D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WPinckaers
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Sep 2014, 16:25

D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor WPinckaers » 02 Aug 2016, 09:22

Na kop revisie (nieuwe kop) loopt de motor waanzinnig mooi stationair.

Tot 2700 loopt hij mooi en bouwt hij turbo druk op en vermogen, bij 2700 gooit hij de turbo druk eruit. Dit is ook te zien in de nanocom.
Verder geen foutmeldingen in computer.

We hebben de luchtmassameter en de solanoid (lucht sensor) vervangen.

Na vervangen solanoid leek probleem weg, na 2 dagen toch weer terug. :(

Iemand nog een suggestie ?

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Waterrover » 02 Aug 2016, 09:53

https://www.youtube.com/watch?v=-Y1ePsl_zYM

Kijk hier eens, wellicht zit de oplossing ertussen?

Chris

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Edward » 02 Aug 2016, 11:42

De wastegate modulator?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Rangie » 02 Aug 2016, 16:05

+1 wategate modulator. overbruggen als bij een defender
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2016, 16:27

Rangie schreef:+1 wategate modulator. overbruggen als bij een defender


Uit nieuwsgierigheid:   Wat doet die wastegate modulator als het goed is (en als het fout gaat) ?

Groeten MarcS

WPinckaers
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Sep 2014, 16:25

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor WPinckaers » 02 Aug 2016, 16:55

De Modulator is vervangen en de Turbo is nog geen 1 jaar oud...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2016, 18:21

Landmarcs schreef:
Rangie schreef:+1 wategate modulator. overbruggen als bij een defender


Uit nieuwsgierigheid:   Wat doet die wastegate modulator als het goed is (en als het fout gaat) ?

Groeten MarcS


Lekker stompzinnig weer... als het kapot gaat halen we het er af ..... watcis er in hemelsnaam mis met gewoon een nieuwe monteren en weer 200k km rust hebben?

Marc:
De wastegatemodulator stuurt de turbodruk naar de wastegate wanneer de druk hoger wordt dan gewenst. Daardoor kan de turbodruk nauwkeuriger en variabel geregeld worden dan met een slangetje direct van slakkenhuis naar wastegateactuator. Tevens kan ( weet niet of dat bij de td5 gebeurd) de turbodruk geregeld worden naar inspuitdruk en dus verliezen in het traject gecompenseerd worden.

Als het ding niet werkt gaat de wastegate dus niet of te laat open en wordt de turbodruk te hoog, de brandstofinspuiting wordt afgekapt waardoor de turbodruk daalt, wanneer deze weer lager is dan de grenswaarde wordt er weer ingespoten, turbo weer aangedreven, etc etc
gone

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Rangie » 02 Aug 2016, 18:51

@Roger B: Lekker stompzinnig weer... als het daar misschien aan ligt hoef je niet direct een nieuwe te kopen, maar kun je het uitsluiten, en jaag je de mensen niet onnodig op kosten.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2016, 19:49

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:
Rangie schreef:+1 wategate modulator. overbruggen als bij een defender


Uit nieuwsgierigheid:   Wat doet die wastegate modulator als het goed is (en als het fout gaat) ?

Groeten MarcS


Lekker stompzinnig weer... als het kapot gaat halen we het er af ..... watcis er in hemelsnaam mis met gewoon een nieuwe monteren en weer 200k km rust hebben?

Marc:
De wastegatemodulator stuurt de turbodruk naar de wastegate wanneer de druk hoger wordt dan gewenst. Daardoor kan de turbodruk nauwkeuriger en variabel geregeld worden dan met een slangetje direct van slakkenhuis naar wastegateactuator. Tevens kan ( weet niet of dat bij de td5 gebeurd) de turbodruk geregeld worden naar inspuitdruk en dus verliezen in het traject gecompenseerd worden.

Als het ding niet werkt gaat de wastegate dus niet of te laat open en wordt de turbodruk te hoog, de brandstofinspuiting wordt afgekapt waardoor de turbodruk daalt, wanneer deze weer lager is dan de grenswaarde wordt er weer ingespoten, turbo weer aangedreven, etc etc


Misschien is het ∫†0µ∏zinnig van mij, maar kennelijk gaat het bij de Defender Td5 ook en toch anders (en dat zonder modulator).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 TDS 1999 turbo druk valt weg bij 2700 RPM

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2016, 20:24

ja, een van de oorzaken van 17 pk minder
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten