Hallo mensen,
er is veel te vinden over het vervangen van de distributieriem van Tdi motoren, en vooral over de noodzaak om dat op tijd te doen.
Voor zover ik begrepen heb zit in de Td5 een distributieketting. Hoeft nooit te worden vervangen zegt men.
Is dat echt zo?
Als ik kijk naar de ketting op mijn Yamaha motorfiets dan weet ik dat een ketting echt wel regelmatig vernieuwd moet worden.
Die word in de loop van de tijd bij wijze van spreken 2x zo lang.
Toch maar een keer naar laten kijken?
groetjes,
Vivian
distributie Td5 algemeen
Re: distributie Td5 algemeen
Als er geen aanleiding voor is zou ik 'm persoonlijk gewoon lekker laten zitten. De ketting van je motorfiets is een ander verhaal, die krijgt heel andere krachten voor z'n kiezen. De distributieketting drijft de nokkenas aan om de kleppen te bedienen, daar komt veel minder kracht bij kijken dan bij de ketting die de het achterwiel van de motorfiets aandrijft bij een snelle acceleratie...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
Natuurlijk bedient die nokkenas, naast de kleppen, ook de pompverstuivers en dat vraagt ook wat kracht, maar de smering van die ketting is vermoedelijk veel beter (en dus de slijtage veel minder) dan bij een motorfiets.
Daar komt nog bij dat een distributieketting een 'dubbele' ketting is en bij een motorfiets wordt doorgaans een enkele ketting gebruikt.
Groet,
Erik.
Daar komt nog bij dat een distributieketting een 'dubbele' ketting is en bij een motorfiets wordt doorgaans een enkele ketting gebruikt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Viv schreef:Als ik kijk naar de ketting op mijn Yamaha motorfiets dan weet ik dat een ketting echt wel regelmatig vernieuwd moet worden.
Een fatsoenlijke kwaliteitsset zou minimaal 20/25 K mee moeten gaan.
Dan heb ik het niet over die kilometers uitsluitend in de winter/pekeltijd afleggen..
Een correcte afstelling qwa spanning van de ketting en zoals eric aangeeft de smering goed in de gaten houden zijn het langdurig behoud van de set.
Slechts bedoeld als - wellicht onnodige/gevraagde- tip.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Td5 heeft enkele nokkenas-ketting en inderdaad, soms breken ze wel eens. Geaccepteerd risico, zeg maar. Als je het een lekker gevoel geeft om te vervangen; ik zeg doen! En ik begrijp je nog ook; ben ook wel blij met m'n knorrelpot. 
- Erik Peters
Dit bedoel ik met een 'dubbele' ketting:
en in de Td5 zit er inderdaad maar één.
Groet,
Erik.
en in de Td5 zit er inderdaad maar één.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Volgens mij een zoghenaamde Morse ketting.
Wordt overigens ook vaak gebruikt bij motorfietsblokken,nokkenasaandrijving.
Wordt overigens ook vaak gebruikt bij motorfietsblokken,nokkenasaandrijving.
110 HT 200 Tdi 1989.
- Erik Peters
Nee, een morse ketting is nog weer anders.
De officiële benaming is duplex rollenketting (en voor de aandrijving van het achterwiel bij motorfietsen wordt vaak een simplex rollenketting gebruikt).
Groet,
Erik.
De officiële benaming is duplex rollenketting (en voor de aandrijving van het achterwiel bij motorfietsen wordt vaak een simplex rollenketting gebruikt).
Groet,
Erik.
-
Landmarcs
Viv schreef:Voor zover ik begrepen heb zit in de Td5 een distributieketting. Hoeft nooit te worden vervangen zegt men.
Is dat echt zo?
Als ik kijk naar de ketting op mijn Yamaha motorfiets dan weet ik dat een ketting echt wel regelmatig vernieuwd moet worden.
Gezien het feit dat je vaker berichten hoort over Td5's met vele 100.000 km als berichten over gebroken kettingen (en die zeldzame gebroken kettingen lijken dan ook nog eens niet gecorreleerd met heel veel kilometers ... dus meer wijzend richting toeval/grote pech) ... zou ik me maar over andere zaken zorgen maken, zoals de ketting op de (motor)fiets.
Qua fietskettingen heb ik alleen ervaring met de kettingen van trapfietsen. Daar zijn allerlei strategieën mogelijk. Voldoende smeren en vooral 's winters extra schoonhouden is het belangrijkste. Wie het heel precies wil doen en houdt van een ingewikkelde administratie (en vuile handen) die vervangt met een "te hoge" frequentie de ketting, houdt daarmee zijn tandwielen zo goed mogelijk in vorm en ... gebruikt dan later wanneer de tandwielen toch wat "ruimdenkender" zijn geworden de oude(re) eerder voor-gerekte kettingen.
Bij een fiets is het overigens makkelijk: een goede ketting hoeft niet erg duur te zijn dus wat vaker als nodig vervangen is geen grote investering (en scheelt schoonmaken) -- een 8-speed cassette is ± 3 maal zo duur als een kettiong, een tripel-set voorbladen komt op ruim het 10-voudige van een ketting, ketting en cassette slijten het vlotst ... dus het is duidelijk waar je kan besparen door bescheiden te investeren !!
Groeten MarcS
PS Ja Ja, ik ben weer terug van een Tour(tje) de France, ik zal verder de fiets weer meestal laten rusten, in ieder geval hier
@ Eric; ahaa, chek.
110 HT 200 Tdi 1989.