De verlichting van mijn defender is er mee opgehouden. Schakelaar was mijn eerste gedachte. Echter die werkt gewoon, maar er staat geen spanning op de bruine draad naar de schakelaar toe. Geprobeerd de draad in het dashboard toevlogen, maar dat is knap lastig. Weet iemand waar deze draad vandaan komt. Met de elektrische schema's lijk ik niet veel verder te komen.
Onder de bijrijdersstoel zijn de zekeringen allemaal intact, verder doet de auto ook alles wat ie moet doen.
Forumtitel aangepast zie ook dit topic SVP bouwjaar aanvullen
Defender Td5 BJR? verlichting stuk
-
Landmarcs
Re: Defender Td5 BJR? verlichting stuk
Dag P.Kuipers,
Welkom in de Lucas King of Darkness wereld (en wees blij met de lange dagen dit seizoen).
Geen spanning op de schakelaar kan wijzen richting het relais en/of de relaisvoet.
Ja, Ja, ondanks het feit dat de schakelaar van een constructie is die vrijwel pré-industriele revolutie is zit er in het Defender-verlichtingscircuit toch een relais. Als dat relais nu moe is, en/of de relais-voet vermoeid is geraakt (omdat de contactjes daarin ook weer echt knutselwerk zijn) dan kan je geen spanning op de schakelaar hebben (althans dat had hier iemand al weer een paar jaar terug - hij moest lang zoeken om de oorzaak te vinden ... misschien kan je zelf ook even de zoekfunctie gebruiken en het oude draadje weer oppikken).
Of te wel: succes bij het speurwerk .... en monteer als alles weer werkt direct een Zweedse Lichtversterker, dan gaat er in plaats van de gehele lichtstroom alleen nog maar de struurstroom voor de Zweedse-relais-schakeling door de Lucas electrickery.
Groeten MarcS
Welkom in de Lucas King of Darkness wereld (en wees blij met de lange dagen dit seizoen).
Geen spanning op de schakelaar kan wijzen richting het relais en/of de relaisvoet.
Ja, Ja, ondanks het feit dat de schakelaar van een constructie is die vrijwel pré-industriele revolutie is zit er in het Defender-verlichtingscircuit toch een relais. Als dat relais nu moe is, en/of de relais-voet vermoeid is geraakt (omdat de contactjes daarin ook weer echt knutselwerk zijn) dan kan je geen spanning op de schakelaar hebben (althans dat had hier iemand al weer een paar jaar terug - hij moest lang zoeken om de oorzaak te vinden ... misschien kan je zelf ook even de zoekfunctie gebruiken en het oude draadje weer oppikken).
Of te wel: succes bij het speurwerk .... en monteer als alles weer werkt direct een Zweedse Lichtversterker, dan gaat er in plaats van de gehele lichtstroom alleen nog maar de struurstroom voor de Zweedse-relais-schakeling door de Lucas electrickery.
Groeten MarcS
precies.... en als je nog verder wilt gaan.... ga voor een geheel nieuwe kabelboom/zekeringkast... ipv stupide glazen, lastige , bejaarde zekering gewoon een moderne steekzekeringkast.... duurt even, maar is wel de moeite waard.
en hier het electrische schema... doe er je voordeel mee
http://www.remlr.com/wiring.html
http://www.lrfaq.org/series/FAQ.S.elec.html
en hier het electrische schema... doe er je voordeel mee
http://www.remlr.com/wiring.html
http://www.lrfaq.org/series/FAQ.S.elec.html
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
Goedemorgen PPW,
Het gaat hier om een Td5 -- ik ga er voor het gemak maar even van uit een originele (zou het een Td5 "refit" betreffen dan zal de kabelboom ook wel aangepast zijn).
Dus van bejaarde glazen zekeringen is geen sprake. Natuurlijk is er wel wat aan te merken op de kabelboom, ook bij een Td5 is die soms wat magertjes, maar met een Zweedse Lichtversterker ben je wat betreft het licht wel heel veel verder, en van de belangrijkste probleem-bron verlost.
Oftewel .... meer een advies incl. electrische schema's om je achterdeel mee te doen.
