Chris
Disco 2 TD5 Gearselector
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Disco 2 TD5 Gearselector
In 2013 heb ik voor de laatste keer een nieuwe gearselector voor de automaat laten monteren, daarvoor ook al een keer. Nu zit er volgens de monteur weer een storing in, en zou ik wéér een nieuwe unit moeten monteren. Nu is de laatste uit 2013 helemaal ingetaped en zou in principe lang mee moeten gaan. Ik vraag mij overigens af hoe het met de kwaliteit is gesteld nu deze door een andere partij wordt geleverd? In ieder geval is de prijs nu 600 euro, 4x de originele prijs.
In de tussenliggende tijd heb ik ongeveer 25k gereden. (auto maakt alleen vakantiekilometers) Afgezien van het omleggen van de airco uitlaat, kan je m.i. weinig doen, denk ik. Of iemand moet een gouden tip hebben?
Chris
Chris
-
Christiaan van Dijk
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 21 Jun 2016, 12:45
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
Hallo Chris,
Dan heb je er wel erg veel pech mee. Die dingen zijn inderdaad erg prijzig maar je kunt ze repareren dus niet weggooien! Ik heb de mijne destijds bewaard en opengemaakt en is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Bij mij was de kam die de microswitchen laat schakelen gebroken maar de meeste sneuvelen omdat er water van de airco op komt en het aluminium oxideert op de afdichting met het plastic kapje.
Op marktplaats adverteert ook iemand met gerepareerde gear selector switchen voor ik dacht €75,-. Lijkt mij de moeite waard gezien de nieuwprijs of zelfs 2e hands voor €250,-.
Een optie is ook de switch van een P38 die is hetzelfde heb ik me laten vertellen alleen de stekker eraan is anders dus die moet je wisselen. En die gaan nooit stuk dus daar is geen vraag naar en kun je voor een appel en een ei op de kop tikken.
Met vriendelijke groeten,
Christiaan
Dan heb je er wel erg veel pech mee. Die dingen zijn inderdaad erg prijzig maar je kunt ze repareren dus niet weggooien! Ik heb de mijne destijds bewaard en opengemaakt en is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Bij mij was de kam die de microswitchen laat schakelen gebroken maar de meeste sneuvelen omdat er water van de airco op komt en het aluminium oxideert op de afdichting met het plastic kapje.
Op marktplaats adverteert ook iemand met gerepareerde gear selector switchen voor ik dacht €75,-. Lijkt mij de moeite waard gezien de nieuwprijs of zelfs 2e hands voor €250,-.
Een optie is ook de switch van een P38 die is hetzelfde heb ik me laten vertellen alleen de stekker eraan is anders dus die moet je wisselen. En die gaan nooit stuk dus daar is geen vraag naar en kun je voor een appel en een ei op de kop tikken.
Met vriendelijke groeten,
Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
Hoi Christiaan,
Bedankt voor je informatie. Ik zal de dealer eens vragen naar de mogelijkheden. Ben wel benieuwd of de selector van de P38 een normale prijs heeft, en nog door Land Rover wordt geleverd?
Groet, Chris
Bedankt voor je informatie. Ik zal de dealer eens vragen naar de mogelijkheden. Ben wel benieuwd of de selector van de P38 een normale prijs heeft, en nog door Land Rover wordt geleverd?
Groet, Chris
-
WPinckaers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 Sep 2014, 16:25
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
Ik had dezelfde storing in mijn D2, bak ik noodloop beide lampjes op he dashboard branden.
Bleek de accu overleden en de dynamo niet goed meer te laden, beide vervangen, geen storing meer in de bak gehad
Bleek de accu overleden en de dynamo niet goed meer te laden, beide vervangen, geen storing meer in de bak gehad
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
WPinckaers schreef:Ik had dezelfde storing in mijn D2, bak ik noodloop beide lampjes op he dashboard branden.
Bleek de accu overleden en de dynamo niet goed meer te laden, beide vervangen, geen storing meer in de bak gehad
Het zou kunnen dat de automaat wat vreemde dingen gaat doen wanneer de spanning teveel zakt. In jouw beschreven situatie was de dynamo en de accu de schuldige. Na het vernieuwen van beiden was het probleem over. Het lijkt erop dat de gearselector voorheen ook al goed functioneerde. Ik heb een accumonitor van National Luna die aangeeft dat de dynamo zijn werk doet (4x groene led), de accu is vorig jaar vervangen nadat de eerste ruim 10 jaar was geworden. Na een week stilstand geeft de hoofdaccu nog steeds 12.3 Volt aan, lijkt mij in orde.
Afgelopen week kwam ik uit Alphen aan den Rijn, de rit erheen merkte ik dat de cruise control al een paar keer zomaar was afgeslagen. Op de terugweg, en bijna thuis, ging de automaat tijdens het rijden in D, spontaan in noodloop. Volgende week naar de dealer, dan kunnen ze even kijken. Ik vermoed de montage van een nieuwe gearselector.
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
De gearselector is inderdaad goed zelf te repareren. Staat genoeg info over op het www. Je bent wel gek als je een nieuwe koopt voor een aantal honderd euro. Maar om een oude D2 bij de dealer te onderhouden is ook niet echt financieël verantwoord. Als je mij een PB stuurt dan heb ik wel wat tips.
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
bart4x4 schreef: Maar om een oude D2 bij de dealer te onderhouden is ook niet echt financieël verantwoord. Als je mij een PB stuurt dan heb ik wel wat tips.
Denk niet dat hij dit van plan zal zijn, snap overigens niet wat dit met "niet" financieel verantwoord te maken heeft.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
De gearselector uit onze Disco had een gescheurde behuizing. Daar ga ik niet mee kloten maar die vervang ik gewoon. Het hok moet betrouwbaar zijn en dat is belangrijker dan een paar euri. De vorige is bij mij 6 jaar meegegaan en uit de documentatie blijkt nergens dat ie daarvoor vervangen is. Dus 13 jaar en 320K vind ik prima.
De dealert waar Chris en ik komen geeft op oudere wagen 40% korting op het werkplaatstarief. Dat maakt ze goedkoper (beter waren ze allang) dan de "specialist" een paar dorpen verderop.
Bovendien stellen ze me altijd in de gelegenheid om zelf onderdelen te regelen. Laatst was de Ecu kapot en die heb ik gewoon via Fb geregeld.
Nee, de mannen van Geba kunnen bij mij niet stuk

De dealert waar Chris en ik komen geeft op oudere wagen 40% korting op het werkplaatstarief. Dat maakt ze goedkoper (beter waren ze allang) dan de "specialist" een paar dorpen verderop.
Bovendien stellen ze me altijd in de gelegenheid om zelf onderdelen te regelen. Laatst was de Ecu kapot en die heb ik gewoon via Fb geregeld.
Nee, de mannen van Geba kunnen bij mij niet stuk
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
bart4x4 schreef:Als je mij een PB stuurt dan heb ik wel wat tips.
En waarom moet dat dan via PB?
gone
Re: Disco 2 TD5 Gearselector
40% korting is niet verkeerd, dat maakt het wel weer interessanter om naar de dealer te gaan. Het "normale" werkplaats tarief vind ik enorm hoog en zonde voor een wat oudere D2. Heel veel specialisten zijn een stuk goedkoper en hebben vaak meer kennis van een D2 dan de dealer, die veel meer heel jonge auto's in de werkplaats heeft staan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten