D2 2002 TD5 waste gate actuator

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Rangie » 31 Jul 2016, 20:51

Weet iemand wat het onderdeel nummer van de waste gate actuator is van de Discovery 2 TD5 2002 (facelift)?
Dag voor vertrek van vakantie naar huis heeft deze het begeven... geen vermogen meer van stationair tot 2500rpm, maar wel thuis gekomen vanaf de moezel met caravan :D
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2016, 23:54

PMK100130, bij GEBA voorradig, prijs is bijna verdubbeld sinds een paar jaar terug :shock: :o 47,90....meen dat ik toen 25euro nogwat betaald heb
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Erik Peters » 01 Aug 2016, 00:13

Roger B. schreef:...meen dat ik toen 25euro nogwat betaald heb

Dat kost ie nog steeds link

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2016, 06:42

Jah duhh... ik heb het over wat ie toen en nu bij de dealer kostte.... in de uk is het ding wellicht nog voordeliger te vinden
gone

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Rangie » 01 Aug 2016, 09:19

Dank voor de info, maar ik bedoel dus echt de actuator, die met het membraam-stangetje-waste gate klepje verbonden is :oops:
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2016, 11:00

Nu ben ik he kwijt....

Moet je de modulator hebben die achter de intercoolerbuis bij de aircocompressor zit met enkele slangetjes en een stekker er aan? (Daarvan gaf ik het nummer)

Of heb je het membraandoosje op de turbo nodig dat de wastegate open drukt?
gone

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Rangie » 01 Aug 2016, 13:46

Idd, het 'membraamdoosje' :lol: Ik heb de modulator al overbrugd, als bij een Defender, dit geeft geen resultaat. Wanneer ik met de nanocom de turbodruk uitlees, geeft deze -0.5 bar, en max dus boven de 2500 rpm +0.55 bar.
Als ik de actuator test met de fietspomp, gaat deze (met een niet nauwkeurige meter) bij 2 bar pas open.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor JanTD5 » 01 Aug 2016, 17:40

Als hij bij 2 bar pas open gaat dan moet je max turbo druk hebben. Want de turbo druk "opend" de waste gate zodat de turbo druk afgelaten wordt. Heb je geen overboost gehad? Als je deze hebt gehad dan heb je minder vermogen doordat de ecu de brandstof knijpt je krijgt dan geen motor management lampje op je dash kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Of de turbo zelf is dusdanig oud en versleten dat 0,55bar het max is wat hij kan leveren.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2016, 20:23

even uit het hoofd...

Max turbodruk voor ECU voordat ie brandstof inspuiting afkapt is 1,13 bar
normaal zit ie rond de 1,12 bar
als je 2 bar nodig zou hebben om de wastegate open te drukken... zit je wastegate dan niet gewoon (te) vast?
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: D2 2002 TD5 waste gate actuator

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2016, 15:01

Rangie schreef:... geen vermogen meer van stationair tot 2500rpm, maar wel thuis gekomen vanaf de moezel met caravan :D


Roger B. schreef:even uit het hoofd...
Max turbodruk voor ECU voordat ie brandstof inspuiting afkapt is 1,13 bar / normaal zit ie rond de 1,12 bar
als je 2 bar nodig zou hebben om de wastegate open te drukken... zit je wastegate dan niet gewoon (te) vast?


Maarrr ... als de wastegate vast zit / niet open gaat ... dan heb je toch juist wel turbo-werking in de lagere en midden-toeren/vermogens.
Bij meer toeren/vermogen loopt de turbo-druk dan zover op dat je te maken krijgt van een "overboost"-ECU ingreep die het vermogen terug-regelt (waarna de turbo-druk inzakt en je weer opnieuw vermogen kan vragen totdat het weer tot "overboost" leidt).

Misschien is het verstandig de symptomen eens goed op een rijtje te zetten. Geen vermogen tot 2500 rpm lijkt meer op een fout in het "turbo" traject en/of een foute sensor.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten