Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor GertJantH » 08 Jun 2016, 14:14

Na de inbouw van de 200(T)DI zijn we daarmee op en neer naar Marokko geweest en kwam een temperatuurissue aan de oppervlakte.
Intussen een nieuwe (dikke) radiator, nieuwe slangen, kop gedemonteerd, klepzittingen vervangen, thermostaat vervangen. (dit samen met Robbert Janssen in Etten-Leur)
Gisteren een "echte" VDO temperatuurmeter geïnstalleerd en een VDO tempertuuropnemer.
Wat bleek vandaag toen ik ging rijden...
Na 10 minuten was de temperatuur al boven de 100 gr.C, tot 110 gr.C zelfs bij "topsnelheid" van 70km/u op de binnenweg en dat bij een buitentemperatuur van 20 gr.C.
Ik vraag me nu af of dit wel normaal is en of er mogelijk nog een ander probleem met het koelsysteem is?
Ik denk daarbij aan:
- koelwaterpomp;
- doorstroming koelwater door de motor (blokkade)

Wie heeft verder een idee?
(Vanavond ga ik bij Robbert langs om hem hierin te consulteren)
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jun 2016, 19:20

GertJantH schreef:Na 10 minuten was de temperatuur al boven de 100 gr.C, tot 110 gr.C zelfs bij "topsnelheid" van 70km/u op de binnenweg en dat bij een buitentemperatuur van 20 gr.C.

De VDO temperatuuropnemer zit in het blok neem ik aan. Wat is de temperatuur van de radiateur op dat moment?
Misschien zit er een luchtbel in het thermostaathuis, waardoor de thermostaat niet opent.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor Rangie » 08 Jun 2016, 20:03

probleem ook ooit gehad met mijn 110 V8. heb toen een temperatuur/drukmeter van een cv ketel in de vulopening van de radiateur geschroefd, kun je én de temp aflezen én de druk.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor piet_g » 09 Jun 2016, 09:03

rangie. heb je daar een foto van? want ik heb de nodige drukmeters gezien, maar nooit gedacht dat dat kon passen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor GertJantH » 09 Jun 2016, 13:04

Ik heb samen met Robbert e.e.a. nog eens bekeken en Robbert constateerde dat de onderkant van de radiator helemaal niet warm was terwijl de bovenkant echt kokend heet was, een doorstromingsprobleem dus.
Ik heb vervolgens de slangen van de radiator losgehaald en met de tuinslang de doorstroming getest, prima.
Slangen weer vastgemaakt en bovenste slang van de pomp af, motor starten, geen doorstroming door de pomp.
Nu vraag ik me nog af, is de pomp kapot of kan het ook zijn dat die de verkeerde kant op draait? Oftewel dat de v-snaar niet bovenlangs maar onderlangs moet lopen?
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor GertJantH » 09 Jun 2016, 13:21

Dit is een foto van links de originele motor en rechts de aangepaste motor met de nieuwe v-snaar.
Afbeelding
Ik zie nu dat de koelwaterpomp in ieder geval de goede kant op draait.
Dus is de pomp kapot... :(
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor piet_g » 09 Jun 2016, 18:07

idd, ik zit ook even te kijken, maar kan niet anders zien dat het allemaal de juiste kant op draaid.. dus denk idd dat je het in je pomp moet gaan zoeken..
als je hem er uit hebt, wil je dan een foto plaatsen? ben wel benieuwd. ik weet namelijk dat wij onze pomp er een keer af gehad hebben (we dachten dat dat moest om de distributie riem te kunnen vervangen :P) en die zag er niet top uit, maar nog wel goed genoeg om terug te steken. maar gezien dat ook ik van tijd tot tijd wat aan de warme kant draai ben ik benieuwd hoe dat er dan uit ziet.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor Edward » 09 Jun 2016, 22:13

De waterpomp kost iets van 40 euri. Ik zou gewoon een nieuwe steken zodat die zeker goed is. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, 200(T)DI, koelingprobleem

Berichtdoor piet_g » 10 Jun 2016, 10:40

De britpart modellen wel idd.. de originele modellen zitten rond de 200 pond.. voor mijn blok dan
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten