Temperatuur 110 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

Temperatuur 110 td5

Berichtdoor Chris1980 » 09 Jul 2016, 20:47

Een goedenavond,

Even een vraag, vandaag heb ik bijna 400 km gereden met m'n td5 waarvan de meeste op de snelweg. Tegen het eind van de rit viel het mij op dat de middenconsole rond de cubbybox behoorlijk heet geworden was. Ook het gebied rond de versnellingspook was goed warm. Tussen de stoelen en de cubbybox kon je haast je hand niet neerleggen. Is dit normaal? Hieronder bevind zich natuurlijk de versnellings en tussenbak. Alles functioneert nog prima, geen rare geluiden verder. Reden tot zorg of gewoon een 'Defender karakter'? ;)

Gr, Chris

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Temperatuur 110 td5

Berichtdoor Roger B. » 09 Jul 2016, 20:52

noem het maar karakter.... bij een defender merk je er wat meer van dan bij een disco, omdat er minder bekleding op de grond en tunnel ligt... maar het is wel vrij normaal dat die bakken erg veel warmte uitstralen
gone

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Temperatuur 110 td5

Berichtdoor Peu » 10 Jul 2016, 00:41

Volgens mij zit er isolatie materiaal aan de onderzijde tegen de tunnel. Kan zijn dat dit (gedeeltelijk) weg is. Dan heb je dat ook.
Met mijn huidige TD5 Defender wordt het wel wat warm maar niet overdreven...
Failing to prepare is preparing to fail!

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Temperatuur 110 td5

Berichtdoor Waterrover » 10 Jul 2016, 18:18

Zolang je net je hand op de console kan leggen, is de temperatuur ongeveer 45 graden. Niet echt een reden om je zorgen te maken.

Afhankelijk van de kwaliteit olie in de bakken (en voldoende) zou de frictie meer- of minder kunnen zijn, en dus een verschil in temperatuur. Dit zou kunnen schelen in (constante) temperatuurafgifte. Als de auto verder helemaal origineel is, dan lijkt er niets aan de hand.

Groet, Chris

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Temperatuur 110 td5

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jul 2016, 22:19

Dag Chris,

Een bekend probleem. Onderweg een korte stop maakt het niet beter, eerder erger.
En bij de Puma is het al geen haar beter.

Vorige zomer merkte is dat op een vlot gereden serieuze pasweg (Andorra uit richting Frankrijk - de Port d'Envalira - daar waar vandaag de Tour de France over kwam) bij het doortrekken de vicso de fan even lekker mee laat draaien en dat dan ineens de tunnel-temperatuur even zakt. NB. ik heb een Radiator-Muff met zo'n slabbetje, alleen 's winters gaat het slabbetje omlaag, maar 's zomers hoeft bij mij de Muff niet verder open/verwijderd ... desondanks komt de visco-fan slecht beperkt in werking, en ondanks dat heb ik nog geen verhoogde motortermperatuur gehad.
Een oplossing zou dus kunnen zijn een extra geforceerde koeling van bak en tunnel. Een andere oplossing is wellicht een extra oliekoeler op de bak (of die ook bestaat voor de Puma-bak weet ik niet, maar het lijkt mij wel wat).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten