Range Rover P38 DSE automaat olie lekkage

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
japie

Range Rover P38 DSE automaat olie lekkage

Berichtdoor japie » 29 Jul 2016, 16:54

Hallo,

Heb een vreemde olie lekkage van de bak, lijkt erop dat het van boven de bak komt waar volgens mij het ventilatie slangetje zit, iemand dit al eens bij de hand gehad of van gehoord?

Roger B.

Re: Range Rover P38 DSE automaat olie lekkage

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2016, 19:17

dat slangetje is wel nog heel en de banjobout zit vast, met ringen tussen bout en banjo en tussen banjo en bak?
slangetje is ook open?

waar lijkt ie te lekken (waar denk jij dat dat slangetje zit)?
gone

japie

Berichtdoor japie » 29 Jul 2016, 19:25

Krijg mijn hoofd er niet goed tussen dus zal eens met een spiegeltje kijken voor banjo/slang maar de sporen lopen boven van ongeveer 1/3 tot halverwege de bak vanaf de bellhousing gezien aan weerszijden.
Op zich niet eens zo veel olie volgens de pijlstok echter genoeg om tijdens een langere rit met kar erachter de kar redelijk tegen roest te beschermen... ;-)

Vindt het alleen vreemd dat een bak via de ontluchting zou kunnen lekken, is tenslotte geen motor die carterdruk heeft...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2016, 20:00

volgens mij, als ik me goed herinner zit de banjo op de achterste helft van de bak..... en olie waait doorgaans niet naar voren onder de auto.

zeker dat het niet tussen pomphuis en bakhuis lekt ( pomphuis is de schijf tussen bellhouse en de bak, waarop ook de twee oliekoelerleidingen gemonteerd zitten) of de bovenste oliekoelerleiding?
gone

japie

Berichtdoor japie » 29 Jul 2016, 20:15

Hummm, klinkt wel logischer en daar staat druk op, ga checken, bedankt voor de tip Roger!

japie

Berichtdoor japie » 09 Aug 2016, 16:46

Hoi Roger,

Heb gepoogd met een spiegeltje beter beeld te krijgen maar helaas, wel een kiekje gemaakt wat laat zien dat de olie van boven komt maar waar het het enige wat ik kan verzinnen is dat het tussen de naad/pakking vandaan komt en dan nog aan de bovenkant.
Banjo is ook wat vet echter had gisteren een dag dat er geen lekkage was en het slangetje bleek van de banjo af te zijn, slangetje er weer op gedaan en vandaag weer olie, zal dus eens zien of het slangetje wel open is wellicht dat het verstopt zit en daardoor ergens anders een weg naar buiten zoekt en olie meeneemt.
IMG_1432.JPG

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2016, 17:16

maar dit is ook achteraan de automaat, niet vóór de helft.
gone

japie

Berichtdoor japie » 09 Aug 2016, 17:26

Bij mijn eerste waarneming leek het van de voorzijde vandaan te komen, deze foto is na goed schoonpoetsen met remmenreiniger en doek en toen een tiental kilometer gereden.
Tevens lag bij de eerste waarneming de ontluchtingsslang in een krul terug bovenop de bak wellicht dat het daar uit kwam. (maar dan is hij niet verstopt)
In ieder geval is de lekkage ongeveer 1.5 liter op 2000 kilometer en dat is weer best veel voor wat gespetter via ontluchting lijkt me.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2016, 17:35

de slang hoort uit te komen in een beugeltje aan de achterste bout van je inlaatspruitstuk (tenminste bij een 1999->)
gone

japie

Berichtdoor japie » 09 Aug 2016, 17:43

Ik heb hem nadat ik het uiteinde op de bak zag leggen naar de motor gebracht maar het is een beetje vreemd slangetje, op de bak hard plastic (als pneumatiek slang) maar aan het eind komt er een dunner zacht slangetje uit met een soort dopje erop, zal van de week me ervan verzekeren dat de slang open is en goed doorblaast, bak afvullen en een forse rit met aanhanger maken, wordt vervolgd... ;-)

In ieder geval begrijp ik dat het een rare lekkage is en dat vindt ik vreemd genoeg geruststellend.

Terug naar “Techniek”