Welke Land Rover heeft standaard 3 voorstoelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
voogd

Welke Land Rover heeft standaard 3 voorstoelen

Berichtdoor voogd » 25 Mei 2016, 12:39

Ik ben mij aan het oriënteren op een land rover (discovery of defender) die we kunnen ombouwen naar een camper. Nu bestaat ons gezin uit 3 personen en het zou mijn voorkeur hebben om een land rover te vinden met 3 voorstoelen. De rest van de auto kan dan gebruikt worden voor het camper-gedeelte.

Op internet zie ik af en toe een variant met 3 voorstoelen voorbijkomen. Ik heb echter nog geen logica kunnen vinden in de In de verschillende types/uitvoeringen/versie land rover die specifiek 3 voorstoelen hebben. Ik heb eigenlijk de volgende vragen:

1. Welk type land rover (discovery of defender) heeft, af fabriek, 3 voorstoelen? Is hier een bepaalde type aanduiding voor?
2. Heeft de 3e voorstoel een 2-punts of 3-puntsgordel
3. Tot slot. Zo'n 3e voorstoel is leuk, maar kun je hier ook normaal op zitten (kind tot 12 jaar)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ps. mooie voorbeelden van camper-ombouw-projecten zijn overigens altijd welkom ;-)

Edward

Re: Welke land rover heeft standaard 3 voorstoelen?

Berichtdoor Edward » 25 Mei 2016, 13:21

Alleen de Series, 90,110, 127 en Defender modellen hadden 3 stoelen of iig de mogelijkheid daartoe. Dus van bouwjaar 1948 tot 2007.

De middenstoel heeft een heupgordel.

En tot 12 jaar daar zitten kan best maar voor lange ritten wordt het rap vervelend.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 25 Mei 2016, 13:26

Een 130 kun je heel mooi ombouwen met behoud van één van de tweede rij stoelen, die kan dan draaibaar geplaatst worden dus voor camper gebruik als zitplaats gebruikt worden en onderweg als normale zitplaats.

PSP Expedition Campers bouwt zo'n camper van een 130.

Als je de link volgt krijg je de foto's daarvan te zien.

G-J.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2016, 13:34

jonger dan 2007 is de stoel zoals die in de defender tot 2007 gemonteerd kon worden niet meer toegestaan, kan er dan dus ook niet meer legaal in geplaatst worden.

Of een defender af fabriek een 3e zitje heeft of een cubby is afhankelijk van de wensenlijst van de eerste eigenaar. Soms werd het zelfs voor aflevering bij de dealer nog gewijzigd. er is dus niet een bepaalde uitvoering die altijd 3 zitplaatsen voorin heeft.

persoonlijk vind ik het altijd een k#tplek, zowel voor de persoon die er moet zitten, als voor de bestuurder en zelfs de persoon op de bijrijdersplek.

maar ja, ik vind een defender 110 sowieso te klein als camper.....zelfs de 130 is niet echt ruim genoeg..... als je toch alles buiten moet doen.... heb ik geen camperinrichting nodig... fiscaaltechnisch snap ik het wel.... maar een inrichting die een defender aan de eisen van de belastingdienst laat voldoen maakt de auto redelijk nutteloos voor elk ander gebruik en ook het campergebruik blijft dan een krappe bedoening..... en niet alleen als je van mijn formaat bent (voordat dat weer als tegenargument geworpen gaat worden :mrgreen: :roll: )
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mei 2016, 13:44

1. De Discovery heeft sowieso geen drie voorstoelen en bij de Defender is er geen typeaanduiding voor (was als optie te bestellen). En vanaf een bepaald bouwjaar was de Defender alleen nog maar leverbaar met cubbybox (dus geen middenstoeltje meer).
2. Een tweepunts heupgordel.
3. Nee, je kunt er niet normaal op zitten. D.w.z. een kwartiertje of een half uur gaat wel maar veel langer moet je niet willen.
Op IJsland eens een drietal Italianen gesproken die met een 88 series 3 op stap waren, maar die waren de drie voorstoeltjes ook wel zat en ze zagen toen al op tegen de terugreis naar Italië.
Mijn buren hebben vorig jaar een 90 Defender Td5 met grijs kenteken aangeschaft (ook een gezinnetje met 3 personen, waarbij het kind een jaar of zes is), uiteraard met middenstoeltje. Afgelopen winter naar Zwitserland geweest skiën, maar dat was geen succes geweest. Ik had ze gewaarschuwd.

Je zou een 110 Stationwagen kunnen nemen met een tweedelige achterbank (de eerste typen hadden een achterbank uit een stuk). Daar het smallere stoeltje laten zitten en de rest eruit halen en gebruiken voor het campergedeelte (dit heb ik ooit eens gezien bij een Frans echtpaar met een zoontje van 15). Maar of je dit op camperkenteken krijgt weet ik niet (dat camperkenteken hoeft strikt genomen natuurlijk niet).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Mei 2016, 15:15

Erik Peters schreef:Maar of je dit op camperkenteken krijgt weet ik niet (dat camperkenteken hoeft strikt genomen natuurlijk niet).

Groet,

Erik.

'k zou niet weten om wat voor andere reden je er echt een (vast ingerichtte) camper van zou willen maken..... kamperen kun je ook met een defender zonder dat het een camper is

denk dat het echt is om een defender of landrover in het algemeen fiscaal betaalbaar te krijgen....

als je de tweede rij deels laat staan kun je ook weer een disco nemen, maar ook daar is plaats niet echt wat je noemt ruim aanwezig
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Mei 2016, 16:29

misschien gekke vraag, mag het kind nadat het 12 geworden is niet meer mee?

groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mei 2016, 18:24

Roger B. schreef:..... kamperen kun je ook met een defender zonder dat het een camper is
...dat bedoelde ik dus ook.
Ik heb voor de vakantie(s), om met meerdere personen weg te kunnen, een 8 persoons VW T3 bus, die alleen gedurende de vakantie uit de schorsing wordt gehaald. Dan blijft het redelijk betaalbaar (een maand of twee mrb plus 1 á twee keer schorsen, laag tarief). Alleen dan wel zwaaien naar mede T3 rijders en niet naar LR rijders.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

voogd

Berichtdoor voogd » 26 Mei 2016, 00:10

Heren,

Allereerst even iets duidelijk maken. Wat ons betreft gaat onze zoon vanaf zijn 12e gewoon zelf naar Ibiza ofzo ;-)
Nee, hij is net 2 geworden dus ik wilde weten of zo'n 3e stoel voor de komende jaren een goed idee zou zijn.

Maar samengevat begrijp ik dat een 3e voorstoel een leuk idee is, maar een marteling om op langere reizen op te zitten. En helemaal als zowel de bestuurder als de bijrijder er ook nog 'een last' van hebben. Misschien die optie toch maar laten varen.

Dank voor jullie uitgebreide reacties!

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 26 Mei 2016, 11:16

:lol: , gelukkig.

Maar hoever wil je dan gaan wat betreft camper? ombouwen voor kaarttarief of gewoon een geel kenteken functioneel inrichten zodat alles een goede plek kan krijgen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”