Beste LandRovers,
Ik heb sinds kort een Discovery 3, 2.7TDV6. Automaat. 2007,(195.000km) Een heerlijke auto om mee te rijden, echter ben ik afgelopen zondag hier de bergen (wij wonen/werken in Andalusië) ingegaan en of-road gereden. Bij het terug komen op de verharde weg hoor/voel ik een klonk/bonk in de aandrijflijn. Na een paar honderd meter is het weer weg. Geen steen in de band, heb ik gecheckt.
Wat kan dit zijn? Wiellager,homokineet?
Klonk/bonk in de aandrijflijn Discovery3
Re: Klonk/bonk in de aandrijflijn Discovery3
Misschien last gehad van "transmission wind up". Als je lang met diff-lock in het terrein hebt gereden en er staat nog spanning op de aandrijflijn als je de verharde weg op gaat komt de diff-lock soms niet makkelijk los. Zie je ook het controlelampje blijft dan in lock branden. Stukje achteruit rijden en bochtjes maken kan helpen. Ik gebruik diff-lock daarom niet constant in het terrein maar alleen als het echt nodig is, dat is best goed in te schatten.
Welkom overigens, lijkt me niet gek om daar veel met de Land Rover te kunnen rond rijden!
Welkom overigens, lijkt me niet gek om daar veel met de Land Rover te kunnen rond rijden!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
Misschien ga je er iets te gemakkelijk van uit dat een D3 aandrijflijn in dat opzicht hetzelfde in elkaar zit als een D1/D2/RRC en Defender aandrijflijn
gone
Geen hands on ervaring met de D3, en tuurlijk weet ik wel dat de center difflock computer gestuurd is, maar zou hetzelfde niet toch kunnen gebeuren als je onterecht op de verharde weg het verkeerde programma hebt gekozen?
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Vlgs mij is een veel belangrijker verschil, de breuk met het verleden: de heel andere wiel-ophanging.
Daarin zitten verschillende punten die "onderhoudsgevoelig" zijn (en zo vermoed ik kunnen bonken).
Rijd je onverhard dan kan alles wat "opgeschud" worden, rijd je op de gladde weg dan vindt een en ander zijn "stille" maar versleten positie.
Bij bijv. een stabilisator-stang (bij een Defender ongeveer het enige dat wat sneller "onderhoudsgevoelig" is - de rest van de rubbers gaat een "eeuwigheid" mee) kan je hebben dat die bonkt als alles uitgelubbert is, rijdt je op glad asfalt dan oef je het nauwelijks te merken.
Groeten MarcS
Daarin zitten verschillende punten die "onderhoudsgevoelig" zijn (en zo vermoed ik kunnen bonken).
Rijd je onverhard dan kan alles wat "opgeschud" worden, rijd je op de gladde weg dan vindt een en ander zijn "stille" maar versleten positie.
Bij bijv. een stabilisator-stang (bij een Defender ongeveer het enige dat wat sneller "onderhoudsgevoelig" is - de rest van de rubbers gaat een "eeuwigheid" mee) kan je hebben dat die bonkt als alles uitgelubbert is, rijdt je op glad asfalt dan oef je het nauwelijks te merken.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Tja, zo'n D3 is wel anders dan een Defender. Een paar jaar geleden stond ik eens naast een D3 en de bestuurder was van plan om door een moddergat rijden. In de auto werd aan een knop gedraaid en ik hoorde vervolgens allerlei geluiden vanonder de auto komen......
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Tja, zo'n D3 is wel anders dan een Defender. Een paar jaar geleden stond ik eens naast een D3 en de bestuurder was van plan om door een moddergat rijden. In de auto werd aan een knop gedraaid en ik hoorde vervolgens allerlei geluiden vanonder de auto komen......
Precies, ... en als de bestuurder vergeet aan die knop te draaien ... dan staat de D3 een moment later misschien wel stil in het moddergat.
Ik werd onlangs bijna opgetrommeld om de D3 van een goede vriend los te trekken .... uiteindelijk lukte het 'm zonder hulp ... hij was dus vergeten aan die "slimme" knop te draaien. En dat dan gewoon hier in de buurt, op een "gewoon" bospad met een zandige ondergrond, slechts een wat modderig/venige bovenlaag kan genoeg zijn om zo'n D3 stil te leggen (ik moet zeggen, de banden onder deze D3 zijn niet mijn keuze, te veel een wegband ook al klaagt de goede vriend erover dat ze te lawaaiig zijn).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Erik Peters schreef:Tja, zo'n D3 is wel anders dan een Defender. Een paar jaar geleden stond ik eens naast een D3 en de bestuurder was van plan om door een moddergat rijden. In de auto werd aan een knop gedraaid en ik hoorde vervolgens allerlei geluiden vanonder de auto komen......
Precies, ... en als de bestuurder vergeet aan die knop te draaien ... dan staat de D3 een moment later misschien wel stil in het moddergat.
