Ik ben net terug van vakantie in de Elzas. Niet al te hoge bergen, maar soms wel even flink klimmen en soms een "vals plat": zo'n weg die heel langzaam omhoog gaat. Ik had het idee dat die 2,8 HS International dat allemaal met gemak aan zou moeten kunnen, maar helaas....soms met brullende motor in zijn 2 de berg op met 32 km. per uur, soms op de snelweg met plankgas 45 km per uur de berg op ... Iedereen vliegt me voorbij en ik moet regelmatig aan de kant om snellere wagens voor te laten gaan..het is net of de turbo te laat mee gaat werken. Is dit nu een normaal gedrag of moet ik de aftellingen eens goed na laten kijken? Hier op onze platte wegen in nederland gaat het allemaal best goed en is er niks aan de hand, maar zodra die defender bergtopjes gaat zien, wordt t me toch een slome duikelaar!
Dank vast voor de tips!
Everhard Mulder
110 1991 2,8 hs internat. Bergje op...
-
Everhard Mulder
Re: 110 1991 2,8 hs internat. Bergje op...
Geen idee of een 2.8 ook zo iets heeft: maar ik had moeite met berg bij namur... Bleek dat zowel m'n Opvoerpomp als stopsolenoid niet ok waren... En retour op injector een lekje had bij m'n 200tdi
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Alleen de auto met belading moet gewoon meekunnen met het overige verkeer tegen een berg op. Alleen met flinke aanhanger ging bij mijn 300Tdi's de gang er echt ver uit en werd het meer een "climb of shame"
Overigens is dat met een Td5 niet veel beter en ook in een Td4 2.4 Puma moet je ver terugschakelen om een berg op te komen met bv een 110 achterop de kar.
Maar idd eens het hele dieselaanvoertraject nakijken of ie wel maximaal diesel krijgt als ie dat nodig heeft.
Overigens is dat met een Td5 niet veel beter en ook in een Td4 2.4 Puma moet je ver terugschakelen om een berg op te komen met bv een 110 achterop de kar.
Maar idd eens het hele dieselaanvoertraject nakijken of ie wel maximaal diesel krijgt als ie dat nodig heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Als het goed is heeft een 2.8 International een VNT turbo, is die niet mee ingebouwd heb je eigenlijk een 300 TDi met een iets grotere cilinderinhoud en die zijn zeker sloom bergop.
Als je gewoon de VNT turbo mee hebt ingebouwd zou ik die als eerste verdenken want die doet enorm veel voor het vermogen van een 2.8, zo veel dat ze veel ingebouwd werden in een standaard 300 TDi om deze flink meer vermogen te geven.
Slangen al nagekeken? Dat deze bij vermogensvraag niet dichtklappen, zou ook niet de eerste keer zijn dat de turbo zo hard zuigt bij vermogensvraag dat de inlaatslangen het niet aan kunnen.
Eventueel de-laminatie van de hoge druk slangen tussen turbo/intercooler en intercooler/inlaatspruitstuk.
En inderdaad brandstofsysteem nakijken, mijn 300TDi had ook ooit flink vermogensverlies en dat was over na vervangen van het brandstof filter.
G-J.
Als je gewoon de VNT turbo mee hebt ingebouwd zou ik die als eerste verdenken want die doet enorm veel voor het vermogen van een 2.8, zo veel dat ze veel ingebouwd werden in een standaard 300 TDi om deze flink meer vermogen te geven.
Slangen al nagekeken? Dat deze bij vermogensvraag niet dichtklappen, zou ook niet de eerste keer zijn dat de turbo zo hard zuigt bij vermogensvraag dat de inlaatslangen het niet aan kunnen.
Eventueel de-laminatie van de hoge druk slangen tussen turbo/intercooler en intercooler/inlaatspruitstuk.
En inderdaad brandstofsysteem nakijken, mijn 300TDi had ook ooit flink vermogensverlies en dat was over na vervangen van het brandstof filter.
G-J.
-
Landmarcs
Everhard Mulder schreef:Ik ben net terug van vakantie in de Elzas. Niet al te hoge bergen, maar soms wel even flink klimmen en soms een "vals plat": zo'n weg die heel langzaam omhoog gaat. Ik had het idee dat die 2,8 HS International dat allemaal met gemak aan zou moeten kunnen, maar helaas....soms met brullende motor in zijn 2 de berg op met 32 km. per uur, soms op de snelweg met plankgas 45 km per uur de berg op ...
Everhard,
Ik neem aan dat je met de "soms wel even flink klimmen" gevalletjes meer de Vogezen bedoelt.
De "echte" Elzas is hoogstens vals-plat. Ik ben net terug van een hoekje Vogezen, en dat dan op de fiets (oei, daar is ie weer).
Vaak genoeg ben ik, met vroeger de Td5, en nu de "Puma" in de Vogezen en soms de Elzas en mijns inziens zou ook de 2.8 International daar niet achter adem moeten komen (op de fiets is dat wat anders), er rijden genoeg Tdi's rond die de niet kruipend de berg bovenkomen - een 2,8 zou toch minstens een Tdi moeten kunnen verbeteren.
Dus ... is er ergens iets mis: turbo, turbo-slangen, brandstof-toevoer om maar wat te noemen ...
Groeten MarcS
-
Everhard Mulder
Dank voor de reacties: we gaan op zoek!
-
martijn_vK
Als het een VNT turbo betreft: check ook gelijk de vacuumslangen. Als hier iets niet lekker meer is en de verstelling werkt niet meer, dan heb je nog maar heel weinig power...