Gewicht Defender - afvallen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zomwcn

Re: Gewicht Defender - afvallen

Berichtdoor zomwcn » 30 Jun 2016, 08:42

Waterrover schreef:Kijk in ieder geval of je niet boven de maximale asbelasting uitkomt? Vóór zal dat wel los lopen, maar achter is het maximum van 1850 kg, snel bereikt. Mits je een HCPU hebt natuurlijk. De crewcab heavy duty mag 2200 kg op de achteras hebben, en heeft een versterkt chassis.

Chris

Hi Chris, goede tip! Tnx!

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 30 Jun 2016, 10:08

Zelf zit ik ook te worstelen met het gewicht, na het aanbrengen van stalen bumpers (zonder lier), treesliders en bodembescherming, volle tank, Engel fridge en compressor + twee personen zaten we zo op 2500 kg. Gemeten op de weegbrug, daarbij heb ik de voor- en achteras + de gehele auto gewogen, en dan zie je dat het gewicht op de vooras nauwelijks toeneemt. Ik weet niet welke opzetunit je hebt, maar het leeggewicht is al gauw 600 kg (of meer) Geladen met kleding, gasfles(sen) watervoorraad, gevulde koelkast en beddengoed, ben je al snel 200 kg verder en ben je dichtbij- of aan de max. asbelasting. Gaan er meer dat twee personen mee, dan zit je er al aan. Wat dan belangrijk is, is Heavy Duty vering achter. Met mijn standaard luchtvering die zich aanpast aan het gewicht van de auto, heb ik achter Koni Raid als schokdemper gezet. Dit geeft een goede demping bij max. gewicht. (en is instelbaar) Als mijn auto volledig beladen is voor de vakantie dan geeft de weegschaal ongeveer 2880 kg aan, het maximum GVW voor de auto. Met een opzetunit ben je topzwaar, de vering is dan extra belangrijk.

Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jun 2016, 10:15

Gewicht is sowieso heel belangrijk en vaak onderschat. Mijn 130 mocht een totaalgewicht hebben van 3500 kilo. 1500kg in de laadbak en de rest.

Maar het is veel belangrijker te kijken wat je ook werkelijk wilt! Ik vind een max van 3 ton prima bij de 130, daarboven vind ik het gewoon echt niet lekker rijden en dat is toch een flink deel van je tijdsbesteding als je met de auto op vakantie gaat.

Daarbij slepen we allemaal veels te veel mee. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2016, 11:39

Edward schreef:Daarbij slepen we allemaal veels te veel mee. ;)

Precies, gaan een keertje (vakantie)fietsen ... niet alleen door de platte polder ... dan weet je hoeveel gewicht in de schaal legt.

Het enige moment dat ik profijt het van de extra kilo's is de helling af (zolang die helling niet te steil is want het kost ook gauw remblokjes, en geeft spierpijn van het knijpen in de remmen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 30 Jun 2016, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

zomwcn

Berichtdoor zomwcn » 30 Jun 2016, 16:49

Waterrover schreef:Zelf zit ik ook te worstelen met het gewicht, na het aanbrengen van stalen bumpers (zonder lier), treesliders en bodembescherming, volle tank, Engel fridge en compressor + twee personen zaten we zo op 2500 kg. Gemeten op de weegbrug, daarbij heb ik de voor- en achteras + de gehele auto gewogen, en dan zie je dat het gewicht op de vooras nauwelijks toeneemt. Ik weet niet welke opzetunit je hebt, maar het leeggewicht is al gauw 600 kg (of meer) Geladen met kleding, gasfles(sen) watervoorraad, gevulde koelkast en beddengoed, ben je al snel 200 kg verder en ben je dichtbij- of aan de max. asbelasting. Gaan er meer dat twee personen mee, dan zit je er al aan. Wat dan belangrijk is, is Heavy Duty vering achter. Met mijn standaard luchtvering die zich aanpast aan het gewicht van de auto, heb ik achter Koni Raid als schokdemper gezet. Dit geeft een goede demping bij max. gewicht. (en is instelbaar) Als mijn auto volledig beladen is voor de vakantie dan geeft de weegschaal ongeveer 2880 kg aan, het maximum GVW voor de auto. Met een opzetunit ben je topzwaar, de vering is dan extra belangrijk.

Chris

Hi Chris, vering is nu echt het probleem niet meer. Gewicht wel. Maximale asbelasting heb ik nog niet gemeten maar is zeker de volgende stap. De Laro is idd door diverse zaken treesliders enz. zo'n 200 kg zwaarder (en dan is de achterbank er al uit). Vwb de unit: zie http://www.dutchcampers.nl/?page_id=112

zomwcn

Berichtdoor zomwcn » 30 Jun 2016, 16:52

Edward schreef:Gewicht is sowieso heel belangrijk en vaak onderschat. Mijn 130 mocht een totaalgewicht hebben van 3500 kilo. 1500kg in de laadbak en de rest.

Maar het is veel belangrijker te kijken wat je ook werkelijk wilt! Ik vind een max van 3 ton prima bij de 130, daarboven vind ik het gewoon echt niet lekker rijden en dat is toch een flink deel van je tijdsbesteding als je met de auto op vakantie gaat.

Daarbij slepen we allemaal veels te veel mee. ;)

Hi Edward, helemaal eens. Met goede luchtvering en stabilisatiestangen voor en achter rijd eea nu super!

Terug naar “Techniek”