One Ten/83/4.6V8 Geen versnellingen meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LatoOneTen

Re: One Ten/83/4.6V8 Geen versnellingen meer

Berichtdoor LatoOneTen » 12 Jun 2016, 19:23

Erik Peters schreef:
LatoOneTen schreef:Probleem; vanuit het niets doen geen van mijn versnellingen het meer. 1,2,3,4 en achteruit. Pook zonder koppeling zeer soepel te bedienen in alle standen. Motor loopt prima. Hoor een licht draaiend geluid, bij intrappen koppeling is dit weg. Ik zie geen lekkage,s rondom de slaves. Reservoir is vol. Koppeling gaat niet al te zwaar.

Koppeling minder zwaar dan anders/vroeger?
Zijn de versnellingen met draaiende motor en ingetrapte koppeling niet in te schakelen en kraakt de achteruit versnelling?
En wat gebeurt er als je (motor uit) de eerste versnelling inschakelt en vervolgens start? Schiet de auto dan vooruit?

Groet,

Erik.

Erik , hij doet niets Gr

LatoOneTen

Berichtdoor LatoOneTen » 12 Jun 2016, 19:32

Dank allen voor de reacties, ik ga deze week met de opmerkingen aan de slag. Komen namen naar voren waar ik me in moet verdiepen.
Erik, ook met koude motor..en in zijn versnelling levert niets op.

LatoOneTen

Berichtdoor LatoOneTen » 13 Jun 2016, 23:09

Hoe eenvoudig kan het leven soms zijn. Gisteren heeft iemand mij er al op geattendeerd... Maar ik heb dit anders geïnterpreteerd .. Vandaag kwamen we erachter... Hij stond in zijn neutraal van hoog en laag.. Tja... Blij ben ik wel..
Nogmaals bedankt voor de ideeën.
Gr Hans.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2016, 14:57

LatoOneTen schreef:Hoe eenvoudig kan het leven soms zijn. Gisteren heeft iemand mij er al op geattendeerd... Maar ik heb dit anders geïnterpreteerd .. Vandaag kwamen we erachter... Hij stond in zijn neutraal van hoog en laag.. Tja... Blij ben ik wel..
Nogmaals bedankt voor de ideeën.
Gr Hans.

Toch mooi als een "reparatie" zo makkelijk is.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 15 Jun 2016, 10:41

We kunnen er met z'n allen om lachen, maar mij valt het op dat dit toch regelmatig voorkomt. Merkwaardig. Niet alle Laro-rijders zijn techneuten blijkbaar.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2016, 10:59

conny schreef:We kunnen er met z'n allen om lachen, maar mij valt het op dat dit toch regelmatig voorkomt. Merkwaardig. Niet alle Laro-rijders zijn techneuten blijkbaar.

Ik vind het merkwaardiger dat er zoveel tussenbakken zijn die graag in de vrijstand springen. Onze Disco doet het ook om de zoveel tijd. Sowieso moet je als je van laag naar hoog gaat dit rijdend doen of na het wegrijden de pook nog een duw na geven anders springt er ook weer 9 van de 10 keer uit.

Het is een ongesynchroniseerde 2 bak, hoe moeilijk kan het zijn? :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2016, 11:44

Edward schreef:
conny schreef:We kunnen er met z'n allen om lachen, maar mij valt het op dat dit toch regelmatig voorkomt. Merkwaardig. Niet alle Laro-rijders zijn techneuten blijkbaar.

Ik vind het merkwaardiger dat er zoveel tussenbakken zijn die graag in de vrijstand springen. Onze Disco doet het ook om de zoveel tijd. Sowieso moet je als je van laag naar hoog gaat dit rijdend doen of na het wegrijden de pook nog een duw na geven anders springt er ook weer 9 van de 10 keer uit.

Het is een ongesynchroniseerde 2 bak, hoe moeilijk kan het zijn? :lol: :lol:

Het kan nog "erger". Bij mijn 2010 "Puma" was er bij de montage iets zo uitgekomen dat de tussenbak nooit echt goed in "High" terecht kwam.
Gewoon een losliggende kaart of atlas (ik heb ipv een cuby-box gewoon een stapeltje losse zooi) kon het pookje al in z'n vrij duwen.
Uiteindelijk na ruim twee jaar klagen was er een (andere) dealer die het probleem zag en oploste.

Zo zie je overigens ook maar weer dat ieder voordeel weer z'n nadeel heeft: Tot de "Puma" was de bediening van het kleine pookje iets wat een zekere doortastendheid vroeg, bij de "Puma" (of althans bij mijn "Puma") gaat het kleine pookje zo licht dat je je soms afvraagt of het wel werkt.
Dit nadeel hep overigens ook weer se voordeel*: Ik ben me er nu alleen maar meer van bewust dat je het kleine pookje soms even moet checken.

* m'n broertje meldde me laatst dat we familie van het grote orakel zijn, wel errug verre familie, zover zelfs dat het om Cruijff <=> de Kruijff gaat.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2016, 13:02

Edward schreef:Ik vind het merkwaardiger dat er zoveel tussenbakken zijn die graag in de vrijstand springen. Onze Disco doet het ook om de zoveel tijd. Sowieso moet je als je van laag naar hoog gaat dit rijdend doen of na het wegrijden de pook nog een duw na geven anders springt er ook weer 9 van de 10 keer uit.

Van het uit de versnelling schieten van de tussenbak heb ik eigenlijk weinig last (gehad) met mijn Land Rover's. Wel is het zo dat je hem goed in de versnelling moet schakelen bij voorkeur zachtjes voort rollend, anders knalt ie er na 30 meter al weer uit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2016, 13:20

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Ik vind het merkwaardiger dat er zoveel tussenbakken zijn die graag in de vrijstand springen. Onze Disco doet het ook om de zoveel tijd. Sowieso moet je als je van laag naar hoog gaat dit rijdend doen of na het wegrijden de pook nog een duw na geven anders springt er ook weer 9 van de 10 keer uit.

Van het uit de versnelling schieten van de tussenbak heb ik eigenlijk weinig last (gehad) met mijn Land Rover's. Wel is het zo dat je hem goed in de versnelling moet schakelen bij voorkeur zachtjes voort rollend, anders knalt ie er na 30 meter al weer uit.

Erik,

Je mag testen hoe makkelijk het pookje bij mijn "Puma" gaat ... dat duw je echt zo uit de versnelling. Ik weet nog goed hoe het bij de Td5 was, daar moest je serieus door een weerstand heen duwen en zat ie eenmaal goed in de versnelling dan kwam ie er echt niet maar zo uit.

Erger nog was dat het de eerste twee jaar bijna spontaan uit de "High" vloog, een stapeltje kaarten duwde het pookje al uit zijn "uiterste" stand.
Wat er precies mis was heb ik niet van nabij gezien maar de dealer die het probleem uiteindelijk oploste meldde dat er ergens een boutje in de weg zat en dat dat ietsje afgevijld moest worden om het pookje (en dus het mechanisme) tot in zijn uiterste stand te kunnen duwen. Sindsdien is het "spontaan" schakelen voorbij.

Anyway, of het nu stroef of makkelijk gaat, het loont sowieso om de pook even (onbelast) door te duwen want als high of low maar net aan aangrijpt is het alleen maar beter dat ie er weer vlot uitklapt.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Jun 2016, 22:13

Mijn hond duwt de pook regelmatig in z'n vrij bij het instappen.
Het eerste waar ik aan denk als we niet vooruit komen.
Dat zijn zo de voordelen van een 2 deurs RR met 4-bak en gastank achter de voorstoelen.
Hond moet over alles heen en schakelt zo nu en dan wat.

Terug naar “Techniek”