Def90 (97): Hoe bouten verwijderen voorste aandrijfas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
The_Dutchman

Def90 (97): Hoe bouten verwijderen voorste aandrijfas

Berichtdoor The_Dutchman » 01 Aug 2016, 14:23

Afgelopen weekend heb ik de voorste aandrijfas van mijn Defender gehaald omdat ik de kruisjes wil gaan vervangen. Nu blijkt dat de bouten die zijn gebruikt om de aandrijfas aan de tussenbak te koppelen, met de draadeinden richting de aandrijfas steken. Het gevolg is dat er geen voldoende ruimte is om de bouten te verwijderen. Ik heb de bouten provisorisch vastgezet zodat er niets beschadigd wordt nu ik tijdelijk met alleen de achterste aandrijfas rond rij.

Afbeelding

Ik heb twee vragen:
1. Zijn deze bouten op juiste wijze gebruikt, of zouden ze juist met het draadeinde richting tussenbak moeten steken?
2. Hoe krijg ik die bouten nu verwijderd? Ze zijn nodig aan vervanging toe want de draadeinden zijn al aardig gemangeld. Zelfs als ik de draaideinden eraf zou slijpen zijn de bouten nog te lang om te verwijderen. De koppen eraf slijpen gaat niet want daarvoor ziet de crossmember in de weg zodat ik niet met mijn slijptol er bij kan komen. Bovendien ben ik bang dat ik eea beschadig.

Suggesties zijn welkom!

Randall

Edward

Re: Def90 (97): Hoe bouten verwijderen voorste aandrijfas

Berichtdoor Edward » 01 Aug 2016, 15:12

Ze horen zo te zitten. Om ze te wisselen zul je de flens van de diff of bak moeten halen. Mits ze niet beschadigd zijn vervang ik ze eigenlijk alleen als ik om één of andere reden die flens in m'm hand heb verder nooit. Moeren vervang ik wel altijd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Aug 2016, 17:04

en vergeet niet dat het fijne draad is....en engelse maat..... sleutel 14 doet het, maar wel een goeie... anders de "special tool"voor op ratel... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 01 Aug 2016, 17:17

Andere route;

die grote platte ring die je ziet zitten(tbv voorkomen dat de bouten teveel naar achteren kunnen) kun je met een bijbehorende tang(met van die 2 spitsvormige uiteindes-weet de officiele naam even niet- uit z'n " sponning" halen, daarmee krijg je de ring verder richting flens TB.
- met een dunne platte schrovendraaier kan het ook -

Dat geeft je meer ruimte om de kop van de bout door te slijpen.
- ik laat even in het midden of je crossmember dan nog steeds in de weg ligt-
- uberhaupt,die kun je toch demonteren?-

of de nieuwe bout teveel lengte heeft voor hermontage vanuit de juiste zijde weet ik niet,maar meten is weten..
indien zo; de 4 bouten vanuit je voordiff gezien monteren en de nylon gevoerde moeren aan de "opsluitring"zijde.

dit is NIET de manier zoals het hoort, maar werkt wel.
als tijd en inspanning geen isseu is, dan zoals edward aangeeft doen.
doe je het op bovenstaande wijze , zet de cardanas dan eerst aan de tussenbak kant vast, en dan pas aan de voordiffkant, dit ivm de grotere hoek die je nodig hebt ivm boutjes vanuit de vooraskant montage gezien.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2016, 19:53

die borgring, die je met een borgveertang uit zijn groef haalt...... die past niet meer als je de moer aan de bakzijde van de flens zet.....

de boutjes en moeren zijn 3/8UNF met 9/16" kop (waar 14mm steek/6kant prima op past als je fatsoenlijk gereedschap gebruikt)

verder...zie reactie van Edward
gone

tim

Berichtdoor tim » 01 Aug 2016, 22:34

Dan moet ik tdt smallere moeren hebben gehad.
Je hebt pakweg 16 mm aan diepte qwa montage ruimte.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Aug 2016, 10:14

hmm.. ik heb ze altijd andersom zitten, dan kun je ze tenminste vervangen zonder dat je de flens er af moet halen. moet zeggen dat ik ook niet echt het nut er van in zie dat je die bouten zo zou moeten hebben dat je die flens er af moet halen.

