Disco 2, td5, 2003, Uitvallende cilinders en afslaan motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
CoenB

Disco 2, td5, 2003, Uitvallende cilinders en afslaan motor

Berichtdoor CoenB » 02 Jun 2016, 23:13

Hallo allen,

Kan iemand mij helpen met het volgende. Mijn disco 2 (automaat) heeft last van uitvallende cilinder(s), soms zelfs zo erg dat de motor afslaat. Dit gebeurt consequent tijdens bochten en/of remmen tot stilstand. Enkele voorbeelden:

1) Heb reeds 50 km zonder problemen over de snelweg gereden. Ga snelweg af, en moet over diverse rotondes. Dan gebeurt het dat bij het afslaan van een rotonde en weer gas bijgeven, de motor een of meerdere cilinders mist. Motor staat te stampen loopt onregelmatig. Soms een beetje vermogensverlies, soms zoveel dat je niet verder kunt. De oplossing tot nu toe: motor uit en opnieuw starten. Motor loopt vervolgens weer als een zonnetje.

2) Ik rij 50 km op rechte weg, en moet plotseling om een of andere reden naar rechts insturen (bv een inham) en daarbij redelijk krachtig afremmen tot stilstand. Dan gebeurt het dat of de motor afslaat of net als bij punt 1 zo onregelmatig loopt dat ik weer opnieuw moet starten. Ook daarna is het probleem weer verdwenen.

3) Koude motor, 500 meter van huis, plotseling remmen in bocht (weer naar rechts) tot stilstand. Motor slaat af.

Genoemde problemen doen zich met name voor bij goed warme motor. Echter punt 3 (koude motor) ook 1x gehad. Diverse testritten gemaakt waarbij de problemen niet bij koude motor, maar alleen bij goed warme motor voordoen.

Auto staat momenteel bij garage, ook zij staan voor een raadsel. Kabelboom is vanwege dit probleem reeds vervangen, geen verbetering. Ook de ECU is al omgewisseld, bleek ook geen oplossing. Heeft iemand op dit forum dit eerder meegemaakt.

Groet Coen.

ppw

Re: Disco 2, td5, 2003, Uitvallende cilinders en afslaan motor

Berichtdoor ppw » 02 Jun 2016, 23:26

Heb een 200tdi & geen ervaring met een td5...maar ik reed afgelopen september naar Maka... Geen probleem, totdat ik berg bij Namur (10% geloof ik) op reed vol bepakt en geen power had... Stationair wel prima
Bleek m'n stopsenoid en m'n brandstof/ opvoerpomp te zijn
En ook een lekkende retour op injectoren
Dus even opvoer/ brandstofpomp checken lijkt me ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jun 2016, 23:42

Die opvoerpomp (elektrisch) zit bij de Td5 in de brandstoftank en hoort 4,5 bar druk te leveren. Bij geen druk of te weinig loopt de motor niet, want dan krijgen de pompverstuivers geen of te weinig brandstof.

Uitlezen geeft geen foutmelding(en)?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2016, 08:32

Laat ze de stekkers van de Ecu ook even controleren. Heb al vaker meegemaakt dat de klemkracht vd individuele stekkertjes afneemt en dus soms wel en soms niet goed contact maakt. Dat was bij onze Disco ook 1 vd oorzaken.

Maar zijn lastige storingen om te vinden. De onze doet het weer na het compleet verdwijnen van het gaspedaal (ook oa andere Ecu geplaatst) maar heeft nu na het starten even geen tot weinig vermogen............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 03 Jun 2016, 11:19

Tis niet een van de jongste meer; het zou kunnen dat de opvoerpomp verstopt zit met zwart kauwgum. Er zit op de bodem achterin, boven de tank, een luikje; openmaken. Klik-aansluitingen brandstofslangen loshalen (zeer voorzichtig!), grote ring losdraaien en pomp in z'n geheel er uit halen.

Maak het spul maar goed schoon, ook binnen in de tank, beneden. Pomp kun je een stukje uit elkaar halen; daar zit nog meer zwarte zooi.

Succes met het daarna weer monteren. ;)

Joris_van_Ginderen

Berichtdoor Joris_van_Ginderen » 03 Jun 2016, 15:46

Andere mogelijkheid is de botssensor. Als die juttert kan je gelijke symptomen geven. Simpel te checken door hem te bypassen (stekker doorverbinden)

CoenB

Berichtdoor CoenB » 05 Jun 2016, 22:01

Allemaal bedankt voor jullie meedenken!!
Even een update van mijn kant. Op dit moment heb ik de auto weer terug, zaterdag opgehaald, vandaag (zondag)geen tijd gehad, maar komende dagen zal duidelijk worden of het probleem is opgelost. Ik weet (nog) niet precies wat er is gedaan, maar dat hoor ik komende dagen nog wel. Als ik meer weet dan zal ik het hier posten, om jullie te informeren. Dus wordt vervolgd.

Gr Coen

CoenB

Berichtdoor CoenB » 18 Jul 2016, 21:16

Zoals in mijn vorige post (05/06/2016) aangegeven bij deze een update. Inmiddels is duidelijk dat het probleem echt is verdwenen. We zijn nu ca 1,5 maand verder (zo'n 4.500 km), en de motor is geen een keer meer afgeslagen. Tja, en wat was nou de oorzaak? De garage heeft de (hoofd) kabelboom onder de motorkap los gemaakt, iets opgeschoven, en weer opnieuw in de klemmen gezet. Een aantal zullen de wenkbrouwen fronsen, maar het is niet anders. Het probleem was goed reproduceerbaar, en is nu verdwenen :D Ik wilde dit toch even melden voor het geval anderen met soorgelijke problemen te maken krijgen, dan is dit het proberen waard.

Nogmaals bedankt voor alle goede suggesties!!
Gr Coen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jul 2016, 22:18

Dag Coen,

Dat deze remedie helpt geeft toch een zekere aanwijzing naar de oorzaak: Ergens een slecht contact (of juist een contact teveel) op het moment dat een en ander wat extra beweegt tgv de rotonde, uitwijkmanoeuvre het remmen (zoals je eerder beschreef).
Mooi dat de relatief eenvoudige ingreep al helpt (het lijkt een beetje op onze TV ... die soms een klap nodig heeft om ipv een streep een echt beeld te geven -- sinds kort helpt de klap niet meer, de oorzaak is raadsel-achtig, ook na een studie van het binnenwerk, de TV is 20 jaar oud dus afgeschreven).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Sep 2016, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

bobantenhave

Berichtdoor bobantenhave » 02 Sep 2016, 22:41

Hoi,

Ik wilde hier even mijn bijdrage leveren.

Een kennis heeft mij aangeraden zo een buis aan te schaffen http://www.te-koop.com/jlm-diesel-airintake-egr-cleaner. Die zegt dat het heel wat problemen kan voorkomen aan de machine, inclusief wat er hier wordt omschreven. Het houdt het vuil ervanaf. Ik zou dit een ieder aanraden!

Groet,

Bob

Terug naar “Techniek”