Gewicht Defender - afvallen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zomwcn

Gewicht Defender - afvallen

Berichtdoor zomwcn » 28 Jun 2016, 16:17

Onze Defender 130 heeft een camperunit van Dutchcampers. Dat past net vwb het gewicht. Om ook een fietsdrager en 2 fietsen mee te kunnen nemen moet hij dus wat afvallen :lol: Ik heb de trekhaak al verwijderd en de poten vd camperunit er af gehaald. Samen met wat losse "andere rommel" scheelt dat 80 kg. Volgende opties zijn lichtmetalen velgen (scheelt 23 kg) en lithium-ion accu's (32 kg). Dat kan, maar kost veel geld.

Wellicht is het doen van wat aanpassingen (hij staat al op VB luchtvering en heeft stabilisatiestangen) en dan herkeuren (maximaal gewicht) een goedkopere oplossing. Wie heeft ervaring met dat proces of andere tips? Graag reacties via het forum of via mijn mailadres wimvanzomeren@planet.nl

Alvast bedankt!

Wim

Landmarcs

Re: Gewicht Defender - afvallen

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 17:53

Wim,

Ik snap even niet wat het herkeuren met een en ander te maken heeft: een (recentere) 130 heeft toch al een max beladen gewicht van 3500 kilo?

Qua afvallen kan je ook denken aan een kleine (eventueel lithium-ion) accu in combinatie met een high-cap condensator start-voorziening.
Alleen wil je waarschijnlijk ook accu capaciteit voor electrische zaken in de camper.

Verder kan je met lichte bandjes (zonder binnenband) ook nog wat winst halen, maar ... of je dan weer blij bent met die lichte(re) bandjes ?? (Bandjes die dan wel weer voldoende draagvermogen moeten hebben.)
Zo blijkt om maar een voorbeeld te noemen de combinatie van standaard-staal tubeless Michelin Latitude Cross (7.5x16) blijkt per wiel ± 5 kilo lichter als standaard-staal tubed Michelin XPC (7.5x16) -- de XPC heel meer rubber, een staalgordel en dus een binnenband (en die laatste is al ruim 1 kilo).

Aan de andere kant ... het verschil in een (stevige) lichtmetalen velg en standaard staal (of zelfs HD-staal) is kleiner als je zou denken.

Misschien is de grootste winst nog wel te behalen in de gewichtiger zaken in de camper-unit zelf (want op papier is een 130 zelf helemaal niet zo'n opvallend zwaar-gewicht).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 28 Jun 2016, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

allard

Berichtdoor allard » 28 Jun 2016, 17:54

Ik weet niet of ik mijn 130 wel zou willen rijden op max gewicht hoor. Een klein stukje misschien, maar met een camper maak je natuurlijk meer km's...

Mijn punt: Dat ie zoveel mag wegen is één ding, of je het moet willen dat is een tweede...

conny

Berichtdoor conny » 29 Jun 2016, 12:51

Volgens mij heeft een 130 een laadcapaciteit van 1.100 kg. Wat maakt het uit als het ding 4,5 ton weegt op oorlogssterkte? Dan veert hij lekker soepel.

zomwcn

Berichtdoor zomwcn » 29 Jun 2016, 13:18

Dank voor de reacties:

Landmarcs: een 130 (1999) heeft een maximaal gewicht van 3.050 kg. Een HDPU van 3.350 kg (maar die hebben wij niet). De andere tips ben ik aan het overwegen. 5 lichtmetalen wielen en tubeless ipv binnenbanden scheel 25-30 kg. Een Lithium-ion accu 16,5 kg (kan ik de Camperunit en autoaccu vervangen is het x 2). Bij elkaar nog zo'n 60 kg te winnen. Maar daar ben ik er nog niet mee en...het kost erg veel geld.

Alert: Juist om er super mee te kunnen rijden stabilisatiestangen en VB fullcorner luchtvering geplaatst. Ligt als een huis op de weg maar zorgt wel voor extra kilo's = minder laadvermogen (daarom zitten we krap)

Conny: het gewicht dat hij weegt doet mij er ook niet zo toe; zeker niet met de aanpassingen rijdt eea perfect, maar als je aangehouden / gewogen wordt en je zit > 10% overbelading moet je "wat" afladen. Daarnaast betreft onze Laro een "lichte vrachtwagen"(grijs kenteken). Dwz overbelading is een economisch delict waar een boete op staat van €350 (tot 10% overgewicht). Dat risico wil ik niet lopen.