als de bouten aan vervanging toe zijn zou ik ze of afslijpen (desnoods op een lengte dat je ze er wel uit kunt krijgen (dus gewoon inkorten)) of de flens er af halen, maar dan de nieuwe bouten wel andersom zetten. dus de moer achter de flens in plaats van de bout.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2016, 11:47

piet_g schreef:.... ik ook niet echt het nut er van in zie dat je die bouten zo zou moeten hebben dat je die flens er af moet halen.
.....

Ik ben ook benieuwd maar de achtergrond en/of voordelen van de "verkeerd-om" <dus met de boutjes zo dat je ze niet zonder verdere ingrepen kan vervangen> montage.
Wellicht is het enige voordeel gelegen in de eerste productie: de moeren achter de flens frutten en de boutjes er in prikken is op de lopende band meer gedoe als de moeren op de boutjes draaien wanneer die boutjes door de flens ± op z'n plek worden gehouden.
De boutjes aan de aandrijfkant maakt een en ander ook een stukje "universeler" meer rimboe-proof. Mocht je diep weg in een of andere rimboe een aandrijfas-probleem hebben dan is het mijns inziens wel zo handig als je de aandrijfas makkelijk kan weghalen zonder ook de flens te moeten demonteren.
Met de truuk met de moeren die Randall nu gebruikt gaat het natuurlijk ook, maar dat gaat alleen goed zolang de boutjes niet helemaal gaar zijn (gare boutjes zijn evenwel weer een reden voor het loshalen en vervangen waarbij je weer tegen dit probleem stuit).

Groeten MarcS

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 02 Aug 2016, 12:55

Bedankt voor alle reacties. De juiste nieuwe bouten en moeren heb ik zo wie zo al in huis gehaald toen ik de nieuwe kruisjes kocht. Ik heb al een paar keer gemerkt dat het onderhoudspersoneel van de Italiaanse Carabinieri het niet zo nauw nam met het gebruik van de juiste onderdelen. Zo was een van de vier bouten waarmee de aandrijfas aan het voorste differentieel vastzat, een metrische M8 bout & moer. Mijn standaard aanpak is om steeds nieuwe bouten & moeren in huis te hebben als iets aan de aandrijflijn, ophanging of remmen ga doen. Die paar knaken voor wat bouten & moeren heb ik er wel voor over om ervoor te zorgen dat eea weer volgens specificaties is.

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 18 Aug 2016, 11:58

Ik heb mij voorgenomen om de voorste flens te demonteren zodat ik de nieuwe bouten kan gebruiken. Uit het werkplaatshandboek maak ik op dat ik eerst de olie moet aftappen voordat ik de flens & oliekeerring demonteer. Klopt het dat er inderdaad olie achter de oliekeerring staat? Ik heb juist 4 weken geleden de olie vervangen en vind ik het zonde om deze weer te vervangen. Ik kan de olie in een schone bak opvangen en achteraf terug gieten. Als ik ervoor zorg dat de aftap- en bijvulpunten goed schoon zijn lijkt mij dat geen probleem?

Een ander idee die ik heb is om de voorwielen op een brug te zetten en de brug omhoog brengen tot de auto een hoek van 40-45 graden heeft (zo schuin mogelijk). Hopelijk staat er dan geen olie meer achter de voorste oliekeerring en kan ik de flens en oliekeerring demonteren zonder olie te verliezen. Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Nog een laatste vraag, zou de flens er zonder al te veel moeite van de as moeten komen, of is daar misschien een poelietrekker o.i.d. nodig?

Terug naar “Techniek”