Td5 Disco koelwater lekt achter aan de cilinderkop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42

Td5 Disco koelwater lekt achter aan de cilinderkop

Berichtdoor sleen42 » 26 Jun 2016, 15:21

Heeft er iemand een tip waar ik kan zoeken?

Er hangen druppels koelvloeistof onderaan de FPR,waar "normaal"de diesel lekt als er een membraam kapot is.Kan zo nergens een lek zien maar je kunt daar ook lekker makkelijk kijken :cry: Gisteren zat er te weing koelvloeistof in en ging de motor in de noodloop??Er lag ook een behoorlijke plas koelvloeistof onder...ik heb nu alles bijgevuld en er lekt wel ergens iets maar dat zijn druppels...
Als de FPR lekt dan wordt deze vervangen en zit daar een pakking bij(2 verschillende)maar de FPR heeft toch geen contact met een koelwaterkanaal?Ik heb nog wel een nieuwe FPR liggen( revisiesetje dan) en zou die wel kunnen vervangen natuurlijk maar als dat helemaal niets van doen heeft met koelwaterlekage dan bespaar ik mij de moeite.
Mijn vrouw en kids wilde morgen een dagje of wat weg dus telkens water bijvullen is dan niet echt handig :roll:

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

sleen42

Re: Td5 Disco koelwater lekt achter aan de cilinderkop

Berichtdoor sleen42 » 26 Jun 2016, 18:03

Zo toch gevonden.een klein lekje in de slang van de kachel....dat spoot dus waarschijnlijk precies op de FPR en daar druppelde het dan naar beneden.Net als aan de dikke slang boven naar de radiateur zat er een schuurplekje,en dan kun je soms lang zoeken.Die dikke bovenste had ik al eens vervangen,die schuurt precies tegen het huis van de airco(geloof ik,zo uit mijn hoofd)en als die lekt moet je dus een originele slang weer terug zetten.Deze slang naar de kachel heb ik snel even door gesneden en een koperen buisje er in gedaan.Dat houd voorlopig wel.

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Jun 2016, 21:24

Hoi Jeroen,

Zo heb ik na 10 jaar alle slangen onder de motorkap (laten) vervangen... juist om de bedrijfszekerheid te waarborgen. Wellicht een idee?

Chris

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 27 Jun 2016, 12:53

Je kunt er ook een nieuwe motor in hangen ben je er ook een tijdje van af :mrgreen:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2016, 14:18

Ray vd Velden schreef:Je kunt er ook een nieuwe motor in hangen ben je er ook een tijdje van af :mrgreen:

Da's maar de vraag, net als na 10 jaar alle slangen vervangen.

Is er sprake van een net niet ideale montage dan heb je kans op schuurplekjes en dan is eens in de 10 jaar echt niet vaak genoeg.

Hoe het in dit geval zit weet ik niet, maar bij mijn oude 110Td5 bleek de onderste radiator-slang in het (harde) gebruik bij tijd en wijle tegen een poelie aan kon schuren en na een paar jaar was die dus aan vervanging toe (gelukkig zag een wakkere monteur de schuurplek voordat het blok droog kwam te staan (een langgerekte schuurplek onderste slang, met een beetje pech staat ie ineens helemaal leeg ... en waarschijnlijk juist als je koeling nodig hebt omdat juist wat extra warmte het koelsysteem onder druk zette).

Bij een aantal slangen gaat de montage vanzelf goed, bij sommige slangen komt het nogal nauw hoe die gemonteerd zijn ... een beetje verdraaid maakt dan dat ze in het gebruik net niet of net wel iets anders raken, is dat "iets anders" dan scherp, of een draaiende poelie, dan gaat het vroeger of later mis.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jun 2016, 16:46

Waterrover schreef:Hoi Jeroen,

Zo heb ik na 10 jaar alle slangen onder de motorkap (laten) vervangen... juist om de bedrijfszekerheid te waarborgen. Wellicht een idee?

Chris

Ray vd Velden schreef:Je kunt er ook een nieuwe motor in hangen ben je er ook een tijdje van af :mrgreen:

Die nieuwe motor hoeft niet hoor. Chris z'n wagen is gewoon nog nieuw! (beter zelfs waarschijnlijk) De mooiste en netste D2 die ik ooit heb gezien en 200% zekere te weten de best onderhouden wagen die ik ken!! :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Jun 2016, 15:01

Zinloze quote verwijderd

Wat een promotie...verkopen doe ik nie hoor :lol:

Terug naar “Techniek”