Groeten MarcS
Het gaat hier om een Td5 -- ik ga er voor het gemak maar even van uit een originele (zou het een Td5 "refit" betreffen dan zal de kabelboom ook wel aangepast zijn).
Dus van bejaarde glazen zekeringen is geen sprake. Natuurlijk is er wel wat aan te merken op de kabelboom, ook bij een Td5 is die soms wat magertjes, maar met een Zweedse Lichtversterker ben je wat betreft het licht wel heel veel verder, en van de belangrijkste probleem-bron verlost.
Oftewel .... meer een advies incl. electrische schema's om je achterdeel mee te doen.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef: monteer als alles weer werkt direct een Zweedse Lichtversterker, dan gaat er in plaats van de gehele lichtstroom alleen nog maar de struurstroom voor de Zweedse-relais-schakeling door de Lucas electrickery.Groeten MarcS
Of op deze manier http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit ... schakelaar , scheelt een paar extra waslijnen onder de motorkap
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Tja, de "omloop-kit" is bedoeld voor de "Puma" ... en waarschijnlijk een stuk duurder als een Zweedse Lichtversterker.
Verder voordeel is dat je met de Zweedse oplossing nergens in de draden hoeft te knippen. Mijn uitzondering van het aansluiten op de dynamo is het kinderspel (plug&play), die aansluiting op de dynamo vraagt natuurlijk even iets meer aandacht. En nog een voordeeltje: Mocht de "Zweedse" oplossing de geest geven, dan kan je probleemloos terugvallen op wat Lucas voor de LandRover als beste oplossing had (voor eventjes zal de Lucas oplossing hopelijk wel werken - je hebt dus zelfs een soort "reservewiel").
En ... qua waslijnen vind ik het wel meevallen. Het enige "lijntje" waar je een washandje aan kan hangen is de kabelbundel van dynamo naar de relais. De rest van de kabels kan je prima wegwerken onder de rechter wing en onder de afdekkap boven op de radiator.
Het mooie is dat de "Zweedse Lichtversterker" - ook al is ie "universeel" dwz voor SAAB's en Volvo's bedoeld - dat de kabelboom bijna speciaal voor de LandRover gemaakt lijkt te zijn. De mijne doet het al ruim 10 jaar tot volle tevredenheid ... dat is ruim langer als je voor de originele licht-schakeling mag verwachten, die is gewoonlijk binnen 5 jaar al aan het hemelen.
Groeten MarcS
Verder voordeel is dat je met de Zweedse oplossing nergens in de draden hoeft te knippen. Mijn uitzondering van het aansluiten op de dynamo is het kinderspel (plug&play), die aansluiting op de dynamo vraagt natuurlijk even iets meer aandacht. En nog een voordeeltje: Mocht de "Zweedse" oplossing de geest geven, dan kan je probleemloos terugvallen op wat Lucas voor de LandRover als beste oplossing had (voor eventjes zal de Lucas oplossing hopelijk wel werken - je hebt dus zelfs een soort "reservewiel").
En ... qua waslijnen vind ik het wel meevallen. Het enige "lijntje" waar je een washandje aan kan hangen is de kabelbundel van dynamo naar de relais. De rest van de kabels kan je prima wegwerken onder de rechter wing en onder de afdekkap boven op de radiator.
Het mooie is dat de "Zweedse Lichtversterker" - ook al is ie "universeel" dwz voor SAAB's en Volvo's bedoeld - dat de kabelboom bijna speciaal voor de LandRover gemaakt lijkt te zijn. De mijne doet het al ruim 10 jaar tot volle tevredenheid ... dat is ruim langer als je voor de originele licht-schakeling mag verwachten, die is gewoonlijk binnen 5 jaar al aan het hemelen.
Groeten MarcS
- Erik Peters
P.Kuipers schreef:De verlichting van mijn defender is er mee opgehouden. Schakelaar was mijn eerste gedachte. Echter die werkt gewoon, maar er staat geen spanning op de bruine draad naar de schakelaar toe. Geprobeerd de draad in het dashboard toevlogen, maar dat is knap lastig. Weet iemand waar deze draad vandaan komt. Met de elektrische schema's lijk ik niet veel verder te komen.
Onder de bijrijdersstoel zijn de zekeringen allemaal intact, verder doet de auto ook alles wat ie moet doen.
Je bedoelt waarschijnlijk een bruine draad met blauwe streep, die loopt naar het midden van het dashboard (naar een blauw kleurige connector achter de koplamp hoogte verstelling) en vervolgens naar een 30 Ampère zekering onder de bijrijders stoel (en weet je zeker dat die niet kapot is).
Ten minste volgens het elektrisch schema voor een Td5 (1999-2001).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Landmarcs schreef:De mijne doet het al ruim 10 jaar tot volle tevredenheid ... dat is ruim langer als je voor de originele licht-schakeling mag verwachten, die is gewoonlijk binnen 5 jaar al aan het hemelen.
O, volgens mij was de verlichting van de Td5, die ik gekocht heb toen ie 13 jaar oud was, nog origineel. Dan zou daar dus al twee keer een nieuwe lichtschakelaar in geplaatst zijn.
Inmiddels heb ik de verlichting wel aangepast, een beetje volgens deze manier http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit-voor-koplampschakelaar maar dan iets uitgebreider.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:De mijne doet het al ruim 10 jaar tot volle tevredenheid ... dat is ruim langer als je voor de originele licht-schakeling mag verwachten, die is gewoonlijk binnen 5 jaar al aan het hemelen.
O, volgens mij was de verlichting van de Td5, die ik gekocht heb toen ie 13 jaar oud was, nog origineel. Dan zou daar dus al twee keer een nieuwe lichtschakelaar in geplaatst zijn.
Inmiddels heb ik de verlichting wel aangepast, een beetje volgens deze manier http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit-voor-koplampschakelaar maar dan iets uitgebreider.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen me te herinneren dat Jaap een keertje een nieuwe (originele) lichtschakelaar nodig had.
Jaap was nogal gesteld op origineel en had dus niet direct oren naar een "Zweedse Lichtversterker" ... en Jaap reed niet bepaald veel kilometers (het gaat natuurlijk met name om de uren die je met verlichting rijdt - bij mij ging de schakelaar dan ook heel toepasselijk stuk na een paar weken Zweden, in de avondschemering in Noord-Duitsland, dus na langdurig grootlicht).
Blijft overigens staan dat de constructie van de lichtschakelaar zodanig is dat de kans op problemen groot is: een paar messingen klinknagels in een plaatje plastic en een contact-beugeltje dat over de klinknagels "hobbelt". De volle lichtstroom gaat door deze "hobby-schakelaar" ... dus hoeft er maar een miniem overgangsweerstandje te zijn en de messingen klinknagels worden heet en die hete klinknagel zakt dan een beetje weg in het plastic .... waardoor de volgende keer het contact nog weer moeizamer wordt en dus nog weer meer reden tot verhitten. Uiteindelijk is het contact weg (of als je geluk hebt nog ergens in een tussenstand aanwezig).
En bovendien is het niet deze lichtschakelaar dan is het wel de groot-gedimd-licht keuze schakelaar, en als het die niet is dan het relais of de relaisvoet ....
Het blijft gewoon geen slimme oplossing om de volle lichtstroom een lange reis van de 12V bron via een op en neer door het dashboard terug naar de koplampen te brengen (via ook nog eens relatief dunne draadjes).
De route direct vanaf de dynamo via de "kortste" weg, een paar relais en net iets dikkere draadjes geeft meer licht en meer betrouwbaarheid.
Kies je dan ook nog voor LED stads- en achterlichten dan verklein je ook nog eens de stads-lichtstroom naar heel weinig (en dan geven bovendien deze lichtjes ineens behoorlijk licht).
Resteert de stroom voor een eventuele aanhanger .... voor het mooi zou je de aanhanger-stekerdoos ook over een relais-kastje moeten laten lopen, dan ben je tegen bijna alle ongemakken gedekt (vooral omdat kortsluiting in de aanhanger en/of in de aanhanger-plug relatief vaak voor komt).
Groeten MarcS