Beste forumleden,
Ik ben nieuw en overweeg een oude freelander te kopen.
De reden hiervoor is het max trekgewicht.
Daarbij wil ik dat ik de optie heb om 4x4 in te schakelen.
Nu rij ik in een oude vitara, echter is deze te licht.
Ik moet 1800 kilo trekken ( boot) en deze makkelijk op een helling uit het water halen.
de suzuki 4x4 in laag doet dit op zijn sloffen maar volgens de wet mag ik maar 1450 kilo trekken,,,,jammer.
Ik ben handig , deins niet terug om zelf te sleutelen. maar waar moet ik naar kijken bij de aanschaf van een oude freelander prijsklasse tot
2500,-
zijn er bepaalde delen gevoelig voor roest?
Dingen als remmen koppeling lijkt me prima te vervangen en betaalbaar. verder nog opmerkingen of suggesties?
Ik hoor het graag!
mvg Wijnand
Vraag mbt aanschaf freelander
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Waarom een freelander als je ook dit kan rijden:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... e=lr&pos=1
Chris
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... e=lr&pos=1
Chris
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)
een freelander heeft geen lage gearing
afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.
omdat daar nogal wat prijsverschil in zit aan verbruik en belasting bijvoorbeeld? of een grijs kenteken auto geen optie is ivm noodzaak meer dan 2 zitplekken? of omdat freelanders gemiddeld gezien een stuk minder rot zijn dan disco 1's?
een freelander heeft geen lage gearing
afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.
Waterrover schreef:Waarom een freelander als je ook dit kan rijden:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... e=lr&pos=1
Chris
omdat daar nogal wat prijsverschil in zit aan verbruik en belasting bijvoorbeeld? of een grijs kenteken auto geen optie is ivm noodzaak meer dan 2 zitplekken? of omdat freelanders gemiddeld gezien een stuk minder rot zijn dan disco 1's?
gone
-
Wijnand1966
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 19 Aug 2016, 22:36
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Bedankt voor de snelle reacties,
Idd, het is een tweede auto voor mij en moet denken aan vaste kosten. Daarbij wil ik niet dat het te groot wordt allemaal.
De helling is niet altijd erg stijl, het is meer dat veel autos voorwielaandrijving hebben en die missen daardoor tractie.
Van de permanente vierwielaandrijving wist ik niet, weer wat geleerd.
Wat is de werking van de gele knop bij de versnelling? kan iemand me daarover iets uitleggen?
Verder zijn er idd delen die bekend zijn om roest?
Ik waardeer elke respons!
mvg
Wijnand
Idd, het is een tweede auto voor mij en moet denken aan vaste kosten. Daarbij wil ik niet dat het te groot wordt allemaal.
De helling is niet altijd erg stijl, het is meer dat veel autos voorwielaandrijving hebben en die missen daardoor tractie.
Van de permanente vierwielaandrijving wist ik niet, weer wat geleerd.
Wat is de werking van de gele knop bij de versnelling? kan iemand me daarover iets uitleggen?
Verder zijn er idd delen die bekend zijn om roest?
Ik waardeer elke respons!
mvg
Wijnand
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
gele knop aan de pook is het HDC, Hill Descent Controll, daarmee remt de auto automatisch af als je bergaf gaat en houdt een lage snelheid aan.
voorschermen roesten zeker niet, die zijn van kunststof, verder hoor je weinig over roestende freelanders, dus OF ze worden voor die tijd al gesloopt, of het valt erg mee
voorschermen roesten zeker niet, die zijn van kunststof, verder hoor je weinig over roestende freelanders, dus OF ze worden voor die tijd al gesloopt, of het valt erg mee
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Roger B. schreef:een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)
een freelander heeft geen lage gearing
afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.
....
Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Deze eigenschap maakt de Freelander heel capabel maar nu net niet bij het wegtrekken helling-op. Dat de Freelander geen "Low" heeft maakt het alleen maar beroerder.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Landmarcs schreef:Roger B. schreef:een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)
een freelander heeft geen lage gearing
afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.
....
Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Deze eigenschap maakt de Freelander heel capabel maar nu net niet bij het wegtrekken helling-op. Dat de Freelander geen "Low" heeft maakt het alleen maar beroerder.
Groeten MarcS
Zelf heb ik jaren met een D1, 300Tdi gereden. Ongeveer 70k mee gereden en afgezien van het normale onderhoud, geen gekke dingen gehad. Uiteindelijk heb ik de auto ingeruild voor mijn huidige D2 waar ik nog steeds tevreden mee rondrijd. In eerste instantie heb ik gekeken naar het bedrag wat de vraagsteller wil uitgeven + zijn wensen, dan is een D1, 300Tdi automaat met inschakelbaar 'Low' en permanente 4 wheel drive m.i. de beste keuze om een zware boot een steile helling op te trekken. Vooral omdat de automaat bij wegrijden een verhoogd koppel heeft, is dit ideaal. Zowel Roger en Marc geven onomwonden aan, dat dit voor een Freelander een zware klus is. Je moet er toch niet aan denken dat de boot, de Freelander het water in trekt, omdat er onvoldoende tractie beschikbaar is.
Chris
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Landmarcs schreef:
Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Groeten MarcS
misschien moet je de theorieboekjes eens iets beter lezen, en vooral eens in de praktijk ervaren hoe een freelander aandrijflijn functioneerd voordat je er advies over geeft
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Roger B. schreef:Landmarcs schreef:
Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Groeten MarcS
misschien moet je de theorieboekjes eens iets beter lezen, en vooral eens in de praktijk ervaren hoe een freelander aandrijflijn functioneerd voordat je er advies over geeft
Roger B.,
Leg mij dan eens uit hoe het wél werkt, en waar ik de de mist in ga ??
Misschien kunnen anderen daar ook hun voordeel mee doen.
Groeten MarcS
Re: Vraag mbt aanschaf freelander
Ik heb ook een Freelander en weet niet beter dat t zo werkt hoor.
Dus als hij op die helling begint te slippen, moet je juist gas (bij-) geven of houden en gaan de achterwielen vanzelf iets doen.
De Freelander is een heerlijke auto maar voor jouw doel zou ik er 1 nemen die wel een lage gearing heeft.
Het gaat je anders gegarandeerd koppelingsplaten kosten.
Mocht je er toch perse 1 willen, koop dan in ieder geval een td4, als je tenminste een diesel wilt.
Dus als hij op die helling begint te slippen, moet je juist gas (bij-) geven of houden en gaan de achterwielen vanzelf iets doen.
De Freelander is een heerlijke auto maar voor jouw doel zou ik er 1 nemen die wel een lage gearing heeft.
Het gaat je anders gegarandeerd koppelingsplaten kosten.
Mocht je er toch perse 1 willen, koop dan in ieder geval een td4, als je tenminste een diesel wilt.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten