Berichtdoor Landmarcs » 13 Jul 2016, 11:50
Vivian,
Hoeveel kilometer heeft jouw Td5 inmiddels gedraaid ?
Je moet (of kan) ook het sommetje eens maken:
+ Wat is de kans op gedoe zonder dat je naar de ketting kijkt.
+ Wat is de kans op gedoe wanneer je een reparatie laat doen (want daar gaat toch soms ook iet bij fout).
+ Wat zijn de kosten van een vervangingsblok mocht bij kettingbreuk het blok afgeschreven zijn.
Voor een deel is het (mijns inziens) ook een eenvoudig economisch plaatje:
een kleine kans op grotere kosten - nl het ruilblok - daar tegenover staat de zekere kans op kosten - nl de kosten van een nwe ketting + tandwielen.
Wil je de "beste" verzekering dan houd je een Td5 ruilblok goed geconserveerd in voorraad (en ook bij een ruilblok loop je een kwade kans op een of ander verborgen gebrek, je kan zelfs zeggen dat het blok dat je hebt tot nu toe bewezen heeft geen verborgen gebreken te hebben).
Of te wel: controleren of het oliepomp-boutje goed vast zit lijkt mij een verstandige voorzorg gezien de (kleine) kans op grote schade, controleren of de ketting deugt lijkt mij overdreven gezien de uiterst kleine kans op het breken van die ketting. Maar goed, je hebt ook mensen die zich overal voor/tegen verzekeren.
Groeten MarcS