Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 Okt 2006, 23:26
Contact:

Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Scholten » 31 Jul 2016, 10:47

Goede morgen!

Mijn Serie 3, 6 cylinder uit 72 loopt de laatste tijd nogal rot. Benzinefilter vervangen maar dat was 'm niet. Nieuwe bougies zijn in bestelling maar ik denk niet dat die het probleem zijn. Die zien er nl. keurig grijs bruin uit.
Dus wil ik de contactpunten in de verdeler vervangen. Nu zie ik bij bijvoorbeeld Paddock of Land Rover Parts Shop dot Com op de site dat sommige contactpunten niet geschikt zijn voor een verdeler Lucas 41631, of wel/niet voor een 'Engine Suffix C'. Hoe kom ik erachter welke verdeler ik heb en
hoe kan ik zien of ik motor toevoeging C of D heb?

Wie weet waar ik in NL nieuwe contactpunten kan bestellen en of er voor de 2.6, 6 cylinder ook een elektronische oplossing is?

Reacties welkom!

Greot, Edward
Relax... Visit Norway!

KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2016, 10:56

Motornummer opzoeken.... en dan nog steeds hopen dat niet iemand ooit een andere verdeler geplaatst heeft... staat er ergens een nummer op de verdeler,?
gone

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Crazy-G » 31 Jul 2016, 12:07

123 ignition heeft een elektronische ontsteking voor de 6 cilinder.

Kosten wat maar zijn ook wel heel erg goed.

Negative earth:
https://www.123ignitionshop.com/nl/aston-martin/37-123gb6rv.html

En ook Positieve earth:
https://www.123ignitionshop.com/nl/aston-martin/76-123gb6rvpos.html

G-J

Scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 Okt 2006, 23:26
Contact:

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Scholten » 31 Jul 2016, 16:17

Ik ga ff zoeken naar het motor nummer. Enig idee waar het motor nummer zou moeten zitten?
Ik denk dat de verdeler de originele verdeler is.

Mooie link naar de elektronische ontsteking maar €300 is me toch net iets teveel van het goede voor het zeer beperkte aantal kilometers dat per jaar maak.

Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!

KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Ron63 » 31 Jul 2016, 16:52

Rotor, verdeelkap, kabels zijn ook dingen die kapot kunnen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Edward » 31 Jul 2016, 16:54

Roger B. schreef:Motornummer opzoeken.... en dan nog steeds hopen dat niet iemand ooit een andere verdeler geplaatst heeft... staat er ergens een nummer op de verdeler,?


Dat niet alleen, hopen dat Land Rover gedaan heeft wat ze volgens chassisnummer beloven. :shock: :shock:

Ik heb hier een Serie die volgens het VIN negatieve aarde zou hebben en alles wat daar bij hoort. Het hele hok is echter nog net van de opbouw daarvoor met positieve aarde etc. :shock: :shock:

Best lullig als je puur op VIN een compleet nieuwe kabelboom hebt gekocht :lol: :lol: Gelukkig was zowel blok als bak 10x slechter dan verkoper me beloofd had dus nu heb een blok met bakken etc geregeld die wel overeenkomt met m'n draadboom en bouw hem verder dus op vokgens de spec die ook bij m'n VIN horen.

Moraal van dit langdradige verhaal: controleer je nummers en onderdelen en neem niks zomaar aan! :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 Okt 2006, 23:26
Contact:

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Scholten » 31 Jul 2016, 17:07

De Rotor, verdelerkap en kabels zien er keurig uit. Ik denk dat die al eerder zijn vervangen.
De boosdoener van het probleem is zeer waarschijnlijk de condensator die de geest heeft gegeven. Bij defect zorgt deze ervoor dat er een vonk ontstaat op de contactpunten waardoor deze inbranden. Als de condensator goed is zal er geen vonk ontstaan en branden de contactpunten niet in.
voor zover mijn kennis gaat...

Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!

KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3, 6 cylinder, verdeler/contactpunten vraag

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2016, 19:38

Scholten schreef:Ik ga ff zoeken naar het motor nummer. Enig idee waar het motor nummer zou moeten zitten?
Ik denk dat de verdeler de originele verdeler is.

Mooie link naar de elektronische ontsteking maar €300 is me toch net iets teveel van het goede voor het zeer beperkte aantal kilometers dat per jaar maak.


Het scheelt je wel de kosten van het vervangen de gebruikelijke slijtage-delen (en het trial-and-error vervangen van delen die misschien helemaal niet aan vervangen toe zijn), en misschien wel zo belangrijk: de motor loopt veel mooier rond en dat scheelt ook nog eens slijtage elders.   Maar goed het blijft een berg geld.
Ik ben zelf een dieselaar maar ik heb een paar 4 cylinder Volvo benzine-motoren gezien (en vooral gehoord) die .... je bijna niet hoorde, zo mooi draaiden die dankzij de 123-ignition.   Betrouwbaar en mooi lopen is mijns inziens ook wat waard.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten