Ik heb een zeer groot probleem.
Ik heb sinds enkele maanden een Defender TD5 van 99.
En gisteren is mijn versnellingsbak komen vast te zitten.
Op dit moment zit hij (denk ik) net niet in 2de versnelling, dus rijden doet hij niet meer.
Er is geen beweging meer in te krijgen, alsof de pook is vast gelast.
De koppeling doet het nog, ik hoor tandwielen suizen als ik hem los laat, als ik hem in druk is dit geluid weg.
Low en high gear doen het wel nog, diff lock heeft nog nooit gewerkt bij mij.
Maar hij reed goed zonder diff lock.
als ik hard aan de pook trek schuren er heel af en toe 2 tandwielen tegen elkaar, maar ze pakken niet.
Ik heb hem naar huis getrokken, in de hoop dat de versnellingen los komen maar zonder resultaat.
Nog steeds muur vast.
Heeft iemand dit al eens voor gehad?
zie dit topic voor de regels mbt topictitels in het techniekforum.
Def Td5 1999: Versnellingsbak zit vast
-
WardSpeelmans
Re: Def Td5 1999: Versnellingsbak zit vast
Lukt het wel als de motor niet draait?
-
Jankouwenberg
Re: Def Td5 1999: Versnellingsbak zit vast
Vervelend Ward
Ik begrijp dat je pook vast zit. En je high low niet. Dat is op zich niet vreemd omdat je high low naar de eindbak gaat en je versnellingspook naar je gewone versnellingsbak.
Ik vrees dat je hoofdbak de geest heeft gegeven kost gereviseerd tussen de 700-900 (er zullen vast lui goedkopere adresjes weten
). Maar dan moet je hem zelf inbouwen (ik heb dat twee maanden geleden, voor het eerst, gedaan in twee dagen, maar ik heb wel twee rechter handen ik was wel alleen.)
Maar laten we de hoop niet opgeven. Wat je nog kan proberen is je bak van boven benaderen. Koepel er af halen en het plaatje waar je pook mee aan de bak zit ( dacht 8 bouten) los halen. Dan moet je kunnen zien waarom je pook vast zit, en kun je mischien met veel verse olie en het verwijderen van ijzerslijpsel wat de boel blokkeerd weer verder met je huidige bak. Dit uitbouwen moet toch voor het vervangen van je bak, dus het is nooit extra werk.
Dan noch even over je difflock. Dat je lampje niet brand wil niet zeggen dat je difflock niet werkt. Toevallig dit weekend ook geen lichtje meer terwijl ik dus net twee maanden nieuwe bakken er onder heb zitten. Dan blijkt dus gewoon dat er een draadje gebroken is van het difflock detectie schakelaartje en dat het schakelaartje ook nog iets dieper mijn bak in moest om goed contact te maken. Na veel ergernis
en een doorgeslepen steeksleutel 15 is het gelukt en brand mijn lampje weer.
. Dat zou het bij jou ook heel goed kunnen zijn. Met je eindbak is denk ik niets mis
Succes
Ik begrijp dat je pook vast zit. En je high low niet. Dat is op zich niet vreemd omdat je high low naar de eindbak gaat en je versnellingspook naar je gewone versnellingsbak.
Ik vrees dat je hoofdbak de geest heeft gegeven kost gereviseerd tussen de 700-900 (er zullen vast lui goedkopere adresjes weten
Maar laten we de hoop niet opgeven. Wat je nog kan proberen is je bak van boven benaderen. Koepel er af halen en het plaatje waar je pook mee aan de bak zit ( dacht 8 bouten) los halen. Dan moet je kunnen zien waarom je pook vast zit, en kun je mischien met veel verse olie en het verwijderen van ijzerslijpsel wat de boel blokkeerd weer verder met je huidige bak. Dit uitbouwen moet toch voor het vervangen van je bak, dus het is nooit extra werk.
Dan noch even over je difflock. Dat je lampje niet brand wil niet zeggen dat je difflock niet werkt. Toevallig dit weekend ook geen lichtje meer terwijl ik dus net twee maanden nieuwe bakken er onder heb zitten. Dan blijkt dus gewoon dat er een draadje gebroken is van het difflock detectie schakelaartje en dat het schakelaartje ook nog iets dieper mijn bak in moest om goed contact te maken. Na veel ergernis
Succes
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw