Fam.miklos@ziggo.nl schreef:Ik neem dan ook aan dat ik het beste op de zekeringkast kan aansluiten.
Rij in een 110 uit 1984.
Fam.miklos@ziggo.nl schreef:Ik twijfel inderdaad tussen een rechtstreekse aansluiting met een zekering + schakelaar en een aansluiting op de groene draad. Wellicht een domme vraag, maar waar kan ik de groene draad vinden, waar is het op aangesloten?
In ieder geval bij de zekeringenkast. Daar zitten meerdere groene draden, voor de stroomvoorziening van de elektrische componenten die via het contact en middels een zekering zijn geschakeld. Vóór de zekering zit dan een witte draad (die komt vanaf het contactslot) en na de zekering een groene (en waar die dan naartoe loopt hangt af van waar de betreffende zekering voor dient; zie deksel).
Persoonlijk zou ik een aparte draad trekken vanaf de accu met zekering, maar een 1984-er heeft nog vrij dikke bedrading (in tegenstelling tot mijn Td5) zodat je ook de paarse draad achterin wel zou kunnen gebruiken.
En ik zou een relais monteren in de extra draad (na de zekering, in de accubak) en dit relais aansturen middels een draadje aangesloten op een groene draad. Voor het aansturen van een relais is weinig stroom (Ampères) nodig, dus daarmee belast je de bestaande bedrading amper.
Groet,
Erik.