Toe ik vorige week voor de eerste keer alle smeernippels langs liep kwam ik er achter dat een van de kruisjes van de voorste aandrijfas moet worden vervangen omdat de smeernippel compleet ontbrak en het kruisje ook erg droog oogt.
Nu lees ik dat een propshaft tool wordt aangeraden om de aandrijfas te demonteren. Is die echt nodig? Zo te zien is het een combinatie van een dop en een lange steel.
Ik denk trouwens dat ik maar meteen twee kruisjes aanschaf zodat ik eventueel ook het andere kruisje kan vervangen als ik daar speling aantref.
Propshaft tool écht nodig?
- Joep Weijers
Re: Propshaft tool écht nodig?
De propshaft tool is handig, maar niet nodig. Met een gewone dop kom je er niet altijd bij, vandaar de vorm van de tool. Als je niet op een paar Nm's kijkt kun je het met twee 9/16" steeksleutels ook voor elkaar krijgen. Het is af te raden om 14 mm sleutels te pakken, want die passen net niet lekker.
De Land Rover Toolbox Videos geven hem een 5/5 spanner rating, dus zeker de moeite waard
De Land Rover Toolbox Videos geven hem een 5/5 spanner rating, dus zeker de moeite waard
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
werkt wel met twee 14 sleutels, zeker als je goede hebt... maar als je een tool hebt, voor weinig bij Paddocks, gebruik je nooit meer iets anders
en imperische sleuytels werken idd ook, maar daar zit ik altijd mee te klooien... die maat snap ik nooit
en imperische sleuytels werken idd ook, maar daar zit ik altijd mee te klooien... die maat snap ik nooit
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
The_Dutchman
Ik ben overtuigd, bedankt!
- Joep Weijers
Imperial maten is gewoon een beetje hoofdrekenen: 9 / 16 inch * 25,4 (mm per inch) = 14 mm en een beetje, simpel toch?
Bij mijn 110 heb ik vooralsnog alleen 9/16" moeten gebruiken voor de propshafts en de uitlaatspruitstuk bouten, houdt het simpel.
1986 One-Ten CSW V8
Hmm
Hoofdrekenen??

Hoofdrekenen??

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
het ligt er aan hoe hoog je laro staat dus hoever de kruisjes open staan. ik heb een defensie met lange schackles en dan heb je eigenlijk die propshaft tool niet nodig. dan kun je er gewoon met een dop aan. overigens pak ik tegenwoordig ook gewoon makkelijk twee sleutels. meestal een 9/16 en 1 14mm
. ik moet zeggen, als je idd goede 14mm sleutels hebt, dan past dat zonder problemen. overigens, is 9/16 officieel 14,2 mm, dus dat verklaard ook waarom soms de 14 er wat moeilijker op gaat.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen