D 90 1997 Welk gereedschap voor vervangen remschijven/blokken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
The_Dutchman

D 90 1997 Welk gereedschap voor vervangen remschijven/blokken?

Berichtdoor The_Dutchman » 14 Jun 2016, 10:12

Ik ga van mijn Defender 90 uit 1997 de achterste remschijven en -blokken vervangen. In het werkplaats handboek staan wel de stappen uitgelegd, maar niet welke -speciale- gereedschappen ik daarvoor nodig heb. Ik heb een 1/2 inch doppenset tot 32 mm, een wringijzer en een momentsleutel. Wat is verder noodzakelijk om deze klus te klaren? Is het handiger om de auto daarvoor op een brug te plaatsen ipv op assteunen?

Ten slotte: is het beter om de lock washer dan ook te vervangen?

Alvast bedankt!

zie dit topic voor de regels mbt topictitels in het techniekforum

tim

Re: Welk gereedschap nodig voor deze klus?

Berichtdoor tim » 14 Jun 2016, 10:27

Misschien van te voren de nodige bouten inspuiten met imal/wd 40 om eea te " lossen" .
assteuntjes voldoet prima, evenals je beschreven gereedschap.
- de defender van dat bj kent , iig in dat deel van de auto, geen engelse maten meer qwa bouten/moeren.-

lock washer(s) kun je in princiepe gewoon hergebruiken.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Re: D 90 1997 Welk gereedschap voor vervangen remschijven/blokken?

Berichtdoor Roger B. » 14 Jun 2016, 10:35

Ben ik niet met je eens floris, lockwashers (ik neem aan dat ie daar de borgplaatjes mee bedoeld die tussen de twee naafmoeren liggen en omgebogen worden om deze moeren te borgen) moet je niet willen hergebruiken, in geval van nood, ok, maar bij gepland onderhoud doe je daar gewoon nieuwe in.

even uit het hoofd, buiten de standaard gereedschappen en (klein) materialen:

Gereedschappen:

dop/pijpsleutel 52 voor de naafmoeren
12 kant dop -euhhh 14 meen ik- voor de bracket van de remklauwen
12 kant dop -- euhh 13? -- voor de schijf aan de naaf

benodigd materiaal:
naafkeerringen, borgringen voor de naafmoeren, steekaspakkingen, schijven, blokken, borging voor de blokken.
gone

tim

Berichtdoor tim » 14 Jun 2016, 12:58

Chek, ik dacht hij de algemene lock waschers bedoelde.
Die exemplaren die roger duidt, kun je vanuit veiligheid inderdaad beter vernieuwen bij hermonteren van de boel.

grote pijpsleutel, indien je in de buurt van mij zit kun je 'm lenen.
(kost overigens de wereld niet)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 15 Jun 2016, 11:59

Bedankt voor de reacties. Ik ga de nodige vervangingsonderdelen bestellen, evenals de 52 mm dop voor mijn 1/2 inch momentsleutel (bedankt voor het aanbod, maar ik verwacht hem in de toekomst wel vaker te gebruiken).

Ik heb toch nog een aanvullende vraag: moet ik voor bepaalde bouten ook gebruik maken van een 'locking compund' (locktite?) of is het voldoende om de bouten met de momentsleutel tot de aangegeven waarden vast te draaien? Er staat niets over in het werkplaatshandboek maar sommige acties worden misschien als standaard verwacht.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2016, 13:14

The_Dutchman schreef:Ik heb toch nog een aanvullende vraag: moet ik voor bepaalde bouten ook gebruik maken van een 'locking compund' (locktite?) of is het voldoende om de bouten met de momentsleutel tot de aangegeven waarden vast te draaien? Er staat niets over in het werkplaatshandboek maar sommige acties worden misschien als standaard verwacht.

Of het is voorgeschreven weet ik niet, maar ik doe het wel. Toen ik de remklauwen van mijn destijds nieuw aangeschafte 300 Tdi loshaalde leek het erop dat er iets van Locktite aan zat/gezeten had). Het demonteren gaat iets moeilijker, de gehele weg wat zwaar draaien, maar als er locktite tussen de schroefdraad zit, kan er geen water tussen komen en blijft het roestvrij.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2016, 14:06

The_Dutchman schreef:Ik ga de nodige vervangingsonderdelen bestellen, evenals de 52 mm dop voor mijn 1/2 inch momentsleutel

Let er wel op dat als je een gewoon een dop van bv Hazet oid koopt die vaak niet in de naaf past. Vandaar dat Paddock etc zo'n blikken pijpsleutelding verkopen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2016, 20:31

Edward schreef:
The_Dutchman schreef:Ik ga de nodige vervangingsonderdelen bestellen, evenals de 52 mm dop voor mijn 1/2 inch momentsleutel

Let er wel op dat als je een gewoon een dop van bv Hazet oid koopt die vaak niet in de naaf past. Vandaar dat Paddock etc zo'n blikken pijpsleutelding verkopen.

En misschien ook niet diep genoeg zijn, zodat je de dop niet volledig op de moer kunt plaatsen, omdat de (voorste)aandrijfas dan in de weg zit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Jun 2016, 22:06

Zo'n pijpsleutel 52 was indertijd een cadeautje van LPI (Landen, Belgie).
Voordeel van zo'n ding is ook dat je niet de neiging hebt de boel te vast te draaien.
Uiteindelijk is het 52 omdat het over de as moet passen, niet omdat er zo'n kracht op staat.

Terug naar “Techniek”