Ik werd onlangs bijna opgetrommeld om de D3 van een goede vriend los te trekken .... uiteindelijk lukte het 'm zonder hulp ... hij was dus vergeten aan die "slimme" knop te draaien. En dat dan gewoon hier in de buurt, op een "gewoon" bospad met een zandige ondergrond, slechts een wat modderig/venige bovenlaag kan genoeg zijn om zo'n D3 stil te leggen (ik moet zeggen, de banden onder deze D3 zijn niet mijn keuze, te veel een wegband ook al klaagt de goede vriend erover dat ze te lawaaiig zijn).
Groeten MarcS
Als je niet weet wat off roaden is kan je het beter niet doen, ongeacht met welk voertuig. Persoonlijk demk ik dat de D3/D4 in alle opzichten, off en on road superieur is aan de defender, heb ervaring met beide. De één houdt van de moeder de ander van de dochter. Het is maar net welke emotie je zoekt, maar over de capaciteiten kan je een objectieve discussie hebben.
-
Roger B.
De defender is deze eeuw al niet meer de best4x4xfar geweest uit Solihull

gone
-
Dutchhills
On topic:
Een klonk/boink kan overal vandaan komen.
Als je in het terrein rijdt heb je daar geen last van? Dus alleen bij het overschakelen naar het asfalt?
Is het denk je vering gerelateerd of aandrijving of transmissie?
Wiellager geeft geen klonk/boink, meer een schurend geluid. Homokineet is zelden een probleem mee. Heb er net een vervangen doordat de hoes kapot bleek en er teveel rotzooi in gekomen was. Zat een beetje speling op. Maar geen reden voor een klonk.
Vering:
Het kunnen je voorste onderste draagarmen zijn, die willen bij slijtage wel lawaai maken en komt veel voor. Helaas moeten die bij een D3 relatief vaak vervangen worden. Gaat om de rubbers maar het is makkelijker om de hele arm te vervangen.
Testen door over een wasbordje te rijden of bij langzaam rijden even de rem aan te tikken.
Maar meestal is dit ook goed te horen als je onverhard rijdt, zeker over rotsachtige ondergrond.
Redelijk eenvoudig zelf te vervangen, wel laten uitlijnen daarna.
Kunnen ook je achter bovenste draagarmen zijn, veel lastiger te vervangen maar gaan meestal veel langer mee. Ik ben ze net bij 310000km voor het eerst vervangen.
Aandrijving:
Het kan ook nog zijn dat het middenlager van je achterste aandrijfas te veel speling heeft. Die zit in een rubberen behuizing die wel eens wil vergaan. Onder de auto eens flink aan de as rukken en kijken of je veel speling hebt. Als je weet waar het lager ongeveer zit kun je hem ook zien onder de auto.
Tranmissie:
Er kan iets mis zijn met je Transfer Box. Het kan best zijn dat de vorige eigenaar nooit in low gear heeft gereden. Dan kan opnieuw calibreren van de box een optie zijn. Moet via de dealer of via een tool zoals de iidTool of Faultmate.
Een klonk/boink kan overal vandaan komen.
Als je in het terrein rijdt heb je daar geen last van? Dus alleen bij het overschakelen naar het asfalt?
Is het denk je vering gerelateerd of aandrijving of transmissie?
Wiellager geeft geen klonk/boink, meer een schurend geluid. Homokineet is zelden een probleem mee. Heb er net een vervangen doordat de hoes kapot bleek en er teveel rotzooi in gekomen was. Zat een beetje speling op. Maar geen reden voor een klonk.
Vering:
Het kunnen je voorste onderste draagarmen zijn, die willen bij slijtage wel lawaai maken en komt veel voor. Helaas moeten die bij een D3 relatief vaak vervangen worden. Gaat om de rubbers maar het is makkelijker om de hele arm te vervangen.
Testen door over een wasbordje te rijden of bij langzaam rijden even de rem aan te tikken.
Maar meestal is dit ook goed te horen als je onverhard rijdt, zeker over rotsachtige ondergrond.
Redelijk eenvoudig zelf te vervangen, wel laten uitlijnen daarna.
Kunnen ook je achter bovenste draagarmen zijn, veel lastiger te vervangen maar gaan meestal veel langer mee. Ik ben ze net bij 310000km voor het eerst vervangen.
Aandrijving:
Het kan ook nog zijn dat het middenlager van je achterste aandrijfas te veel speling heeft. Die zit in een rubberen behuizing die wel eens wil vergaan. Onder de auto eens flink aan de as rukken en kijken of je veel speling hebt. Als je weet waar het lager ongeveer zit kun je hem ook zien onder de auto.
Tranmissie:
Er kan iets mis zijn met je Transfer Box. Het kan best zijn dat de vorige eigenaar nooit in low gear heeft gereden. Dan kan opnieuw calibreren van de box een optie zijn. Moet via de dealer of via een tool zoals de iidTool of Faultmate.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.