Edward schreef:Landmarcs schreef:PS Voor een luchtgeveerde Disco 2 is een setje reserve luchtbalgen dus bijna verplichte bagage als je wat verder van huis gaat[/size]
Geen idee waar die conclusie nou weer vandaan komt. Kennis staat met een gebroken veer onder z'n VW Golf in Portugal. Al ooit iemand ontmoet die reserve veren in z'n wagen heeft liggen?![]()
![]()
Balgen worden vaak visueel geïnspecteerd door garage. De hoogteschakelaars valt weinig aan te zien en weinig garages wisselen die na een jaar of 10 preventief. Maar dat zou juist wel een goed idee zijn.
Tja, ik weet niet of de balgen van Frits Disco ook visueel geïnspecteerd zijn ... maar feit is dat kapotte balgen nu eenmaal vaker voorkomen als kapotte traditionele veren - in mijn hele auto-leven eenmaal gehad dat een traditionele veer vervangen moest, bij een Renault, en ik had nog niks gemerkt, het "probleem" kwam bij een periodieke controle aan het licht.
Bovendien kunnen de balgen ook 100% deugen, als de hoogte-sensor een fout signaal geeft knallen ze ook.
Verder is 300 km een stuk verder als een lokale smit/garage die in de meeste gevallen wel een nood-oplossing kan knutselen voor een kapotte traditionele veer en niks kan doen aan een kapotte balg (een pleistertje helpt niet).
De andere oplossing is tijdig de potentiële probleem-delen vervangen ... maar dat is een lastig traject ... wat is tijdig.
Je hebt mensen die iedere 2-3 jaar hun auto inruilen om van de problemen af te zijn - tegen een stevige prijs - en zij lopen in ruil een aardig risico op de verschillende "groeistuipjes" dwz alles wat los zit en/of nieuw fout gemonteerd werd of wat nooit deugde ...
De beroemde U-curve: bij aanvang heb je alle "groeistuipjes", daarna zakt het aantal mankementen naar heel weinig om vervolgens met de jaren weer op te klimmen door de verschillende "ouderdomsgebreken".
Groeten MarcS