12 volt aansluiting voor koelbox

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Fam.miklos@ziggo.nl

12 volt aansluiting voor koelbox

Berichtdoor Fam.miklos@ziggo.nl » 03 Jun 2016, 20:18

Hallo,

Wil graag een 12 volt aansluiting realiseren achter in voor een koelbox van Waeco. Ik heb kabel gekocht, sigaretten aansteker etc. Uiteraard moet de aansluiting zodanig worden gemaakt dat het alleen tijdens het rijden stroom levert. Ik neem dan ook aan dat ik het beste op de zekeringkast kan aansluiten.

Zou iemand in Jiep en Janneke taal :o kunnen uitleggen waaraan ik de zwarte en de rode kabel moet vastmaken?

Rij in een 110 uit 1984.

Erik Peters

Re: 12 volt aansluiting voor koelbox

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2016, 13:47

Zwart uiteraard aan massa (carrosserie of chassis) en voor rood zijn meerdere optie's mogelijk: (rood koppelen aan)

-Wit (zonder extra steunkleur) is bij Land Rover via het contactslot geschakeld maar niet gezekerd. Bij gebruik (aftakking) dus een zwevende zekering plaatsen in de rode draad (zo dicht mogelijk bij de aftakking).

-Groen (zonder extra steunkleur) is gezekerd (zekeringenkastje) en via contactslot geschakeld.

-Bij de bedrading van het rechter achterlicht / knipperlicht zit een paarse draad, dit is een constante stroomdraad (dus ook stroom wanneer het contact uit staat) die gezekerd is (één van de zekeringen in het zekeringenkastje bij de versnellingspook). Hier is ook een mogelijkheid om de massa aan te sluiten. Daar heeft de vorige eigenaar van mijn 110 een sigarettenaansteker laten plaatsen.
Afbeelding

Je zou ook nog kunnen overwegen om rechtstreeks vanaf de accu de extra sigarettenaansteker te voeden, dan belast je de standaard bedrading niet (extra). Weer met een zwevende zekering in de rode draad en dan gebruikmakend van een schakelrelais, waarbij je het relais inschakelt middels een draad die je ergens vanaf een groene draad aftakt.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 05 Jun 2016, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 04 Jun 2016, 20:57

Ik heb de sigarettenaanstekerplug (3x woordwaarde :lol: ) van de Waeco vervangen door een Anderson connector, en die met een paar dikkere kabels met zwevende zekering rechtstreeks aan de 2de accu gelegd. Mijn ervaring is dat de bestaande plug niet altijd goed contact maakte of het geheel een te grote overgangsweerstand had, waardoor de compressor niet altijd wou starten. Na deze verbetering geen problemen meer gehad.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 05 Jun 2016, 12:52

-Bij de bedrading van het rechter achterlicht / knipperlicht zit een paarse draad, dit is een constante stroomdraad (dus ook stroom wanneer het contact uit staat) die gezekerd is (één van de zekeringen in het zekeringenkastje bij de versnellingspook). Hier is ook een mogelijkheid om de massa aan te sluiten. Daar heeft de vorige eigenaar van mijn 110 een sigarettenaansteker laten plaatsen.

Is dat ook bij een 130 2.2 HDCi? Bij mijn auto is de paarse draad nl het achteruitrijlicht. Ik heb me een ongeluk gezocht naar een permanente 12V draad naar de achterbak en helaas nog niet gevonden.
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jun 2016, 15:13

Bowmore_and_more schreef:Is dat ook bij een 130 2.2 HDCi? Bij mijn auto is de paarse draad nl het achteruitrijlicht. Ik heb me een ongeluk gezocht naar een permanente 12V draad naar de achterbak en helaas nog niet gevonden.

Blijkbaar dus niet meer. Tot en met de Td5 (2006) volgens schema's wel. Ik heb helaas geen schema's van de puma.

Zit er in de stekker rechts achter onder, voor het aansluiten van de bedrading voor een aanhanger, geen constante stroomdraad (meer)?
Afbeelding Td5 (2002-2006):
Afbeelding
Pen nummer 6 is de constante stroomdraad en de kleur is paars (P).
Bij de Td5 (2002-2006) is groen met zwarte steunkleur de draad voor de achteruitrijlamp, maar deze kleur wijzigt (in een connector onder de motorkap naar wit, zodat bij de achteruitrijlamp een witte en een zwarte (massa) draad zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Jun 2016, 17:52

Bij de Puma vanaf MY2013 is de paarse draad (constante stroom) verdwenen van achter het paneeltje rechtsachter. Hij loopt nu vanuit de draadboom rechtstreeks door tot in de 13 polige aanhanger stekkerdoos.
Vincent

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jun 2016, 20:24

VeeTee schreef:Bij de Puma vanaf MY2013 is de paarse draad (constante stroom) verdwenen van achter het paneeltje rechtsachter. Hij loopt nu vanuit de draadboom rechtstreeks door tot in de 13 polige aanhanger stekkerdoos.

Dan moet die toch onder de auto in bovengenoemde stekker te vinden zijn (ook al heeft die stekker misschien een ander nummer gekregen).

Groet,

Erik.

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 05 Jun 2016, 20:51

Bij de Puma vanaf MY2013 is de paarse draad (constante stroom) verdwenen van achter het paneeltje rechtsachter. Hij loopt nu vanuit de draadboom rechtstreeks door tot in de 13 polige aanhanger stekkerdoos.

Af fabriek worden geen 13 polige stekkerdozen geleverd, daar had ik ook al gezocht. :evil:
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Jun 2016, 23:21

Bowmore_and_more schreef:

Af fabriek worden geen 13 polige stekkerdozen geleverd, daar had ik ook al gezocht. :evil:

In de wielkast rechtsachter achter het spatschetm bungelt waarschijnlijk wel een stekker om die aanhangercontactdoos op aan te sluiten.
Vincent

> www.titunet.nl <

Fam.miklos@ziggo.nl

Berichtdoor Fam.miklos@ziggo.nl » 06 Jun 2016, 07:32

Beste Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik twijfel inderdaad tussen een rechtstreekse aansluiting met een zekering + schakelaar en een aansluiting op de groene draad. Wellicht een domme vraag, maar waar kan ik de groene draad vinden, waar is het op aangesloten?

Terug naar “Techniek”