Vraag mbt aanschaf freelander

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Wijnand1966

Vraag mbt aanschaf freelander

Berichtdoor Wijnand1966 » 19 Aug 2016, 22:43

Beste forumleden,

Ik ben nieuw en overweeg een oude freelander te kopen.
De reden hiervoor is het max trekgewicht.
Daarbij wil ik dat ik de optie heb om 4x4 in te schakelen.
Nu rij ik in een oude vitara, echter is deze te licht.

Ik moet 1800 kilo trekken ( boot) en deze makkelijk op een helling uit het water halen.
de suzuki 4x4 in laag doet dit op zijn sloffen maar volgens de wet mag ik maar 1450 kilo trekken,,,,jammer.

Ik ben handig , deins niet terug om zelf te sleutelen. maar waar moet ik naar kijken bij de aanschaf van een oude freelander prijsklasse tot
2500,-

zijn er bepaalde delen gevoelig voor roest?
Dingen als remmen koppeling lijkt me prima te vervangen en betaalbaar. verder nog opmerkingen of suggesties?

Ik hoor het graag!

mvg Wijnand

Waterrover
Beheerder

Re: Vraag mbt aanschaf freelander

Berichtdoor Waterrover » 19 Aug 2016, 23:28

Waarom een freelander als je ook dit kan rijden:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... e=lr&pos=1

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2016, 02:18

een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)
een freelander heeft geen lage gearing

afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.

Waterrover schreef:Waarom een freelander als je ook dit kan rijden:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... e=lr&pos=1

Chris

omdat daar nogal wat prijsverschil in zit aan verbruik en belasting bijvoorbeeld? of een grijs kenteken auto geen optie is ivm noodzaak meer dan 2 zitplekken? of omdat freelanders gemiddeld gezien een stuk minder rot zijn dan disco 1's?
gone

Wijnand1966

Berichtdoor Wijnand1966 » 20 Aug 2016, 08:43

Bedankt voor de snelle reacties,

Idd, het is een tweede auto voor mij en moet denken aan vaste kosten. Daarbij wil ik niet dat het te groot wordt allemaal.
De helling is niet altijd erg stijl, het is meer dat veel autos voorwielaandrijving hebben en die missen daardoor tractie.
Van de permanente vierwielaandrijving wist ik niet, weer wat geleerd.

Wat is de werking van de gele knop bij de versnelling? kan iemand me daarover iets uitleggen?
Verder zijn er idd delen die bekend zijn om roest?

Ik waardeer elke respons!

mvg

Wijnand

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2016, 09:58

gele knop aan de pook is het HDC, Hill Descent Controll, daarmee remt de auto automatisch af als je bergaf gaat en houdt een lage snelheid aan.

voorschermen roesten zeker niet, die zijn van kunststof, verder hoor je weinig over roestende freelanders, dus OF ze worden voor die tijd al gesloopt, of het valt erg mee
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2016, 10:05

Roger B. schreef:een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)

afhankelijk van of je een diesel of een benzine zoekt, is er meer of minder trekkracht op lagere toeren beschikbaar... maar een boot een steile helling op is voor beiden best een fikse klus vanuit stilstand.
....

Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Deze eigenschap maakt de Freelander heel capabel maar nu net niet bij het wegtrekken helling-op. Dat de Freelander geen "Low" heeft maakt het alleen maar beroerder.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 20 Aug 2016, 10:34

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:een freelander heeft geen inschakelbare 4x4 maar permanente 4x4 (of helemaal niet als iemand de achterste aandrijfas verwijderd heeft)

....

Als je nu toch heel precies bent heeft een Freelander I een pseudo-permanente 4x4, dwz normaal doen de achterwielen weinig en pas als de visco-koppeling gaat werken (en dat gebeurt pas bij een zekere voorwiel-slip) worden de achterwielen serieus aangedreven.
Deze eigenschap maakt de Freelander heel capabel maar nu net niet bij het wegtrekken helling-op. Dat de Freelander geen "Low" heeft maakt het alleen maar beroerder.

Groeten MarcS

Zelf heb ik jaren met een D1, 300Tdi gereden. Ongeveer 70k mee gereden en afgezien van het normale onderhoud, geen gekke dingen gehad. Uiteindelijk heb ik de auto ingeruild voor mijn huidige D2 waar ik nog steeds tevreden mee rondrijd. In eerste instantie heb ik gekeken naar het bedrag wat de vraagsteller wil uitgeven + zijn wensen, dan is een D1, 300Tdi automaat met inschakelbaar 'Low' en permanente 4 wheel drive m.i. de beste keuze om een zware boot een steile helling op te trekken. Vooral omdat de automaat bij wegrijden een verhoogd koppel heeft, is dit ideaal. Zowel Roger en Marc geven onomwonden aan, dat dit voor een Freelander een zware klus is. Je moet er toch niet aan denken dat de boot, de Freelander het water in trekt, omdat er onvoldoende tractie beschikbaar is. ;)

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2016, 10:52

Landmarcs schreef:
Groeten MarcS

misschien moet je de theorieboekjes eens iets beter lezen, en vooral eens in de praktijk ervaren hoe een freelander aandrijflijn functioneerd voordat je er advies over geeft
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2016, 12:01

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:
Groeten MarcS

misschien moet je de theorieboekjes eens iets beter lezen, en vooral eens in de praktijk ervaren hoe een freelander aandrijflijn functioneerd voordat je er advies over geeft

Roger B.,

Leg mij dan eens uit hoe het wél werkt, en waar ik de de mist in ga ??
Misschien kunnen anderen daar ook hun voordeel mee doen.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 20 Aug 2016, 14:17

Ik heb ook een Freelander en weet niet beter dat t zo werkt hoor.
Dus als hij op die helling begint te slippen, moet je juist gas (bij-) geven of houden en gaan de achterwielen vanzelf iets doen. ;)

De Freelander is een heerlijke auto maar voor jouw doel zou ik er 1 nemen die wel een lage gearing heeft.
Het gaat je anders gegarandeerd koppelingsplaten kosten. ;)
Mocht je er toch perse 1 willen, koop dan in ieder geval een td4, als je tenminste een diesel wilt.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”