JVos

Berichtdoor JVos » 29 Jun 2016, 13:38

En hoeveel wil je dan investeren om een eventuele boete van €350 te ontlopen? Ik ben nog nooit langs de kant gezet om gewogen te worden. Als het er allemaal solide, stabiel en betrouwbaar uit ziet lijkt me die kans ook niet heel groot. Dan kun je het risico van een keertje een beetje overgewicht volgens mij wel riskeren. Zeker als daar een hele dure investering tegenover staat.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jun 2016, 13:57

zomwcn schreef:Dank voor de reacties:

Landmarcs: een 130 (1999) heeft een maximaal gewicht van 3.050 kg. Een HDPU van 3.350 kg (maar die hebben wij niet).

Ahh ... ik dacht aan een HCPU. En ik zie ook dat die nogal eens op ± 3,35 ton staan.
Ik principe heeft een HCPU een max gewicht van 3,5 ton, gelijk aan een 110 HeavyDuty (vlgs de LR folder).
Assen zijn gelijk/uitwisselbaar. Een HD (110 of 130) heeft standaardveren + daarin geplaatste "hulp"veren.
Als je met de specs van de luchtvering naar de RDW gaat zou je wellicht naar een hoger max gewicht kunnen.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Jun 2016, 14:58

Kijk in ieder geval of je niet boven de maximale asbelasting uitkomt? Vóór zal dat wel los lopen, maar achter is het maximum van 1850 kg, snel bereikt. Mits je een HCPU hebt natuurlijk. De crewcab heavy duty mag 2200 kg op de achteras hebben, en heeft een versterkt chassis.

Chris

zomwcn

Berichtdoor zomwcn » 30 Jun 2016, 08:35

JVos schreef:En hoeveel wil je dan investeren om een eventuele boete van €350 te ontlopen? Ik ben nog nooit langs de kant gezet om gewogen te worden. Als het er allemaal solide, stabiel en betrouwbaar uit ziet lijkt me die kans ook niet heel groot. Dan kun je het risico van een keertje een beetje overgewicht volgens mij wel riskeren. Zeker als daar een hele dure investering tegenover staat.

Hi, JVos, dat is dus mijn overweging. Ik kan €3.500 investeren in 2 lithium-ion accu's en 5 lichtmetalen velgen, bekijken wat herkeuren kost of de boete riskeren.

zomwcn

Berichtdoor zomwcn » 30 Jun 2016, 08:40

Landmarcs schreef:
zomwcn schreef:Dank voor de reacties:

Landmarcs: een 130 (1999) heeft een maximaal gewicht van 3.050 kg. Een HDPU van 3.350 kg (maar die hebben wij niet).

Ahh ... ik dacht aan een HCPU. En ik zie ook dat die nogal eens op ± 3,35 ton staan.
Ik principe heeft een HCPU een max gewicht van 3,5 ton, gelijk aan een 110 HeavyDuty (vlgs de LR folder).
Assen zijn gelijk/uitwisselbaar. Een HD (110 of 130) heeft standaardveren + daarin geplaatste "hulp"veren.
Als je met de specs van de luchtvering naar de RDW gaat zou je wellicht naar een hoger max gewicht kunnen.

Groeten MarcS

Hi MarcS, ik heb de vraag liggen bij de RDW. Laat weten wat daar uit komt maar volgens WDT-Services niet veel kans. Volgens hen kijkt de RDW of aanpassingen gedaan zijn volgens een eerder aangepaste en door de TÜV goedgekeurde auto. Je betaald WDT-services dan voor een kopie van die TÜV keuring (dat is hun verdienmodel). Echter, dit type Laro is nog nooit gekeurd en een keuring kost €20.000-€30.000. Niet echt een optie.

Vraag staat ook uit bij Landrover Nederland. Als zij exact de technische verschillen aangeven tussen onze Laro en een HDPU kan k daar wellicht op voortborduren. Ik denk dat naast de vering (dat zit met full-corner VB vering wel goed) ook wat aan de remmen gedaan moet worden.

Terug naar “Techniek”