Ventilatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Fam.miklos@ziggo.nl

Ventilatie

Berichtdoor Fam.miklos@ziggo.nl » 17 Jul 2016, 11:32

Hallo,

We gaan over een week met een 110 uit '83 naar Marokko. We hebben op diverse vakanties in warme landen gemerkt dat er warme lucht blijft stromen door de ventilatiegaten naar de voeten. Zeker als de bak al behoorlijk warm is, is dit erg vervelend. En ja, uiteraard hebben we de kleppen en ramen altijd open maar deze lucht is veel koeler dan via de ventilatiegaten. Ik heb gelezen dat er altijd lucht blijft stromen naar de voeten of op de ramen, het maakt niet uit in welke stand de luchttoevoerschuif wordt gezet. Ik ben van plan om de gaten waardoor lucht naar de voeten stroomt af te plakken. Is dit een goed idee? Is er een andere plek waar de luchttoevoer afgesloten kan worden?

Gerard4t

Re: Ventilatie

Berichtdoor Gerard4t » 17 Jul 2016, 12:20

Er komt flink wat warme lucht onder de motorkap vandaan en dat wordt deels over de luchtinlaat van de ventilatie geblazen. Ik heb tochtstrip tussen de motorkap en de bovenkant van het spatbord gedaan, dat scheelt een heel stuk.

Landmarcs

Re: Ventilatie

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jul 2016, 13:45

Ik denk dat het ook scheelt als je de lucht-kanalen onder de wing en eventueel ook het kachelblok van een reflecterend alu-laagje voorziet.
De hitte die van het motorblok etc afstraalt verwarmt de luchtkanalen en daarmee de ventialtie-lucht (je merkt dit vooral als je de auto stilzet: de ventilatie-lucht blijkt dan nog lang erg warm te blijven.

En ... nu ik dit schrijf bedenk ik dat je de kachel misschien moet nakijken: de ventilatie-lucht wordt met luchtklep geregeld: koel om de kachel-matrix heen, warm ('s winters: lauw-warm) door de kachelmatrix. Is de afdichting een beetje zwak en/of de bediening van de luchtklep niet tot aan de aanslag dan komt er ook kachel-matrix-lucht binnen en dan is het 's zomers ook lauw-warm.

Verder zijn er eventueel nog twee verbeterpunten: Een electrische radiator-fan - liefst een geregelde - die je bij stilstand nog een zekere nalooptijd kan geven: daarmee kan je een boel warmte uit het blok en vooral ook onder de motorkap wegblazen. Verder zou je kunnen kijken naar een grote computer-fan die je in het ventilatiekanaal plaatst. Als je deze fan bij stilstand (of altijd) zwak kan laten draaien dan verbeter je ook de koelte in het inlaat-traject. (Let Op: niet alle computer-fans kunnen tegen hun eigen dynamo-effect, dwz sommige stoken dan hun eigen regel-electronica op, je hebt er liefst een die ook vrij meedraaien kan zonder problemen.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”