Ik kan nergens het EP merkteken vinden op het vliegwiel van een 5 bearing 2,25 diesel
Ik vind geen enkel handboek dat mij verteld hoe ik de tandwielen en de ketting terug juist kan zetten zonder dat merkteken
Er is wel een gleuf in het vliegwiel ?
iemand ervaring hiermee ? of een pdf of artikel ?
alvast dank
distributie 2,25 diesel
- Erik Peters
Re: distributie 2,25 diesel
Op het vliegwiel van een 2,25 NA diesel horen merktekens te staan. Het EP (bovenste dode punt) teken en een paar merktekens zo'n 13 graden voor het EP (voor de afstelling van de inspuitpomp). Die merktekens dien je te kunnen zien achter het dekseltje, rechtsboven/zijkant op het vliegwielhuis.
Mijn 300 Tdi heeft een groef in het vliegwiel en daar dien je de groef te gebruiken (m.b.v. een hulpstukje in het waadpluggat) om de cilinders 1 en 4 in het bovenste dode punt te zetten. In dat hulpstukje zit een beweegbaar stiftje dat precies in het gleufje past.
Groet,
Erik.
Mijn 300 Tdi heeft een groef in het vliegwiel en daar dien je de groef te gebruiken (m.b.v. een hulpstukje in het waadpluggat) om de cilinders 1 en 4 in het bovenste dode punt te zetten. In dat hulpstukje zit een beweegbaar stiftje dat precies in het gleufje past.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
het staat gewoon in bijvoorbeeld echelon 3 van het nederlandse leger. hoofdstuk 2.3.10. achter het klepje op het vliegwielhuis moet je naast de tanden van het vliegwiel een merkteken 'EP' vinden.
durf niet te zeggen welk hoedstuk je moet hebben van het onderhouds boek. heb dat even niet naast me liggen
durf niet te zeggen welk hoedstuk je moet hebben van het onderhouds boek. heb dat even niet naast me liggen
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
het probleem is dat er geen merkteken is voor E.P.
zou het kunnen dat de 5 bearing reeds gebruikt maakte van de gleuf in het vliegwiel ? en een blokeer pen
mvg mark
zou het kunnen dat de 5 bearing reeds gebruikt maakte van de gleuf in het vliegwiel ? en een blokeer pen
mvg mark
Erik Peters schreef:Op het vliegwiel van een 2,25 NA diesel horen merktekens te staan. Het EP (bovenste dode punt) teken
Erik.
EP is niet het bovenste dode punt.
EP is Exhaust Peak. Het punt waar de uitlaatklep van cilinder 1 volledig open staat.
Eric
- Erik Peters
mark1958 schreef:het probleem is dat er geen merkteken is voor E.P.
mvg mark
Geen idee, maar ik dacht van niet. Bij mijn 300 Tdi zit geen dekseltje meer in het vliegwielhuis, je kunt/moet alleen die groef gebruiken.
Eric Tol heeft gelijk met zijn opmerking over het EP merkteken! Je stelt de distributie af met de uitlaatklep van de 1e cilinder wijd open (zie werkplaatshandboek 90 - 110).
Misschien dat er ooit eens een ander vliegwiel is geplaatst? Geen idee of een vliegwiel van een 300 Tdi zou kunnen passen (want je zit dan ook met de tanden van de starterkrans).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht