luchtbalg Discovery 2 TD5 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: luchtbalg Discovery 2 TD5 2002

Berichtdoor Landmarcs » 06 Aug 2016, 10:24

Edward schreef:
Landmarcs schreef:PS Voor een luchtgeveerde Disco 2 is een setje reserve luchtbalgen dus bijna verplichte bagage als je wat verder van huis gaat[/size]

Geen idee waar die conclusie nou weer vandaan komt. Kennis staat met een gebroken veer onder z'n VW Golf in Portugal. Al ooit iemand ontmoet die reserve veren in z'n wagen heeft liggen? :shock: :shock:

Balgen worden vaak visueel geïnspecteerd door garage. De hoogteschakelaars valt weinig aan te zien en weinig garages wisselen die na een jaar of 10 preventief. Maar dat zou juist wel een goed idee zijn.

Tja, ik weet niet of de balgen van Frits Disco ook visueel geïnspecteerd zijn ... maar feit is dat kapotte balgen nu eenmaal vaker voorkomen als kapotte traditionele veren - in mijn hele auto-leven eenmaal gehad dat een traditionele veer vervangen moest, bij een Renault, en ik had nog niks gemerkt, het "probleem" kwam bij een periodieke controle aan het licht.
Bovendien kunnen de balgen ook 100% deugen, als de hoogte-sensor een fout signaal geeft knallen ze ook.

Verder is 300 km een stuk verder als een lokale smit/garage die in de meeste gevallen wel een nood-oplossing kan knutselen voor een kapotte traditionele veer en niks kan doen aan een kapotte balg (een pleistertje helpt niet).

De andere oplossing is tijdig de potentiële probleem-delen vervangen ... maar dat is een lastig traject ... wat is tijdig.
Je hebt mensen die iedere 2-3 jaar hun auto inruilen om van de problemen af te zijn - tegen een stevige prijs - en zij lopen in ruil een aardig risico op de verschillende "groeistuipjes" dwz alles wat los zit en/of nieuw fout gemonteerd werd of wat nooit deugde ...
De beroemde U-curve: bij aanvang heb je alle "groeistuipjes", daarna zakt het aantal mankementen naar heel weinig om vervolgens met de jaren weer op te klimmen door de verschillende "ouderdomsgebreken".

Groeten MarcS

bukhara

Berichtdoor bukhara » 06 Aug 2016, 13:47

Heb dit ook een keer zelf gedaan, lijkt inderdaad lastiger dan dat het is.
Zie deze link. http://www.discovery2.co.uk/Rear%20Air%20Springs.html
Land rover Discovery II

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 08 Aug 2016, 08:47

ANWB heb ik kunnen overtuigen dat er met de disco niet meer gereden kon worden en heeft hem opgehaald en wordt thuis afgeleverd. We hebben nu een Opel Astra met 7000 km op de teller. We zijn blij dat we nog even kunnen blijven. Nu mijn zoon nog overhalen om samen de nieuwe balgen te monteren als we thuis zijn. Voor nu gaan we nog even zwemmen! Bedankt allemaal!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2016, 09:24

Frits51 schreef:ANWB heb ik kunnen overtuigen dat er met de disco niet meer gereden kon worden en heeft hem opgehaald en wordt thuis afgeleverd. We hebben nu een Opel Astra met 7000 km op de teller. We zijn blij dat we nog even kunnen blijven. Nu mijn zoon nog overhalen om samen de nieuwe balgen te monteren als we thuis zijn. Voor nu gaan we nog even zwemmen! Bedankt allemaal!

Was naar Zagreb brengen (of een monteur uit Zagreb laten komen) niet goedkoper?
Wellicht was een monteur en spare-parts vanuit hier overvliegen zelfs goedkoper.
Ze zijn bij de ANWB (tegenwoordig) lang niet altijd even handig.
(Voor mij werd 6 jaar geleden een vervangende auto gereserveerd ... voor die dag, de auto stond bij het vliegveld terwijl mijn vliegtuig nu net stuk was - zoals mijn vrienden zeiden - gezien de afstand en OV-mogelijkheden kon ik echt niet eerder als de volgende dag een huurauto afhalen, een en ander ging maar net aan en door het toeval goed. Ik "kreeg" overigens een Opel Meriva met ± 100.000 km, een best zuinige diesel, maar wel weer geen winterbanden terwijl die toen voor mij eigenlijk "verplicht" waren.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”