Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nijmedw
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 Mei 2011, 20:46

Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor nijmedw » 15 Jul 2016, 18:32

Hallo,

Heb na alle gedoe met de wegenbelasting besloten om de LPG er maar weer uit te halen. Nu is dat inmiddels gebeurt, en moest ik naar de RDW om dit te laten controleren. Van een eenvoudige keuring is het een behoorlijke uitgebreide geworden omdat iemand in opleiding was.

Na meer dan een uur controleren, vonden ze onder de motor een 2-tal slangetjes waar een druppel benzine aan hing. Na verder onderzoek kwamen ze bij de carburateurs uit en bleken het overloop slangetjes te zijn. Blijkbaar mogen die niet doen waar ze voor zijn, dus is hij afgekeurd.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Klopt het dat je een auto daarom mag afkeuren?
2. Wat zou er aan de hand zijn als de benzine "overloopt"?
3. Iemand suggereerde dat de vlotter zou blijven hangen, hoe kan ik dit verhelpen?
4. Heeft er iemand een instructie (tekst of youtube filmpje) hoe dit te verhelpen?
5. Weet iemand het type carburateur (om eventueel een revisie setje te kopen)?

Het gaat om een Landrover Defender 3.5 v8 uit 1985.

In de bijlage de foto's van de carburateurs.


Bedankt voor iedere suggestie.

Edward
Bijlagen
WP_20160715_06_49_44_Pro (Small).jpg
WP_20160715_06_49_50_Pro (Small).jpg
WP_20160715_06_50_14_Pro (Small).jpg

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor ppw » 16 Jul 2016, 13:45

RDW keurt alleen & kijkt daarbij of je auto gehomologeerd is... niet APK waardig!!
alleen of alles klopt qua regelgeving/chassis# enz. hoeft niet eens te rijden/lopen....
ik zou een herkeuring/2nd opinion aanvragen... en slangetjes indien "overbodig"gewoon afdoppen. :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor Gerard4t » 16 Jul 2016, 15:00

Is niet echt fijn als er benzine onder de motorkap alle kanten uit kan waaien. Zouden die slangetjes wellicht origineel ergens naar toe lopen alwaar de benzine weer naar de tank retour gaat?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jul 2016, 16:19

Volgens het onderdelenboek zijn het 'vent pipes' en dus niet bedoeld als overloop/retour vanaf de carburateur.

En kijk hier eens.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor dyngo » 16 Jul 2016, 22:05

Ooit zat er aan de bovenkant van SU en Strohmberg carburateurs een gaatje.
Voor ventilatie, en als overloop als de vlotternaald niet goed afsluit.
De benzine loopt dan simpelweg over het uitlaatspruitstuk.

Zo eind jaren zeventig heeft iemand bedacht dat je daar een slangetje op aan kan sluiten.
De eventueel overlopende benzine valt dan ergens op straat, niet op de uitlaat.
Simpel, maar veel veiliger !

Normaal sluit de vlotter de benzine af op het gewenste niveau: vlotternaald sluit.
Als er wat vuil tussen zit lukt dit niet volledig, en loopt benzine over.
99 uit 100 is het voldoende de vlotternaald een paar maal te bewegen.
Vuil weg, naald sluit weer.
Oorzaak heel vaak het losmaken van leidingen tussen filter en carburateurs.
Zelden hoeft iets verniewd te worden.

Waarschuwing: veel nieuw tegenwoordig is van inferieure kwaliteit, zeker de naalden.
Niet automatisch venieuwen, dat is vaak geen verbetering.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor dyngo » 16 Jul 2016, 22:10

PS: dit zijn strohmberg carburateurs.
Dezelfde die gebruikt zijn op de Rage Rovers uit dezelfde jaren.
Zijn vaak verwaarloosd als lang op gas gereden is.
Voor zuinig lopen moeten ze ws gereviseerd worden.
Voor LPG maakt het niet uit of ze versleten zijn.

hnb1965
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor hnb1965 » 16 Jul 2016, 22:48

Ik heb 3 weken terug ook hetzelfde gehad met mijn rechter (SU) carburateur . De motor begon in te houden en sloeg af en was zeer moeilijk weer aan de praat te krijgen. Toen ik weer thuis was zag ik dat er een plas benzine links voor onder de auto lag. Dit kwam uit de ontluchtingsslang van de rechter carburateur. Het bleek dus de vlotter te zijn die hartstikke lek was , zat vol benzine ! Gelukkig gebeurde het vlakbij huis . Mijn wagen heeft overigens nog nooit op LPG gelopen . BCCP levert alle originele onderdelen voor Stromberg (/Solex/ Zenith) en SU carburateurs.
Vr gr Henk B.

nijmedw
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 Mei 2011, 20:46

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor nijmedw » 18 Jul 2016, 07:34

Bedankt voor jullie reacties, voor het schema van Eric maakt veel duidelijk.
Hij heeft dus een aantal jaar (niet veel) op LPG gereden, en is nu weer terug op benzine, dus het verhaal dat door het rijden op LPG deze naald en of vlotter wel eens het probleem kunnen zijn zou daar mee kunnen kloppen.

Na het schema bekeken te hebben vraag ik me af hoe ik dit kan verhelpen, zonder onnodig veel uit elkaar te hoeven halen. Ik heb als bijlage het overzicht schema gedaan. Is het enkel voldoende de deksel (2) te verwijderen om vervolgens bij de naald uit te komen? Of zou ik enkel de zwarte dop moeten verwijderen? Waar zit de vlotter ergens? Is dat het stukje onder de zwarte dop? Of is dat juist de naald?
DefenderCarburateur.png


Bedankt voor jullie hulp.


Edward

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jul 2016, 08:20

Vlotter en vlotternaald zijn aangegeven in de tekening.
DefenderCarburateurkopie.png

Nr 1 is de sproeiernaald en die steekt in een zitting die, net als de naald, beschadigd kan zijn door rijden op LPG (geen smering door de langslopende benzine).
Nr 2 is de demper (unit).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Landrover Defender 3.5 v8 niet goed gekeurd bji RDW

Berichtdoor dyngo » 19 Jul 2016, 12:29

Vaak is het voldoende de 6 boutjes onder de carb te verwijderen.
Bakje verwijderen, vlotter een paar keer bewegen.
Met wat geluk is het vuil weg en sluit de naald weer.
Ik had hiermee (veel) ervaring bij een Triumph GT6, zelfde techniek.

Lekke vlotter kan ook, is zeldzamer.
Dat staat helemaal los van LPG of niet, gewoon pech.

Slijtage van sproeiernaald en zitting maakt de auto minder zuinig.
Mijn LPG Range Rover uit 1973 rijdt altijd op LPG, maar wil ook prima op benzine.
Start moeilijker en loopt minder mooi dan op LPG, dat komt mogelijk door slijtage van de naald.
De auto heeft ook al 300.000 (of meer) en ik denk niet dat iemand ooit iets aan de naalden gedaan heeft.
Voldoende voor als er geen LPG is, maar voor dagelijks op benzine zou ik ze reviseren.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten