Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Justin » 12 Jun 2016, 23:19

Goedeavond allemaal,

Zojuist begonnen aan m'n OMVL gasverdamper + aangehangen spul vervangen, direct het gehele spatbord etc opknappen en bij het 'slopen' kom je natuurlijk van alles tegen...

Nu had ik even een vraagje:

Het blok komt naar alle waarschijnlijkheid uit een '86 Disco. Er zit een LUCAS DLB 198.Z ignition coil in, en een ballast resistor aangesloten. De laatstgenoemde brak af waar de draad de resistor in gaat. Na wat nazoeken lijkt het erop dat er bij eerdergenoemde ignition coil (12V) helemaal geen ballast resistor op hoeft te zitten. Klopt dit en is dit in de geschiedenis van deze auto gewoon een keer fout aangesloten?

Bedankt voor de reacties alvast ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Edward » 12 Jun 2016, 23:29

Da kan volgens mij nie. De Disco is pas in '89 uitgekomen dus dan zou het een RRC of 90-110-127 blok moeten zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Justin » 13 Jun 2016, 01:58

Hai Edward,

Hmmm.
Had m'n blok bij revisie aan de hand van originele bloknummer teruggezocht en kwam toen bij disco '86 uit... Is inderdaad bullshit want zie net ook dat deze pas in '89 is uitgekomen ;)
Ligt in een RRC. In het begin trouwens al vele onderdelen voor (de veronderstelde) 3.9L besteld die dan gelukkig wel lekker passen op een 3.5L ;)

Gaat in ieder geval om een 3.5L EFI met 8.13:1 compressieverhouding. Kun je met die informatie er wat meer over zeggen? Gaat iig om een drie-en-een-halfje na '86 mag ik dan aannemen.

Verwacht dat ik gewoon die Lucas zonder ballast resistor kan gebruiken?

Groeten,
Justin

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2016, 10:02

Nee, helaas. Van een benzinemotort weet ik nog minder dan van een diesel en van een V8 al heulemaal niks. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor dyngo » 13 Jun 2016, 22:39

Als de bobine een ballast resistor heeft, is het een 6 volts bobine (1,5 ohm).
Die wordt bij het starten op 12 volt aangestuurd en geeft daardoor een betere vonk bij het starten.
Bij het rijden is de ballast resistor nodig om de bobine met 6 volt aan te sturen.
Eenvoudig overbruggen van die weerstand levert een gesmolten bobine op.

Het systeem werkt prima, maar gaat slecht samen met de latere electronische ontsteking.
Je kunt het overbruggen: altijd 12 volt op de bobine, maar dan ook een bobine gebruiken die op 12 volt werkt (3 ohm).
Bij electronische ontsteking een bobine nemen die daarmee samengaat, liefst een originele.
(met een nieuwe van Rimmer stond ik na 3000 km plotseling stil: wel vonk, maar niet lopen, begrijp nog altijd niet waarom).

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Justin » 14 Jun 2016, 00:20

Bedankt voor je reactie.

Zover ik kan terugvinden hoort er een lucas DLB 198.z bobine op bij mijn motor met (originele) electronische ontsteking.
Wanneer je zoekt op dit type bobine wordt bij de specs weergegeven dat het een <1.4ohms bobine is van 12v zonder deze ballastresistor die er bij mij op zat?! Weet je zeker dat een 12volts bobine geen <1.4ohms weerstand kan hebben zonder ballast?

Ik heb dus het idee dat deze ballast er ooit eens op is gezet bij inbouw van de motor (en bij de oude 3.5carb uit 1972 hoorde) maar er helemaal niet bij hoort in combinatie met mijn bobine/ontsteking/motor uit '86 efi (geen idee wat de gevolgen hier van zouden kunnen zijn trouwens).

Is er iemand met een 3.5L efi die kan zeggen wat voor bobine (met of zonder ballast resistor) erop heeft zitten?

Wat denken jullie hiervan? Wel weer een interessant vraagstukje ;)

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Justin » 16 Jun 2016, 00:54

Ik heb inmiddels de Lucas DLB198 besteld incl ballast resistor van Lucas (was nog geen drie euro) maar als iemand me er meer nuttigs over kan vertellen ben ik zeer benieuwd ;)

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Gerard4t » 16 Jun 2016, 09:49

Het enige waar je hier mee te maken hebt is de spanning waar de bobine voor gebouwd is. Deze spanning is dezelfde als die van de accu. Het je dus een 12 V accu, dan moet de bobine ook 12V zijn. Heb je een 6V bobine die je met een 12V accu wilt gebruiken, dan zal er een weerstand tussen moeten.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Justin » 16 Jun 2016, 15:35

Het gaat om een 12V systeem en er zit geen weerstand tussen de plus van de accu en de (12V)bobine, maar een ballast was op de oude bobine gewoon gekoppeld aan de plus samen met de overige contacten.

Is deze niet gewoon om spanningspieken en -dippen op te vangen?

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Ballast resistor bobine V8 3.5L 1986 (rrc/disco)

Berichtdoor Gerard4t » 16 Jun 2016, 20:13

Oh, dat klopt. Ik was in de veronderstelling dat het ging om een 6V bobine op een 12V systeem. Dat is ook wel met een weerstand aan te passen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten