleen het contactslot en het start relay zitten volgens mij direct op de link 5. Kan er kortsluiting in een relay ontstaan? Elke tip is welkom!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2016, 01:12

Peter63 schreef:Bedankt voor de reactie. Is het logisch dat bij kortsluiting in eerste instantie de normale zekering doorbrand? Dat zou een hoop zoeken schelen, want alleen het contactslot en het start relay zitten volgens mij direct op de link 5. Kan er kortsluiting in een relay ontstaan? Elke tip is welkom!

zekeringen die achter een fusable link zitten zullen gezamenlijk ongeveer maximaal de waarde van de F.L. hebben, dus ja, die klappen voor dat de F.L. doorbrandt.

En ja, een relais kan kortsluiten
gone

Smilda

Berichtdoor Smilda » 28 Aug 2016, 22:36

Grote kans dat de sluiting in de kabel zit tussen deur en deur stijl, ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn 90 van 2003.
Je kunt dit makkelijk controleren, wanneer je de rubberen doorvoer uit de deurstijl haalt kun je een connector naar buiten halen.
Als je deze ontkoppelt en een nieuwe zekering plaatst en deze blijft heel, dan maken draden in de rubberen doorvoer de sluiting.
Gr. Kees.

conny

Berichtdoor conny » 29 Aug 2016, 12:19

Speakerdraden gaan ook altijd naar z'n grootje in die rubberen doorvoer. :(

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2016, 10:33

ik weet zeker dat speakerdraden niet gezekerd zijn met die fusable link... en ik waag te betwijfelen of de draden in de deurdoorvoer niet nog een lichtere zekering tussen die doorvoer en een fusable link hebben
gone

Peter63

Berichtdoor Peter63 » 02 Sep 2016, 23:26

Probleem op (laten) lossen. Er was sluiting van een kabel tegen een remleiding. Vanaf de link 5 loopt er een draadje (bruin/wit) naar het contactslot en het start relais. Daar zit verder geen zekering tussen, behalve de 60 amp link. Vette kortsluiting dus.... Probleem met het opsporen van de sluiting is dat het (voor mij) niet te meten is en de zekeringen zijn 5 euro per stuk. Blij dat ik weer kan rijden. Allemaal bedankt voor de bijdrage.

Terug naar “Techniek”