luchtbalg Discovery 2 TD5 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Frits51

luchtbalg Discovery 2 TD5 2002

Berichtdoor Frits51 » 05 Aug 2016, 18:09

Beste mensen,

Nieuw op het forum met meteen een prangende vraag: Tijdens een rit (in het binnenland van Istrie met onze disco TD5 2002) hoorden we een klap, die ons in eerste instantie deed denken aan een klapband. Bij controle bleek het niet het geval. De auto hangt nu scheef. Het rechter achterwiel raakt net niet de wielkast, en reageert meer op hobbels in de weg. wat kan dit zijn, En vooral kun je er zo nog mee rijden, de enige Landrover dealer zit in Zagreb, 300 km van ons vandaan.

Met vriendelijke groet,

Frits

Roger B.

Re: luchtbalg Discovery 2 TD5 2002

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2016, 19:56

dat klinkt zoals je in de titel al zegt als een geklapte luchtbalg. dat gebeurt doorgaans alleen als ze heel erg verouderd en gaar zijn, en zelfs dan vaak als de hoogtesensor ( meestal die aan de andere kant) stuk is (vaak armpje stuk)

ik weet niet of je een klein beetje handig bent, maar een balg wisselen is geen rocket science, en met minimaal gereedschap best te doen.
als je er tijd voor hebt, laat een balg uit de uk opsturen, scheelt maar zo 60-75% in prijs tov de dealer.

Rijden zou ik zo niet doen, de auto ligt aan een kant op de veerstop, zolang er geen storing optreedt in het SLS systeem blijft je compressor proberen die balg op te pompen en dan is die ook in no-time naar de gallemiesen
gone

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 05 Aug 2016, 20:16

Bedankt voor je reactie.. we gaan er inderdaad niet meer mee rijden. we zitten hier in de rimboe en ben zelf niet technisch genoeg om de reparatie uit te voeren. Heb ook het gereedschap niet. de enige optie is hier een garage te vinden die de reparatie kan doen. we wachten nu op een reactie van de ANWB

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2016, 20:19

mwah... gereedschap....stanleymesje en schroevendraaiertje en de krik van de auto volstaan ;) Maar je moet een nieuwe balg regelen voor je ook maar iets kunt doen
gone

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 05 Aug 2016, 20:36

dat klinkt goed! nu nog de onderdelen dus..uit the UK? gelijk maar twee doen en de sensoren?

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 05 Aug 2016, 21:08

even gegoogled en de onderdelen bestellen is geen optie voor nu. de levertijd valt buiten onze vakantie. Enige optie is de dealer in Zagreb.
Bedankt voor jullie reacties!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2016, 21:19

Frits51 schreef:even gegoogled en de onderdelen bestellen is geen optie voor nu. de levertijd valt buiten onze vakantie.
Enige optie is de dealer in Zagreb.

Misschien kan je de ANWB overhalen om een spoed-bestelling te doen en bij jou te doen afleveren ?

Ik heb al eens een ruildynamo (voor een Renault) opgestuurd gekregen ... binnen de 12 uur was die dynamo in Stockholm.
(Jammer genoeg was die ruildynamo niet eventjes gechecked voor het verzenden, de ruildynamo deed nog minder als de dynamo waarvoor hij in de plaats kwam -- een prijzige omissie, en voor mij een onhandig stukje extra bagage. Ik was daarna wel heel behendig in het wisselen van de dynamo bij een Renault 11 GTD.)

Groeten MarcS

PS Voor een luchtgeveerde Disco 2 is een setje reserve luchtbalgen dus bijna verplichte bagage als je wat verder van huis gaat

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2016, 21:39

Landmarcs schreef:PS Voor een luchtgeveerde Disco 2 is een setje reserve luchtbalgen dus bijna verplichte bagage als je wat verder van huis gaat[/size]

Geen idee waar die conclusie nou weer vandaan komt. Kennis staat met een gebroken veer onder z'n VW Golf in Portugal. Al ooit iemand ontmoet die reserve veren in z'n wagen heeft liggen? :shock: :shock:

Balgen worden vaak visueel geïnspecteerd door garage. De hoogteschakelaars valt weinig aan te zien en weinig garages wisselen die na een jaar of 10 preventief. Maar dat zou juist wel een goed idee zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2016, 21:56

Landmarcs schreef:PS Voor een luchtgeveerde Disco 2 is een setje reserve luchtbalgen dus bijna verplichte bagage als je wat verder van huis gaat[/size]

je kunt ook de balgen en sensoren vervangen als ze tekenen van ouderdom vertonen.... kwestie van fatsoenlijk onderhoud, een goede balg klapt niet zomaar ineens, net zoals hoogtesensorarmpjes lang voordat ze vanzelf afknappen duidelijk scheurtjes vertonen.. of het moet echt schade zijn van een ongelukkig terecht gekomen tak ofzo.... maar ik heb 3 jaar best lomp terrein gereden met een D2, en nooit iets aan sensoren en balgen gehad
gone

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 05 Aug 2016, 22:34

Dank jullie voor de reacties. goed voor de morele ondersteuning. ik heb de ANWB op de hoogte gebracht van jullie commentaren. In een sms hebben ze toegezegd morgen met een oplossing te komen. Ik ben benieuwd en houd jullie op hoogte!

Terug naar “Techniek”