Beste deskundige heren en dames
Mijn voorste krukas oliekeerring lekt, waardoor het rubber van mijn poelie aan het oplossen is. Ik dacht even een avondklusje conform volgende handleiding
http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html
Maar helaas mijn poeliebout zit muurvast. Inmiddels het volgende gedaan.
2 maal wringijzer gesloopt, waarvan 1 gedore. Gewoon afgebroken. Ik gebruik verleng staven van 1.5 meter.
Heetgestookt, wd 40, fosforzuur voor oplossen loctite.
De beulmethode door de bout te blokken op het chassis en de startmotor te laten lopen.
Ik heb geen ruimte voor een luchtsleutel. Als ik dat wil doen moet mijn lier, airco, intercooler en radiator er uit.
Ik weet het even niet meer, iemand nog een idee, of wachten tot augusten en bas in Limburg het lekker laten doen.
Jan
Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Eh, vriend, misschien 'n beetje dom, maar draai je de bout wel de goede kant om? Wellicht linksom vast en rechtsom los?? WIe weet.
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Hallo Hannes
Geen enkele vraag is dom heb ik altijd geleerd
maar het is een gewone rechtsdraaiende bout (TD5). Ik heb ook een vervangende bout liggen en daar heb ik het nog op gecheckt.
Vroeg me nog af of het zin heeft de ring achter de bout weg te beitelen om de spanning van de bout te halen
Jan
Geen enkele vraag is dom heb ik altijd geleerd
Vroeg me nog af of het zin heeft de ring achter de bout weg te beitelen om de spanning van de bout te halen
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Ik heb geen Td5, maar een 300 Tdi. Maar mijn ervaring is als volgt:
- Je maakt de aansluiting los naar de brandstof afsluiter (fuel cutoff solenoid)
- Je neemt een breakerbar (zie afbeelding) met de juiste dop en plaatst deze op de moer zodat de breakerbar links onder de kokerbalk zit (vanaf de voorkant gezien)
-Kort starten, je zal een klap horen van de breakerbar die tegen de onderkant van je kokerbalk slaat en de moer meeneemt.
Hopelijk is de moer nu los of anders is de breakerbar gebroken..
- Je maakt de aansluiting los naar de brandstof afsluiter (fuel cutoff solenoid)
- Je neemt een breakerbar (zie afbeelding) met de juiste dop en plaatst deze op de moer zodat de breakerbar links onder de kokerbalk zit (vanaf de voorkant gezien)
-Kort starten, je zal een klap horen van de breakerbar die tegen de onderkant van je kokerbalk slaat en de moer meeneemt.
Hopelijk is de moer nu los of anders is de breakerbar gebroken..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Hallo steefklei
Grappig je beschrijft precies een van de dingen die ik geprobeerd hebt. Het plaatje van de breakerbar cq wringijzer in goed Nederlands is dezelfde die ik heb. Bij mij is het effect dat ik inderdaad een lekkere klap hoor als het wringijzer tegen het chassis klapt. Maar de moer blijft zitten, motor slaat af, wringijzer blijft heel.
Super frustrerend dat het me niet gelukt is
, maar ik heb een afspraak gemaakt bij mijn garage. Ben bang dat ik met nog meer geweld mijn radiator, intercooler, of andere mooie dure spullen in de buurt van mijn poelie sloop. Alles weer in elkaar gezet, voorlopig rijdt hij nog
Bedank voor de tips
Jan
Grappig je beschrijft precies een van de dingen die ik geprobeerd hebt. Het plaatje van de breakerbar cq wringijzer in goed Nederlands is dezelfde die ik heb. Bij mij is het effect dat ik inderdaad een lekkere klap hoor als het wringijzer tegen het chassis klapt. Maar de moer blijft zitten, motor slaat af, wringijzer blijft heel.
Super frustrerend dat het me niet gelukt is
Bedank voor de tips
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
je kunt het nog met zoiets proberen:

dop op de 4kant, op de moer, armpje aan de juiste kant, lange staaf vertikaal tot boven de motor en met een flinker hamer een goeie klap er op.....

dop op de 4kant, op de moer, armpje aan de juiste kant, lange staaf vertikaal tot boven de motor en met een flinker hamer een goeie klap er op.....
gone
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Kun je er bij met een moeren-splitter?
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
Rovertjes
Vandaag naar mijn garage geweest, om de krukaspoeliebout los te krijgen. Viel vies tegen maar hij is los. Het officiële landrover gereedschap voor het verwijderen van de bout boog vrolijk krom. Wat gevloek en opnieuw 2 meter pijp heeft uiteindelijk toch gewerkt. De garage eigenaar uit Cruquius was ze nog niet zo vast tegengekomen. Gelukkig hoef ik me dus niet te schamen
dat het me niet zelf gelukt is.
Eind van het verhaal. Mijn oude poelie vol met olie en half vergaan rubber is er uit. Nieuwe keerring en poelie er in. Geen olielekkage meer te zien. Dat kan natuurlijk nooit lang duren, het blijft een landrover
Jan
Vandaag naar mijn garage geweest, om de krukaspoeliebout los te krijgen. Viel vies tegen maar hij is los. Het officiële landrover gereedschap voor het verwijderen van de bout boog vrolijk krom. Wat gevloek en opnieuw 2 meter pijp heeft uiteindelijk toch gewerkt. De garage eigenaar uit Cruquius was ze nog niet zo vast tegengekomen. Gelukkig hoef ik me dus niet te schamen
Eind van het verhaal. Mijn oude poelie vol met olie en half vergaan rubber is er uit. Nieuwe keerring en poelie er in. Geen olielekkage meer te zien. Dat kan natuurlijk nooit lang duren, het blijft een landrover
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender td5 2001 Poeliebout loskrijgen
correctie; dat heet geen olie lekkage.
dat heet "track & trace"

dat heet "track & trace"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten